Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 3017 ggr
[Tassy]
2013-03-13 08:16

god morgon 13/3!

I natt har snön VRÄKT ner här! :( Jag är sämre i ögonen igen och har huvudvärk som följd. Ringer läkare på måndag. Ont i kroppen också.

Annons:
Chestnut
2013-03-13 09:33
#1

Tycker att även om du mot förmodan skulle må bättre på måndag ska du ringa iaf! Jag har migrän idag igen… Sjuk läkare med så blir inget mer än vila idag.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
2013-03-13 17:21
#2

Era stackare! Kryakramar i massor till er! Här är det segt och lite uttråkat! Vabbar fortfarande.. Och det är sååå tråkigt :P Jag känner av väderomslaget och har ont i dag, i nerverna runt binjurarna och i nacken :P Pappa ringde nyss, det verkar som cellgifterna skadar mer än de göt nytta, så de sattes ut nu…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2013-03-13 17:33
#3

Har pratat med mor min angående ögonen och det är inget som ens liknar hennes reumatiska besvär tack och lov. Ska kolla upp optikerna i stan och göra en ordentlig undersökning, hoppas det inte kostar skjortan för här är det skralt i kassan.

Fick världens yrselanfall på gymmet idag igen, fattar inte vad som händer. Är inte yr när jag tränar, utan när jag kliver av aktuell maskin måste jag stå och hålla i mig i flera minuter medan hela rummet snurrar och jag har starka svimningskänslor! Jag äter alltid ordentligt innan träning, och jag dricker massa vatten, då det kan det inte vara! Jag upplever att ögonen är involverade.

Anterrabae
2013-03-13 17:36
#4

Man kan lätt bli yr om inte hjärnan får ihop bilderna från ögonen. Upplever det lite nu och då. Vad har du för besvär då? Och vad har din mor? Jag hoppas att ingen av er har det jag har :P

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Chestnut
2013-03-13 17:37
#5

#3 Låter snarare som att du ska ringa VC än optiker… Åtminstone kolla med dem om de anser att det är deras område eller om du ska till optiker först.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
2013-03-13 17:44
#6

Eller ringa ögonmottagningen direkt och rådfråga. VC är generellt dåliga på ögon eftersom de inte har mikroskop. Av optikern kan man få en akutremiss till ögonmottagningen i handen, precis som hos VC. Se till att få det, oavsett vem du går till. En nära vän fick virus på hornhinnan. Eg inget allvarligt. Men VC ville inte erkänna sin okunskap så de skulle behandla henne mot allt ifrån järnbrist till bihåleinflammation utan resultat. Det tog fyra månader eller så innan hon kom till ögonläkare och fick rätt diagnos.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Tassy]
2013-03-13 18:10
#7

#4 Ska försöka beskriva mina besvär utförligt:

Störningar i synfältet som kommer och går. Ögonen tappar fokus och allting blurras ut, som om jag bara har perferisyn över hela synfältet, tappar fokus och ögat "orkar" inte ta tillbaka skärpan på en stund. Det kan vara från sekunder till minuter. Ibland tar det omtag på omtag. 

Ögonen känns mycket trött. Ibland är synpåverkan åt aurahållet, med svaga blixtar och sträck, men utan migrän.

Jag är väldigt ljuskänslig och får ont i ögonen, särskilt på morgonen och kvällen, medan blurret är mer dagtid.

Jag har ont runtom ögonen, i själva ögonhålorna.

Jag har mycket svårt för datorskärmen/mobilskärmen. Vanlig bok går mycket lättare.

Klarar inte av blinkande/blixtrande saker, blir fruktansvärt yr, mår dåligt, måste blunda och hålla för ögonen och känner mig skrutt i hela kroppen. Sjukt obehagligt.

I botten har jag ett pyttelitet synfel (brytningsfel)(sist jag kollade, ehm var väl kanske en sisådär 13 år sedan) och jag skelar med ögonen. Upplever inte synen försämrad på så sätt. När jag ser så ser jag bra! Förvisso inget falköga men ja, helt ok. Behöver inte glasögon vid bilkörning, och den lappen grejade jag ju inte riktigt för 13 år sedan 🤪

Innan det blev såhär kände jag mig väldigt torr och sandig/grusig i ögonen typ dygnet runt. Innan dess (nu pratar vi nästan ett halvår tillbaka) började alltihopa, och då var det också yrsel och ljuskänslighet precis som nu. Det mattades alltså av och ersattes med gruskänsla.

Jag tvivlar starkt på att jag "bara behöver glasögon" då jag inte har spänningshuvudvärk från ögonen eller ser dåligt konstant. Detta har kommit ganska plötsligt, för att sedan hänga i på en dämpad nivå länge, och nu har det tagit fart igen fullt ut, värre än nånsin.

Anterrabae
2013-03-13 21:01
#8

Spontant, låter det som ögonmigrän.. Ofarligt men nog så besvärligt. Men ju mer jag tänker på det, och försöker tänka tillbaka desto mer tycker jag att jag känner igen :/ Som sagt så är jag ju inte ögonläkare..Men kolla upp det i alla fall. snarast! Jag är inte typisk i mina problem. Men när det hela började så fick jag skäll av dr om jag drog ut på att söka när det började om/förvärrades etc. Man kan få permanenta skador :( Det där med att du har som periferiseende hela vägen.. Det har jag med, som resultat av påverkan på gula fläcken. Ring imorrn och se till att få komma!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2013-03-13 21:33
#9

Nja, ögonmigrän har jag haft också, det här är något annat tror jag.

[Aquelegia]
2013-03-14 00:33
#10

Kollar igenom tråden lite närmare imorgon, ja jag ska då iaf bli faster inatt så försöka sova kan jag ju göra. De blivande föräldrarna kom över en sväng då de blev "hemskickade" en timme, det tar dock en timme enkel väg att ta sig hem så den timmen fördrevs med fika, hemma hos mig, och lite sista minuten fotografering av magen som vi hittills inte haft ett enda kort på. Snacka om sista chansen haha 🥳

Upp till toppen
Annons: