Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 3536 ggr
Chestnut
2013-03-14 20:13

Dukan - det hjälper!

Först nu vågar jag skrika ut offentligt om VAD jag gjort med kosten som faktiskt hjälpt min mage. Känns galet att kunna säga att omeprazolen är borta helt, egazilen halverad dos och mängden Dimor vid behov är avsevärt minskad. 🙂

Har sedan några veckor tillbaka kört Dukan dieten med modifikationer. Enklaste förklaringen jag kan ge är: mycket protein, lite grönt och så lite fett och kolhydrater som möjligt. Jag är alltså fast i de två första "faserna" mer eller mindre och lär stanna där länge…

Eftersom det är en viktminskningsdiet så var det just därför jag började, inte för att jag trodde det skulle hjälpa mot mina diarréer. Känns nästan magiskt att säga det, haha. 😎 Ner i vikt går jag sakta men säkert också och vätskesamlingarna i benen är borta (vadmåtten har minskat med 3-5 cm…). Mindre sötsug och piggare generellt är två andra saker som jag märkt.

Tror stenhårt på att alla människor funkar olika och jag är mest nöjd över att ha hittat min "grej" som faktiskt hjälper. För andra kanske det är LCHF eller GI eller Rawfood eller "gallkost" men för mig är det det här. Svårigheten ligger bara i att inte falla karaktärsmässigt…

Äter som sagt rätt modifierat även om utgångspunkten är dukan. En typisk dag kan se ut såhär för mig:

Frukost: Kaffe, ett kokt ägg och till "efterrätt" brukar det bli knappt en dl miniyoghurt och knappt ½ dl kvarg. 

Lunch: Vanligen någon typ av grönsallad (det vill säga ruccola, romansallad, gurka osv), eventuellt med fetaost och/eller lite kyckling alternativt kalkon. Som dressing gör jag diverse såser med naturell lättyoghurt som utgångspunkt… Tzatsiki är gott! Skippar oftast köttet till lunch faktiskt, magen blir ännu snällare om den får ett mål som är vegetariskt.

Mellanmål: Oftast något ägg eller kvarg+yoghurt.

Middag: I regel något magert kött med någon fettsnål sås och en något liberalare grönsakshållning (mycket tomater, paprika, lite lök osv). 

Kvällsmat: Om det behövs blir det antingen kvarg+yoghurt, ägg, köttrester från middagen eller favoriten numera - en (eller två) små skivor stekt halloumi. 

Är det någon annan med EDS som har erfarenhet av Dukan kost? 🙂 Vad kör ni andra för kostregim som fungerar?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Chestnut
2013-03-14 20:19
#1

Jo just det ja, jag som länge haft problem med att jag fått tvinga i mig vätska och trots det druckit på tok för lite, jag är törstig! Dricker väl fortfarande för lite sammantaget men är en förbättring på den fronten med 😃

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
2013-03-15 00:10
#2

Jag kör för tillfället något liknande, fast med betoning På att läka trasiga tarmar, det kallas GAPs. Skillnaden är att gapsen inte är lågfett. Man anser att fettet behövs för att lindra i magen och läka. Annars är det ganska likt Ducan :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2013-03-15 07:31
#3

Åh vad glad jag blir Chess! 😃 På sätt och vis äter även jag något liknande, jag äter magert kött och mager kyckling men fisk äter jag även fet. Sen äter jag inga lättprodukter utan enbart de normalfeta eller helfeta och mycket grönsaker både råa och tillagade, likaså frukt 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2013-03-15 11:04
#4

Härligt att det funkar!

Jag kör ju på en lightvariant av Dessans kost, funkar kanonbra! Klarar inte lika mycket frukt och grönt, men annars så är det rätt likt. Det som är så fiffigt tycker jag att det kommer bli lätt att stanna och behålla slutvikten sen; det är bara att lägga till lite av det jag har tagit bort tills vågen står still, och så hålla sig där. Ingen krånglig diet med andra ord. 👍

För några år sedan hade jag lite väl mycket problem med kött, och så mina allergier mot ägg och skaldjur, detta tillsammans är det väl som stoppar mig från att köra LCHP/Dukan. 🙂

Chestnut
2013-03-16 22:24
#5

Det är verkligen superskönt att ha hittat något som funkar även om jag tenderar att "fuska" när illamåendet slår till eller energin inte räcker till. Blir som att matmonstret i hjärnan då tar över och kräver kolhydrater eller någon fet sås. Vilket slår tillbaka på magen och förvärrar problemen ytterligare… 🤦‍♂️ Klarar uppenbarligen varken fibrer alls, vissa kryddor, fett eller snabba kolhydrater i större mängder. 

Hittills, (har hållt på ca en månad om jag inte missminner mig) har jag tappat ca -4,5 kg i vikt! Alldeles lagom! Och som sagt, magmedicinerna är minskade i det stora hela 🙂

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
2013-03-17 00:10
#6

Åh vad härligt att höra Chess! :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Aquelegia]
2013-05-28 14:37
#7

Äter en egenmodifierad kost. Inspiration från GI alltså att hålla blodsockret på en jämn nivå och ISO, att inte använda onödigt mycket fett, sås och dylikt.
Baserar maten på grönsaker (inklusive baljväxter och rotfrukter) äter bra kolhydrater och håller delen protein.
Nollgräns på socker under veckan men inget förbud. Har söndagar som ätardag dock så är mitt enda förbud med den här livstilen att jag inte får vräka/moffa! Alltså några godisbitar inte en hel skål. Då unnar jag mig utan dåligt samvete.
Har haft problem med magen vilket släppt. Tyvärr har jag blivit bjuden på middagar och någon dag haft dålig planering så blev pasta 2 dagar i rad och tja, magen går trögt som jag förtjänar.
Mycket råa grönsaker istället för kokta för största möjliga näringsvärde. Blivit piggare och har inte alls konstanta tänket på mat.

Den viktigaste regeln för att undvika konstanta mattänket är "Lagad mat en gång om dagen" den andra måltiden förutom frukost blir då sallad. Sallad tager jag bara vad jag haver och ser alltid till när jag handlar att plcoka på mig basgrönsaker. Ett tomt kylskåp är farligt för suget!
Till frukost försöker jag dock äte fett/proteinrikt för att hålla mig mätt länge. Blir ofta omelett, kvarg eller mandel/solrosfröfralla med keso, brieost eller dylikt proteinrikt.
Äter frukt men föredrar grönsaker, frukt triggar sötsuget så det använder jag bara när jag behöver höjja blodsockret under en shoppingrunda eller när jag jobbar.
Dricker enbart vatten till vardags men till helgen får jag sjävklart dricka juice, läsk vill jag inte veta av hua.

Gått ner 6 kilo på lite mer än 2 veckor. Första veckan sprang jag på toa konstant då kroppen gjorde sig av med vattenansamlingarna har jag förstått nu, trodde det var napronex som gjorde det.
Skulle ha mätt kroppen för jag ser inte vart kilona dragits ifrån. Lätt att bli viktblind men har ett kilo kvar till drömvikten som jag hoppas uppnå till om 2 veckor, får inte rasa mer nu då jag främst gör livstilsändringen för att minska ballongmage, konstant hunger/matsug och mera ork/energi och hålla kroppen hälsosam för snabbare återhämtning för kroppen vid skador och sjukdomar.
Har förutom till antiinflammatoriskt ej behövt ta någon omeprazol så magen verkar nöjd!

Upp till toppen
Annons: