Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2160 ggr
[Aquelegia]
2013-05-06 12:20

Trevlig v19!

Vad har ni för planer/ mål med veckan?

Önskar er en trevlig vecka!

Annons:
[Aquelegia]
2013-05-06 12:27
#1

Jag skall åka bort under veckan, blir inte många knop gjorda men skönt att byta ställe att sitta på😎
Veckans mål är att lära mig använda höften mer, kunna rulla med höften utan att det hackar emot. Tänk hula hula dans! Den skall jag klara av att göra snyggt i slutet av veckan hihi Måste våga allmänt röra mer på mig än bara framåtrörelser.
Slutgiltiga målet är att ta upp dansandet!

Chestnut
2013-05-06 16:41
#2

Älskar vädret idag! 👍

I övrigt är jag supernegativ (blivit lite för många dåliga besked på en gång), strul med kroppen/sjukvården/allt och tvingas nu åka en bil äldre än mig själv som är allt än bekväm i några dagar tills verkstaden är klar med vår älskade golf. 

Större delen av dagen har tillbringats i liggande läge (dock relativt produktivt, har läst mejlen och fixat med lite sånt) men har vattnat rosorna ordentligt och funderar allvarligt på att skritta en sväng i skogen på min gamla surtant. Verkar ju inte bättre än att jag kommer bli ensam med hästarna iaf så det är väl bara att gilla läget och rida minst en häst per dag oavsett hur jag mår…

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
2013-05-06 23:00
#3

Började veckan med en sömnlös natt. Men vädret har i alla fall vart underbart idag! Nu ska jag snart försöka sova, har bara dåsat i kanske en timma sedan jag vaknade igår🤪

Jennie


DesK
2013-05-07 10:31
#4

Aye skönt med lite miljöombyte! 🙂

Chess jag tycker du är fantastisk som kämpar på! 🌺

Jennie, inte kul när man inte kan sova! 🤗 

Vi inser att vi måste börja planera den stundande festen, så vi har en hel del att göra 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2013-05-07 12:40
#5

#2 Men nej, det som verkade så bra med medryttaren. Blev inte planen av iaf alltså😕Låter inte alls kul med så mycket dåliga besked, det vill man verkligen inte ha när man vill komma vidare. 

#4 OJA dessutom så verkar det vara första gången vi får sol😃Har annars åkt till stället mot hösten när det är så kallt att man inte kan skala räkorna direkt vid bryggan ^^

Idag har jag fått nog av äventyr. Varit på läkarbesök och kört. Väl i stan skulle jag kolla lite smycken men fastnade för en del kläder. Så jag shoppade. Tröstshoppade kan jag erkänna! Har egentligen nog med kläder, men ville ha lite slappare, friare kläder för de där dagarna man känner sig öm och ynklig i kroppen. OKEJ det var snygga kläder hehe sa ju det, tröstshoppade😛Nu väntar jag tills solen lyser på balkongen då skall det solas för första dagen i år!

Chestnut
2013-05-07 15:35
#6

Dagens!

Lite mera optimist idag om än mera sliten. Nåja, fick hjälp med att rida två av hästarna idag av snäll familj och har börjat knapra mina nya hormoner. Fått undan lite sånt där tråkigt administrativt med och bokat en liten miniresa till helgen. 👍 Nu ska jag bara ta det lugnt och slappa!

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
2013-05-07 18:38
#7

Idag jobbade jag min första dag, jag är helt slut och orkar inte ett skit. Om jag är svår att få tag i vet ni varför.

[alfy]
2013-05-08 11:44
#8

Har tränat & fixat allt hemma massa läkar besök.Är barn ledig så det blir bara tänka på sig själv samla ny energi 🙂

[Aquelegia]
2013-05-08 12:21
#9

#6 Åh vi får höras sen efter helgen så fåru berätta vad du hittat på😃Härligt att komma iväg lite ^^

#7 Åh det är så sjukt jobbigt att använda muskler man inte använt på länge. Framförallt att inte göra alla rörelserna för ens egna skull. Vila upp dig så får vi höras efter helgen hur det går för dig🤗

#8 Ensamtid🥳 Bästa som finns hihi

Jag är glad som en lärka idag fastän jag har tagit på mig alldeles för mycket göror 😊Ugnen går varmt lunchen till besöket är fixat och det är kvar att packa, städa, tvätta, göra mitt rehabpass och baka lite till😛Ikväll kommer jag nog sjunka ihop i en hög och förbanna min sötmage ^^

[alfy]
2013-05-08 12:32
#10

Detsamma önskar jag dig,en jätte fin helg 🙂

Anterrabae
2013-05-08 13:06
#11

Igår drabbades jag av insikter jag blundat för i många år, det var jobbigt, givetvis drabbades jag även fysiskt på reaktionen. Så igår var jag matt yr och svimfärdig. Dessutom krampade matstrupenmitt i middagen. Jag kunde inte äta färdigt och eftersom jag inte kunde svälja ner något alls, inte ens saliv, så blev det ganska tidig kväll. Under natten kom migränen tillbaka och som tur var kunde jag svälja med möda så jag fick ner treon. Jag fick ställa in ögonläkaren, och fick bokat en Osteopat-tid till imorrn. Blockeringarna efter stockholmsvistelsen är massiva. Men som ett ljus i tillvaron kommer en vän hit ikväll och myser med mig ❤ det är bra, även om mycket är extremt jobbigt för tillfället..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

RuiXue
2013-05-08 20:40
#12

Var på min gammelmorbror's frus begravning igår och det var en otroligt vacker begravning och helt underbart väder! 

Idag känner jag av sviterna från igår, plus att jag har en spinal huvudvärk som heter duga så har mest legat i sängen då sängläge lindrar symtomen lite. Men har trots allt vart ute ett par gånger och bara njutit av värmen och tittat på grönskan i träden. Nu är det inte många timmar kvar innan löven slår ut helt!

Jennie


RuiXue
2013-05-10 02:11
#13

Skitdag!

Fick veta nu ikväll att min mormor fått en stroke! Min morbror hade försökt ringa henne flera gånger och när hon inte svarade så åkte han dit för att kolla till henne och fann henne i nattsärken i sängen. Hon hade fått en stroke, förmodligen någon gång på morgonen, höger sida är förlamad och hon har förlorat talet. Hur mycket som blir permanent återstår att se, men får hon bara tillbaka något så hoppas vi alla på att det blir talet som kommer tillbaka. Nu ligger hon på Sahlgrenska och mamma och pappa kom hem från Skåne för mindre än en timma sedan så imorgon åker vi till Göteborg för att hälsa på mormor på sjukhuset. Tack och lov att min morbror bor såpass nära mormor som han gör och att han åkte dit när hon inte svarade i telefon!

Hur jag känner mig? Skakad, inte rörd… 😢

Jennie


Annons:
Chestnut
2013-05-10 16:42
#14

#13 vad tråkigt, hoppas det inte är alltför illa! :( Skrutt prutt här rent fysiskt och jag är enormt stressad över skolan…

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
2013-05-11 00:45
#15

Jag och mamma var nere på Sahlgrenska idag. Var inte alls planerat från min sida att jag skulle köra, hade knappt sovit och fortfarande en del sviter av den spinala huvudvärken jag slagits med hela veckan mer eller mindre, men pappa fick köra från Örkeljunga, via Österlen, Ystad och Malmö och hem igår (de var i närheten av Ystad när min morbror ringde) så han var allt för trött för att köra en meter idag av förklarliga skäl. Så, sagt och gjort, jag fick köra och det gick för att jag var så fast besluten att träffa mormor idag! Hade inte en susning om HUR man kommer till Sahlgrenska med bil, men visste på ett ungefär vart i stan det ligger så gick efter mitt otroliga lokalsinne och känsla för väderstreck tills skyltarna började visa sig. Körde via Ullevi så blev verkligen genom hela stan! Hittade i alla fall utan att köra fel en endaste gång😃

Väl framme på Sahlgrenska så fick jag en skratt attack utanför sjukhuset! Det är nämligen så att Stroke avdelningarna ligger på Bruna stråket… Bruna stråket blev snabbt Kalsong randen😂 Sen att byggnaden (5) som avdelningen ligger i ser ut som ett alien från de där gamla TV-spelen gjorde inte saken bättre hehe

Vi kom upp på avdelningen i alla fall och mormor lyste upp som en sol när hon såg att jag och mamma var där, hon höll våra händer hårt och gjorde sitt absolut bästa för att le och hon försökte prata lite, det blev bara lite ljud men vid en fråga så lät det som ett tydligt "Ja" en gång, annars så svarade hon genom att nicka eller skaka på huvudet. Något som fick mig och mamma att gråta av glädje var när mormor var uppe i en rullstol och vi satt i matsalen på avdelningen, och hon börjar vicka på tårna i den förlamade sidan! Sen rörde hon foten som om hon gasade i en bil, det såg helt klart ut som kontrollerade rörelser som hon ville göra, spasmer är helt annorlunda! Märkte även av att hon rörde lite på armen och jag såg hur en nerv ryckte i armvecket stundtals och en muskel eller sena spänndes av och till, så hon försöker verkligen! Och det verkar verkligen som om kroppen försöker starta upp den förlamade sidan igen! Det här är ju ändå bara ungefär ett dygn efter att hon hade stroken, så i mina ögon är det enorma framsteg!

Måste dock erkänna att jag grät en del när vi först kom in i rummet, jag blev rörd över att mormor kände igen oss, samtidigt som jag var otroligt ledsen över att kanske aldrig kunna sitta och prata med henne igen och höra hennes röst😢 Plus blotta tanken på att jag hade kunnat förlora henne igår om inte min morbror åkt och hittat henne när han gjorde det, hon har bara städhjälp från hemtjänsten så hon hade kunnat ligga i dagar utan hjälp om han inte åkt dit. Faran är ju inte över än, men det känns ändå tryggt att hon är på sjukhus nu och speciellt ett sånt stort sjukhus med enorm kompetens och underbar personal på avdelningen.

Kommer pendla till Göteborg så mycket jag bara orkar den närmaste tiden, jag och mamma åker ner igen på Söndag, sen kommer jag åka själv så mycket jag bara kan på vardagarna, det märktes tydligt att närvaron av sin dotter och enda barnbarn gjorde väldigt gott för mormor, så jag vill finnas vid hennes sida så mycket jag bara kan och hjälpa hennes återhämtning efter bästa förmåga!

Jennie


DesK
2013-05-11 06:57
#16

Jennie vad jag blir glad över det du berättar om din mormor 🙂 Jag håller tummarna att din mormor får tillbaka talet. Fint av dig att vilja vara så mycket som möjligt hos mormor, det gör er båda gott! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chestnut
2013-05-11 20:38
#17

Två tickande bomber till hästar som exploderade idag är två för mycket… Just nu är jag glad över att jag lyckades hålla bebishästen lugn såpass länge så att vi var i fårhagen när hon flippade ur och jag bara kunde släppa grimskaftet. Kunde ha gått riktigt illa annars!

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
2013-05-12 00:50
#18

Min mormor är en riktig kämpe! Och envis till tusen, så hon kommer göra allt för att komma tillbaka till en så normal vardag som bara går! 

Har länge funderat på om mormor kan ha någon form av EDS rent av. Hon har haft kyfos sedan unga år, och har en skolios som borde opererats för många år sedan, och igår när jag satt och höll hennes händer så lade jag märke till att hennes händer är mjuka som en babyrumpa trots att hon är 85 år gammal och arbetade med händerna innan hon blev sjukpensionär i 40 års åldern någon gång, och hon handarbetar alltid! Antingen sitter hon och stickar eller så broderar hon. Den senaste tiden har det blivit en hel del Hardangerbrodyr. Och vad gäller korsstygn så har hon gjort otroligt många helt otroliga tavlor med galet invecklade mönster, och mängder av dukar! Med allt det handarbetet borde hon änna ha någon valk i alla fall, men nej, det är som mina händer- inte en valk eller tecken på att händerna använts🤔

Jennie


[Aquelegia]
2013-05-12 20:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Åh så skönt det är att vara hemma igen, kissarns sprang coh välkomnade mig med massa gos och grisarna visslade så det stod det härliga till. Fick dessutom en otroligt vacker klematis av min andra hälft idag så nu är fröken väldans lycklig.

Idag är första dagen som jag dessutom nästan kunnat gå normalt och jag har en toppen vecka framför mig….igen?! Ja, det känns riktigt skönt att vara på god väg med tillfrisknandet och har nu börjat få en liten gnista om hopp att bli av med problematiken långsiktigt🦸‍♂️

Ni bjuds på en bild av utsikten jag haft i helgen😃

Upp till toppen
Annons: