Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 3211 ggr
[Tassy]
3/18/13, 1:04 PM

Trevlig vecka 12

Hur står det till med er, har ni alla rymt?

Själv vaknade jag sjuk 😮

Annons:
Farwuq
3/18/13, 1:07 PM
#1

Vi har inte rymt, vi är här i bakgrunden.

🙂

Jag ställer samma fråga på min sajt.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

qawqaw
3/18/13, 2:43 PM
#2

Inte rymmt här inte, är relativt ny opererad trött, kämpar på att vara sjuk/rörelsehindrad, nästan heltidförälder till 3 små barn med en släng av deprission på det.

Jag sitter och läser med fasa om paroxetin som en läkare rekomenderar mig, jag kämpar att inte ha alla den skit som finns i biverkningarna så nja vet inte om jag törs.

Samtidigt så har jag fått lite nytändning och försöker skaffa mig gröna fingrar här hemma, både mina tomater och citroner verkar gro :)

[Aquelegia]
3/18/13, 5:23 PM
#3

Japp jag har rymmt 😃

Nejdå, varit utan internet sedan i fredags SKÖÖÖÖNT!
Höften kan ju fara och dra, den bara går åt fel håll igen mer och mer för varje dag så jag har ändrat min plan från att lyckas fixa den till i år till att den säkert blir bra först om 5 år. Har jag gått om tid på mig☝️

Har också fått igång lite grönska här hemma. Med min otur kommer jag dock svära mig gul och blå över skuggan/solen som vägrar samspela på ett bra sätt och regnet som vräker ner när man minst anar det så planterna får växa för sin överlevnad istället för att ge skörd🤪

[Tassy]
3/19/13, 10:08 AM
#4

Kul att se er igen, började eka tomt här!

Är fortfarande risig/knallförkyld och har sprängande huvudvärk igen, urk! Så fort jag orkar ska jag jaga optiker.

[Aquelegia]
3/19/13, 1:37 PM
#5

Körningen idag gick väl bra men är inne i tvivelstadiet "jag kommer aldrig lyckas köra på gene hand" haha

Bakade tårta igår en jag numera kan nästan utantill och kostade en spottstyver att göra. Tur det för en timme efter påbörjan får jag sms som lyder "vi vill ha aquelegiatårta" hehe nästan så man tror att ammande kvinnor har ett sjätte sinne för när det vaknas tårta!

Annars skall jag iväg och punga ut några fin fina sura hundralappar till tandläkaren som ÄNDÅ inte komma godknna mina tänder som nollade. Hur jag vet det? Jag ahr gått med hålet varken förstorat eller förminskat i 10 år. Så det lär knappast ha försvunnit sedan 5månader tillbaka😎

qawqaw
3/19/13, 3:07 PM
#6

#5 jag hade flera gånger svackor när jag övningskörde, vid två tillfälle så hade jag bestämt mig för att aldrig ta det och sen var jag inne på att ta bara automatkort. Sen bytte jag körskola pluggade 2v inför provet och  vips så stod jag där höggravid med kortet i handen :).

Jag är som tidigare nämnt inte den enda med jobbiga sjukdomar i familjen, jag fick veta igår att min kropp verkligen är i sämre skick än vad jag vill fatta. Jag hade som tanke och plan att jag ska ut och jobba så fort jag var klar med en rehab på ca 3 månader (är inne på månad 2 redan nu) men NEJ. Vårdens plan är rehab olika former i ca 1år för att sedan hitta ett arbete som fungerar att anpassa efter mig, och sedan smygstarta på ca 25-30% och tillslut kanske komma upp till 100% men det är inget dom räknar med.

Sen till lite familj problem då, syrrans MS verkar blivit sämre samtidigt som svärmors livsklocka börjar ticka ännu fortare senaste dagarna. Min kalender är full med olika Af bestyr rehab bestyr och massor av läkarbesök både för mig och barnen och barnomsorgen säger att dom inte är skyldiga att hjälpa mig med allt så jag ska t.ex ha med 3 barn när jag ska på korsett utprovning.

Förresten, lillan är kallad för vår uppföljning av astman och andra problem och dom är sammankopplade till barn rehab så visst borde jag nämna EDS? Jag funderar på att ta med info om ärftligheten eftersom det är väl dom som remitterar t.ex ortoser eller?

Annons:
Chestnut
3/19/13, 3:11 PM
#7

Verkar som att jag inte är den enda med fullt upp 😉 Låter som att ni alla har det riktigt kämpigt, om än på kanske lite olika sätt. 

qawqaw: Låter som en riktigt tuff, eländig sits du är i 😕 Vad gäller din sista fråga, så tycker jag att du åtminstone ska nämna EDS diagnos i familjen (en del vårdpersonal tar illa upp om man har med sig faktapapper har jag märkt…).

Här är det kämpigt helt enkelt…

Med vänliga hälsningar
Chess

qawqaw
3/19/13, 3:31 PM
#8

# den här läkaren är jätte duktig och prestigelös, jag tänkte fråga vad hon vet om det och om hon inte är bekant så kan jag ge henne lite info. Lillans Sjukgymnast som är kunnig ville ha en öppen dialog om eds med den ansvariga läkaren. Sen ska vi byta bvc och vid inskrivningen så frågar dom om allt sånt som ärftliga sjukdomar inom släkten så där tänker jag att det måste tas upp iafl och då kommer dom nog koppla in hennes läkare ändå.

[Aquelegia]
3/19/13, 9:26 PM
#9

#6 Bra, då är jag inte ensam om att känna sådär med körkortet.
Angående rehabplanen som vården och man själv har känner jag igen. Jag ansåg att 3 månader skulle vara tillräckligt, snacket om 1 års i olika rehabformer tycktes inte vilja gå in i huvudet. Men ja, det tar verkligen ett år att kliva upp ett snäpp helt och hållet. 

Tråkigt när det händer negativa saker de nära och kära. Peppar dig och känner med alla bestyr du har. De där nedrans pappers/myndighetärenden BLÄ!

Har haft en toppendag förutom att jag blev inringd till jobbet imorgon. Hur var det nu igen, jobba 75%? tjenis!

qawqaw
3/19/13, 9:32 PM
#10

Jag vet inte om jag har tagit mig vatten över huudet då jag har gått med på att jobba 3 dagar i rad 100% sen helg= ensam med barnen sen 3 dagar jobb till. Som tur är vet dom att jag inte mår 100 men inte i närheten till verkligheten, dom vet bara handen.

[Aquelegia]
3/19/13, 10:52 PM
#11

För mig som gått rehabilitering i 1 år och faktiskt har blivit bättre på större områden och jag dessutom inte har leder som hoppar rätt ur hux flux funkar 100% inte.
När det gäller viljan att återgå till 100% ställer jag frågan, gör du det av ekonomiska skäl eller för att det är så mycket man "ska" jobba?
Jag kom på efter ett misslyckats försök till 100% återgång, att jag ju hade råd att skippa en dag i veckan. Då arbetstränade jag ändå 3 månader innan!
3dagar i rad 8 timmar per dag kan bli väldigt tufft, men tror du att du har kapaciteten så ser jag ingen anledning till att inte pröva kroppens förmåga. Någonstans får man ju lov att börja.

qawqaw
3/20/13, 8:00 AM
#12

Jag har en timtjänst vid behov där jag kan styra tiden lite själv men jag mår psykiskt bättre av mitt jobb, att få vara jag, människa, vuxen och inte bara gnälliga mamma och att få den uppskattningen jag får i mitt jobb ger mig så mycket energi. Jag har möjligheter att både sitta stå och gå under arbetstid, jag har vilosäng till lunch om det behövs och det snålas inte med rasten heller och det bästa är att jag kommer att jobba då en massör kommer tror jag så jag ska försöka få en timma där och (betalt). Men så är det där att jag aldrig vet hur mina höfter mår :(

[Aquelegia]
3/20/13, 10:38 AM
#13

#12 Låter verkligen jättebra! Den mentala positiva inverkan ett arbete ger är obetalbart. Att kunna vara en del av det "normala" livet🙂 Höfterna är ett sådant ovisst moment. Suger när man känner att den ger vika för ork och man egentligen inte borde pressa den mer. Svårt att gissa sig till hur den reagerar olika dagar.

Annons:
Chestnut
3/20/13, 6:57 PM
#14

Nu är det bäääbis-boom på riktigt här, önskar bara att kroppen kunde må bättre och fatta att nu är inte läge att flippa ut…😕

Med vänliga hälsningar
Chess

qawqaw
3/20/13, 8:27 PM
#15

#14 Hur menar du då?

Mina axlar blir sämre och sämre för varje dag, idag när jag körde vanlig stadskörning så kände jag hur min ena axel började glida runt, ploppa och hoppa en massa och smärtan efter gick ner ända ner i handen. Som tur var att den hoppade tillbaka varje gång jag rörde ratten i andra riktningen.

Chestnut
3/20/13, 8:46 PM
#16

#15 Det är inte så lätt/kul att vara tvungen att vistas ute i kylan flera timmar i sträck, lyfta tungt och fixa och dona samtidigt som min blåsa krampar hjärnet och kroppen är allmänt risig… 😕

Med vänliga hälsningar
Chess

qawqaw
3/20/13, 8:54 PM
#17

#16 Jag förstår fortfarande inte bäääbis boom ☺️

Chestnut
3/20/13, 9:00 PM
#18

#17 aha, det är fåren som lammar på löpande band för tillfället 🤪

Med vänliga hälsningar
Chess

qawqaw
3/20/13, 9:02 PM
#19

Ok, nu är jag med :D ja då har vi det lättare med bäääbis boomen hemma hos oss för tillfället (fiskar som ynglar)

[Tassy]
3/20/13, 9:39 PM
#20

Haha, virrpannor! 😂❤️

Annons:
[Aquelegia]
3/20/13, 11:10 PM
#21

Jag självbehandlar mig nu för höften😃Inatt kunde jag inte somna in först av smärtorna. Men sen så med lite tricks så lyckades jag få höften att lugna sig.
Annars så har dagen varit bra, jobbade idag och det gick över förväntan. Jobbade äntligen själv så kunde göra allt på mitt sätt eller ja det sättet som saker SKA göras på😎 Älskar att ha mig själv att förlita mig på ^^

Ladydragon
3/21/13, 12:01 AM
#22

Själv är jag oxå sjuk…har kämpat hårt med Arbetsträningen och pressat mig själv alldeles för hårt och det slog tillbaka ordentligt nu 
fick först influensa och som en följd dubbel öroninflammation och lunginflammation 😕 börjar må lite bättre nu men jag är så trött och utmattad att bara hämta posten är för mycket vissa dagar….

[Tassy]
3/21/13, 9:56 AM
#23

God morgon och ett stort krya på er allihopa som har det tufft!

Jag börjar tillfriskna igen, och ska eventuellt på optikerjakt idag.

Chestnut
3/21/13, 11:03 PM
#24

Ikväll snurrar allting i skallen bara… Fick åka in akut, fått en del papper hem från olika läkare och har hänt annat. När ska det bli lugn och ro igen?! 🤔

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
3/22/13, 12:38 AM
#25

#24 När ska vården ta ansvar kan man ju undra. Känns nästan som att de väntar på att foten går av, av sig själv!

[Tassy]
3/22/13, 10:06 AM
#26

Morrn…

Plågad Tassy här, huvudvärk igen (har haft det länge nu) och totalt förstörd sömn i natt, blä. Jag vill bara krypa under jord och försvinna, men idag ska jag in till stan och kolla optiker.

[Aquelegia]
3/22/13, 12:14 PM
#27

#26 Vad är detta eviga dragandet på huvudsmärtor! Skulle velat fika en sväng med dig och chestnut men jobbar 6 dagar denna veckan så hinner inte😕

Jag har en glad nyhet: Jag har blivit vägrad p-piller! och det känns förnedrans gött! Vi har en plan på hur vi skall lösa det utan några som helst hormonpreparat. Hoppas få ner migränanfallen nu och minska längden på de. Haft sådana nedrans stickningar i huvudet efter varje migränanfall. Kanske även undvika de värsta svackorna vid mens när det gäller ledvärken. Kanske inte blir lika lös och grusig/knakig.
Jag är dessutom av den ängsliga naturen och att riskera att få propp nej tack. Även om risken är liten, som läkaren sade "det hjälper ju inte den som faktiskt drabbas att det är en liten risk"

Så nu har jag återfått orken att plugga, högskola är sökt till, skall söka en utbilding via komvux som backup och ja. Bara påsken är över så är allt som normalt igen! Jobbar som en galning just nu 6dagar denna veckan.
Höften håller sig i schack någorlunda😃

Annons:
[Tassy]
3/22/13, 5:35 PM
#28

#27 Nacke, hormoner och krångliga ögon är bovarna till mitt skallebank. 😕

Idag har jag belönat mig själv med en superfin sommarklänning! 👍 viktnedgången går så bra så jag tyckte det var dags.

[Tassy]
3/23/13, 1:07 PM
#29

Idag mår jag tack och lov mycket bättre! Ingen huvudvärk eller nåt. 👍 har hållt på att städa hela morgonen.

Anterrabae
3/23/13, 4:25 PM
#30

Deln här dagen började ganska bra, men eftermiddagen har medfört migrän, ångest och utmattning.. Där till två ton tjafs med dottern. Suck! Men hon ville hem till farmor och farfar, så vi hoppas på det.. Miljöombyte kan vara bra vid tristesstjafs :P

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Chestnut
3/23/13, 5:11 PM
#31

Vaknade upp dunderförkyld men piggade på mig ute i solskenet så jag har faktiskt jobbat lite med hästarna, bland annat lasttränat bebisen 🙂 Köksstrejkar dock idag, när jag kom in igen kom tröttheten direkt så har krypit upp i soffan med en tjock filt och lite kaffe.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
3/23/13, 8:42 PM
#32

Insåg utöver faktan att jag bara varit "ledig" en dag denna veckan att jag jobbar 10 dagar i rad.
Blir faktiskt less på mig själv nu. Vad fasiken hände? Jag som varit extremt nogrann med att se till att mina lediga dagar efterföljs har totalt sjabblat bort allt och bara skrivit upp mig blint utan fundering på massa extrapass.
Tröttheten har infunnit sig ända in i själen. Imorgon är min 6e jobbdag för denna veckan och jag jobbar mån-fre nästa vecka. Tack och lov är det 4 dagspass och bara ett "kvällspass" men PUH vad luften gick ur mig. Veckorna efter är inte nådigare de. För att vara ärlig saknar jag inte att vara ledig 3 dagar i veckan. 2 duger finfint för min del, så vem vet, jag kanske är back in business snart igen på min heltid och kan återgå hälften till min ursprungliga "befattning"

Är trots tröttheten pepp på att fixa allt galant och höften hehehehe den ni😃 Fortsätter det såhär berättar jag när det gått 2 veckor vad jag gjort😉

Upp till toppen
Annons: