Kost, Läkemedel & Hjälpmedel

Dukan - det hjälper!

2013-03-14 20:13 #0 av: Chestnut

Först nu vågar jag skrika ut offentligt om VAD jag gjort med kosten som faktiskt hjälpt min mage. Känns galet att kunna säga att omeprazolen är borta helt, egazilen halverad dos och mängden Dimor vid behov är avsevärt minskad. Glad

Har sedan några veckor tillbaka kört Dukan dieten med modifikationer. Enklaste förklaringen jag kan ge är: mycket protein, lite grönt och så lite fett och kolhydrater som möjligt. Jag är alltså fast i de två första "faserna" mer eller mindre och lär stanna där länge...

Eftersom det är en viktminskningsdiet så var det just därför jag började, inte för att jag trodde det skulle hjälpa mot mina diarréer. Känns nästan magiskt att säga det, haha. Cool Ner i vikt går jag sakta men säkert också och vätskesamlingarna i benen är borta (vadmåtten har minskat med 3-5 cm...). Mindre sötsug och piggare generellt är två andra saker som jag märkt.

Tror stenhårt på att alla människor funkar olika och jag är mest nöjd över att ha hittat min "grej" som faktiskt hjälper. För andra kanske det är LCHF eller GI eller Rawfood eller "gallkost" men för mig är det det här. Svårigheten ligger bara i att inte falla karaktärsmässigt...

Äter som sagt rätt modifierat även om utgångspunkten är dukan. En typisk dag kan se ut såhär för mig:

Frukost: Kaffe, ett kokt ägg och till "efterrätt" brukar det bli knappt en dl miniyoghurt och knappt ½ dl kvarg. 

Lunch: Vanligen någon typ av grönsallad (det vill säga ruccola, romansallad, gurka osv), eventuellt med fetaost och/eller lite kyckling alternativt kalkon. Som dressing gör jag diverse såser med naturell lättyoghurt som utgångspunkt... Tzatsiki är gott! Skippar oftast köttet till lunch faktiskt, magen blir ännu snällare om den får ett mål som är vegetariskt.

Mellanmål: Oftast något ägg eller kvarg+yoghurt.

Middag: I regel något magert kött med någon fettsnål sås och en något liberalare grönsakshållning (mycket tomater, paprika, lite lök osv). 

Kvällsmat: Om det behövs blir det antingen kvarg+yoghurt, ägg, köttrester från middagen eller favoriten numera - en (eller två) små skivor stekt halloumi. 

Är det någon annan med EDS som har erfarenhet av Dukan kost? Glad Vad kör ni andra för kostregim som fungerar?

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2013-03-14 20:19 #1 av: Chestnut

Jo just det ja, jag som länge haft problem med att jag fått tvinga i mig vätska och trots det druckit på tok för lite, jag är törstig! Dricker väl fortfarande för lite sammantaget men är en förbättring på den fronten med Skrattar

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2013-03-15 00:10 #2 av: Anterrabae

Jag kör för tillfället något liknande, fast med betoning På att läka trasiga tarmar, det kallas GAPs. Skillnaden är att gapsen inte är lågfett. Man anser att fettet behövs för att lindra i magen och läka. Annars är det ganska likt Ducan :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2013-03-15 07:31 #3 av: DesK

Åh vad glad jag blir Chess! Skrattar På sätt och vis äter även jag något liknande, jag äter magert kött och mager kyckling men fisk äter jag även fet. Sen äter jag inga lättprodukter utan enbart de normalfeta eller helfeta och mycket grönsaker både råa och tillagade, likaså frukt Glad

Désirée

Anmäl
2013-03-15 11:04 #4 av: [Tassy]

Härligt att det funkar!

Jag kör ju på en lightvariant av Dessans kost, funkar kanonbra! Klarar inte lika mycket frukt och grönt, men annars så är det rätt likt. Det som är så fiffigt tycker jag att det kommer bli lätt att stanna och behålla slutvikten sen; det är bara att lägga till lite av det jag har tagit bort tills vågen står still, och så hålla sig där. Ingen krånglig diet med andra ord. Tummen upp

För några år sedan hade jag lite väl mycket problem med kött, och så mina allergier mot ägg och skaldjur, detta tillsammans är det väl som stoppar mig från att köra LCHP/Dukan. Glad

Anmäl
2013-03-16 22:24 #5 av: Chestnut

Det är verkligen superskönt att ha hittat något som funkar även om jag tenderar att "fuska" när illamåendet slår till eller energin inte räcker till. Blir som att matmonstret i hjärnan då tar över och kräver kolhydrater eller någon fet sås. Vilket slår tillbaka på magen och förvärrar problemen ytterligare... Yrar Klarar uppenbarligen varken fibrer alls, vissa kryddor, fett eller snabba kolhydrater i större mängder. 

Hittills, (har hållt på ca en månad om jag inte missminner mig) har jag tappat ca -4,5 kg i vikt! Alldeles lagom! Och som sagt, magmedicinerna är minskade i det stora hela Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2013-03-17 00:10 #6 av: Anterrabae

Åh vad härligt att höra Chess! :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.