Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 6469 ggr
[Aquelegia]
2/27/13, 12:22 PM

Huvudvärk/migrän

Jag har huvudvärk/migrän/migränkänningar varje vecka.

Efter ett samtal med en barnmorska blev hon orolig för mig och misstänker samband med p-piller.

Jag har dock haft denna problematiken redan sedan så länge jag kan minnas. När det bara handlade om huvudvärk så gick det okej, jag sov bort det oftast. I tonåren kom migränen. Den har blivit värre och värre med åren och numera har jag lärt mig handskas med utbrotten. 2 värkttabletter och sitta i duschen med varma strålar mot ansiktet tills värktabletterna verkar.

I alla fall så är det periodvis riktigt illa med stickningar i tinningarna och ryckningar i ansiktet.
Är det något jag bör gå till läkare med eller är det så det är för vissa?

Hur mår ni i vardagen som lever med huvudvärk/migrän?

Vet att det finns en tråd om migrän men vill veta lite mer i allmänhet hur vardagen ser ut med denna sortens problematik?

Ibland blir jag rädd och tänker hur man skiljer åt "vanliga" migränproblematik och tex en tumör eller blodpropp i hjärnan?

Annons:
[Aquelegia]
2/27/13, 12:32 PM
#1

Min vardag är nästintill alltid påverkad av migrän/huvudvärk. Jag vaknar ofta med tungt huvud/öm/stickande nacke.

Har ibland försämrad syn (pga sämre fokus) när jag sovit och haft migrän/huvudvärk under natten.
Talsvårigheter förekommer, slöhet i kroppen, illamående som börjar någon vecka före och håller i sig någon vecka efter migränattacken.

Hinner jag inte få bot på migränen i tid utan går och väntar på gränsen så har jag migränsymptom ca en vecka efter attacken.
Jag blir grinig, gnällig, trött och slö i vardagen och har svårt för att fokusera på flera saker samtidigt.

Minskad stress har hjälpt delvis men så fort jag bollar med flera projekt samtidigt så tar det någon vecka innan jag lyckas bemästra stressnivån.
Får ofta backa med något projekt och hinner inte med allt jag verkligen skulle behöva få gjort.

Socialt minskar orken, jag umgås gärna ändå men är inte alls lika livlig eller rolig att vara med😛

Vet inte huruvidare inflammationer i kroppen spär på migrän/huvudvärk med?

Ladydragon
2/27/13, 7:34 PM
#2

vad tar du för medicin när du har migrän? 

det kanske vore en god idé att prova utan p-pillerna ett tag så vet man om dom spökar eller inte? 

det kan vara lurigt att veta om det "bara" är migrän eller nåt farligt och känner man sig osäker det gör ont på ett annat sätt eller att smärtstillande inte hjälper så är mitt råd att då söker man akut till vårdcentralen eller akuten….bättre att söka en gång för mycket än en gång för lite….

#1 byta kudde kanske? eller prova mer fler/mindre kuddar 

för mig så är det viktigaste att ha hittat en bra smärtlindring och att man då kan släppa oron för nästa anfall för det kommer som ett brev på posten 

jag har oxå vart tvungen att välja bort dom här "migränläkemedlen" då min kropp skapade ett beroende och jag fick mer och mer migrän anfall och ofta så hjälpte inte ens tabletterna 

istället äter jag nu antiinflammatoriska läkemedel (Voltaren) och Panodil + Lergigan mot illamåendet

[Aquelegia]
2/28/13, 2:26 AM
#3

#2 Vanliga värktabletter typ alvedon/pamol. Tar jag de i tid slipper jag "allt" men låter jag det gå till gränsen så är det kört. Då mår jag dåligt i flera dagar och får ofta återfall.

Lutar åt att jag skiter i p-piller får se, ska till barnmorska först.
Migräntabletter funkar inte alls på mig. Testat flera och det är bara några stora tabletter som mor fick utskriven från läkare för många år sedan som hon gav mig en halv utav vid mina värsta attacker. Spyr upp migräntabletter med detsamma. Likadant med antiinflammatoriska spyr jag direkt. Alvedon och pamol hinner jag hålla nere så pass att de hinner verka.

Märkte samma som dig att risken för återfall förvärrades med migräntabletter. Nu får jag "bara" återfall om jag inte får bukt med migränen direkt. Lurigt dock när man går lite halvdant hela tiden och inte riktigt vet när det är nog och dags att ta värktabletter. Det som hände i söndags, fick inte riktigt peil på läget och kroppen lurades hela tiden.

Kudde är något jag absolut funderat på, sover på rätt sätt, med bara en kudde och avlastar men hålla en rak linje som följer ryggraden.
Har dock funderat på nya då de är 5 år gammla så skall ta tag i det!

Anterrabae
3/1/13, 9:15 AM
#4

Jag har också huvudvärk och migrän titt som tätt. För mig är det i sju fall av tio kopplat till utrensnings/avgiftningsproblem när kroppen inte klarar att rensa ut gifter från mat- och medicinhantering så åker jag på migrän. Genom att stärka lever och njurar och hjälpa till att få ut gifter så brukar det bli bättre för mig. Sen är det klart att jag får huvudvärk när nacken, axlarna och/eller ögonen bråkar.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

qawqaw
3/5/13, 8:34 AM
#5

Meen det låter som du har migrän med aura och då vill dom inte att man tar p-piller. Mina största anfall är hormonbaserat och får det iafl varannan vecka sen späs den på om jag inte druckit min kaffekanna, min rädning som gör skoven mer uthärdiga och färre r magnesium

[Aquelegia]
3/5/13, 12:57 PM
#6

#4 Jag är också delvis av det tycke och tänk att kroppen reagerar med migrän vid utrensningsproblem.
Vid perioder med bra/hälsosam och stärkande mat mår jag definitivt bättre än under skräpmats/sockerperioderna.

#5 Har inte fått aura dokumenterat trots att sambon ringde sjukvårdsupplysningen när jag fick mitt första misstänkta auramigränanfall. Fick fya av barnmorskan för jag inte hade uppsökt vård den dagen men sjukvårdsupplysningen sa åt sambon att "det är nog inget" inte ens auramigrän föreslog de utan sambon fick googla själv utifrån mina symptom. ironiskt nog hamnade han på sjukvårdsupllysningens hemsida med mina symptom vilket damen i telefon inte lyckades hitta.
Kaffe är nästan ett måste när jag har migrän så jag annars har noll fokus. Som du säger spär tyvärr både det och p-piller på migränen men jag vet inte hur jag skall klara mig utan koffein under dessa perioder.

Annons:
qawqaw
3/5/13, 5:53 PM
#7

Det var det första läkaren sa till mig var att ALDRIG minska kaffet för migränens skull, dum fråga men har du bebis i magen nu?

Anterrabae
3/5/13, 6:03 PM
#8

Koffeinet är en huvudkomponent för att mina värkisar ska funka :P koffeinet vidgar ju blodkärlen, och på mig har det en lindrande effekt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
3/5/13, 7:28 PM
#9

#7 Hihihi vad gulligt frågat men näh "tyvärr" ingen bebis i magen ^^        Hurså? 🙂
Dumma är bara att jag reagerar så starkt på koffein och jag egentligen bara borde dricka det när jag är pigg, med risk för att bli ett skakigt hyperaktivt monster😃 Är jag övertrött gör koffeinet bara att jag blir kocko i bollen och tröttheten är i en rejäl fight med koffeinet. Dock fungerar det bra för att få det sista på migränen att släppa. Hjälper som #8 säger också för att underlätta för värktabletterna. Dock smakar kaffe blä under migränattacker så då äre redbull som gäller.

qawqaw
3/5/13, 8:08 PM
#10

Nä jag tänkte eftersom du harr kontakt med barnmorskor☺️, huvudvärk under graviditet kan ju vara tecken på farliga grejor. Jag sa att jag hade migrän som triggades igång gånger hundra när jag började med p-piller så då sa barnmorskan åt mig att sluta på en gång.

[Aquelegia]
3/5/13, 8:30 PM
#11

#19 Hehe det är för p-pillren vettu 😉Eller heter de kanske inte barnmorska på ungdomsmottagningen? Har haft samma p-piller i snart 7år och migränen har ökat nu när jag är mindre aktiv och framförallt senaste när jag haft kortisonsprutor.
Inte så konstigt kanske att jag har mer migrän när jag har sämre kondition. Kroppen blir allmänt sämre på syreupptagningen osv väl?

qawqaw
3/5/13, 9:16 PM
#12

Jajaj jo just det det heter dom där :)

[Aquelegia]
3/5/13, 9:19 PM
#13

#12 förstår om du blev lite fundersam där haha neh barn är ett tag kvar. Hur är det med migrän under graviditet förresten? Triggas den och hur får man bot på det? Är det ok att ta alvedon under graviditet?

Annons:
qawqaw
3/6/13, 8:02 AM
#14

Jag fick varje vecka 3 dagar första 3-4 månaderna sen ebba duet ut till 2 anfall i månaden med första barnet dom andra två var inte lika illa med. Jag fick gå till en neurolog som jobbar med just migrän via jobbet då ergonomen och min närmsta chef sa att man BLIR skov fri från migrän när man är gravid, oftast mår man bättre men jag fick veta att ca 15-20 % får förvärrad.

[Aquelegia]
3/6/13, 10:21 AM
#15

#14 Kanske det är hormonkänsligehetn som triggar migränen för din del? Då du ju triggas av p-piller? Som gravid ökar ju hormonerna i kroppen så då kanske det inte var konstigt att du var en av de som fick ökad.

Idag känns det bra i huvudet. Kanske är det solen som var några dagar i sträck som hjälpte. Har vistats ute en hel del nämligen och riktat ansiktet mot solen så ofta jag kunnat för att lätta trycket i ögonen/huvudet. I lördags låg jag också i ett "solrum" Vaknade utan tryck i öronen idag med. Jag kan ta att ha någon migränattack i månaden. Men när det inte släpper så blir jag faktiskt less. Skönt att vara helt fri iaf idag😃

qawqaw
3/6/13, 4:31 PM
#16

Jajjamen minsta lilla hormonstegring så kommer det på en gång och triggas extra av sömnbrist m.m

[Aquelegia]
3/6/13, 4:56 PM
#17

#16 Måste verkligen försöka komma ihåg och skriva upp mina ups and downs med migränen så man kanske kan se ett samband me menscykeln osv. Vore ju bra att kunna veta när man skall vara extra nogrann med sömn osv och akta sig för sockersuget. Kanske inte ge efter för sådant som triggar migrän ^^

qawqaw
3/6/13, 5:16 PM
#18

Huvudvärksdagbok :D

[Aquelegia]
3/6/13, 6:40 PM
#19

#18 Ja, för annars kommer jag aldrig att få någon ordning på detta. Får mig att tänka på att jag måste skaffa något att anteckna i. Kanske något sött litet anteckningsblock som går att ha med i väskan. Eller något litet häfte som kan smygas in i min almanacka då min almanacka alltid är med.

qawqaw
3/6/13, 9:37 PM
#20

Det kan vara bra att anteckna saker som sömnen och maten innan skovet kom.

Annons:
[Aquelegia]
3/6/13, 11:36 PM
#21

#20 Kanske också försöka hålla koll vart i menscykeln jag är och om jag kanske missat ett piller eller så. Just nu gissar jag ju bara mig till funderingar kring vad som kan trigga vad men gissningar kommer man ingenvart på.

qawqaw
3/7/13, 9:08 AM
#22

Jag kan inte dricka varken cider eller vitt vin utan att få migrän men tur är att jag tycker det smakar skit ändå :D. Sen om man har migrän så är sömn och regelbunden sömn a-o tydligen, så inga skift jobb, sen kan oregelbundna mat intag vara boven.

Anterrabae
3/7/13, 12:03 PM
#23

Mycket matnyttigt om migräntänk här! Tackar för det. Är inne på tredje dagen idag.. Hormoner och ögonspruta gör sitt.. Men det är hanterbart i alla fall. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
3/7/13, 2:36 PM
#24

#22 När jag jobbade som servitris så var migränen alltid där. Riktigt grova attacker med minst en gång i veckan.
Nu jobbar jag som senast till 22 och slutar helger 18-18.30 som senast SÅ skönt!
Har tagit servispass till 01 någon gång under året och alltid haft migrän de dagarna. Så det stämmer alldeles rätt och riktigt. Inga skiftjobb för den som lider av migrän!

[Aquelegia]
3/7/13, 2:38 PM
#25

#23 Känner med dig, har varit fri från migrän sedan igår. Får räcka för ett halvår framöver nu tycker man ju! En blir ju precis orkeslös med migrän.

chris01
3/9/13, 10:25 AM
#26

Kaffelavemang 2-3gånger per dag kan tabort huvudvärken och migrän. Vi stoppar ju i oss massa tabletter och kroppen får ännu mer gift…..kaffet som lavemang hjälper levern.

Chris

EDS typ 1 och 2

Nothing lasts forever, keep going....

Anterrabae
3/9/13, 11:17 AM
#27

Ah, en lavemangsfrände :) de är grymt effektiva och direkt smärtlindrande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Chestnut
3/10/13, 11:40 AM
#28

De senaste veckorna har jag haft huvudvärk mer eller mindre dagligen, inte hela dagarna utan en stund på kvällen eller morgonen. Orsaken är inte svår att finna - kostomläggning. 

Så mot den huvudvärken tar jag inte värktabletter utan dricker extra vatten och hjälper inte det äter jag något litet som innehåller mera kolhydrater. Ett par bitar mörk choklad brukar vara väldigt effektivt. Hjälper inte det så är det oftast att jag slarvat med glasögonen så då åker dem på 👍

Däremot när jag har migrän så bäddar jag ner mig i ett mörkt rum med lugn musik i bakgrunden bara. Klarar inte av att ha det helt tyst utan det ska vara lite musik. Behöver ofta ta illamåendetabletter då också och oftast somnar jag av dem och vaknar upp migränfri. Kan jag inte bädda ner mig direkt när jag får migrän och det är olidligt blir det värktabletter bara för att ta sig hem helt enkelt.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
5/7/13, 12:46 PM
#29

OJ har totalt missat alla fina tips ni kommit med😮Kaffelavenemang hihi alltså oj det där med rumpa och ligga med något i den, ehum det får jag hihi fundera lite på. Men tänket är smart. Att rensa ut levern. Det är ju levern som tar stryk av mediciner och då äre bra att rensa ut den så den klarar av mer. Medicinerna kanske har bättre effekt sen igen med!

Mörk choklad ojoj, har jag aldrig tänkt på att äta med migrän. Jag suktar ju skräp/godis när jag har migränkänningar så det måste jag prova! Vatten HAR faktiskt hjälpt ibland bra tips! Tror det är viktigt att fasta kroppen på bara buljong de dagarna med. För jag har en tendens att spä på migrän genom att hetsäta skräpmat.
Klarar heller inte att ha det helt tyst längre under migränen. Förr var jag ljus/ljudkänslig men nu är jag så yr när jag har kräkmigrän att jag behöver något att fästa hjärncellerna på så jag inte bara märker av illamåendet. Har ofta turen att jag får migränen hemma och då äre mmuka gosiga töcken och kuddar som är underbara!

Anterrabae
5/7/13, 4:44 PM
#30

Jag får migränen från helvetet av choklad.. Så i mina öron låter det livsfarligt 😉

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
5/7/13, 6:14 PM
#31

#30 Man får la utmana ödet lite hihi, nejdå men det är ett bättre alternativ mot chips och sockrigt godis som triggar migränen ännu mer. Får se vad min migrän säger. Hoppas dock slippa migrän en bra stund framöver :)

Anterrabae
5/7/13, 10:48 PM
#32

Hoppas jag med! För oss båda ;) Får migrän av socker, choklad och rött vin för tillfället 😕

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

RuiXue
5/8/13, 2:19 AM
#33

Jag har haft migrän sedan 1999 och mina anfall verkar mest komma från miljön omkring mig. Stress, långa resor/dagar, oljud och starkt ljus kan utlösa dem. Slagborrmaskiner är min nemesis, kan räcka med några sekunders borrande i närheten så ligger jag. Får ingen förvarning utan min migrän är bokstavligt talat som att bli skjuten i huvudet för att sedan ha en kniv i pannan som långsamt vrids runt, minsta lilla ljud eller ljus gör det värre! Totalt mörker är bländande ljust och total tystnad skriker i öronen och jag svär att jag skulle höra en mus fisa i källaren om det fanns möss där! Får verkligen Stålmannen hörsel!

Vad gäller kosten så är det enda som jag inte kan äta på grund utav min migrän, det är mörk choklad av dålig kvalitet, typ Marabou mörk choklad (det triggade min första migrän som dessutom var med aura), men däremot kan jag äta högkvalitativ mörk choklad som Lindt och liknande. Hur det är med rödvin och starka ostar vet jag inte eftersom jag inte dricker vin alls eller äter någon starkare ost än hushållsost.

För mig är det rejäla migränmediciner som gäller, Maxalt är det mest effektiva för mig. Imigran är rena sockerpillrena. Har flera gånger vart på väg att behöva åka in för att få hjälp med migrän anfallen men då sjukhus varken är tysta eller mörka så brukar jag bli hemma trots allt. 

Sedan jag fick OxyNorm mot genombrottssmärtor så kan en rejäl dos av det hjälpa mot migrän också. Om inte migränmedicin hjälper och man faktiskt åker in till sjukhus, så är det oftast morfin de ger i alla fall när man kommer in. 

Ägglossning och mens är något som gör att jag blir mer mottaglig för miljöutlöst migrän. Så har jag ägglossning eller mens så är det mer sannolikt än annars att tex. borrande utlöser ett anfall. Men kan även ofta vakna med migrän, och återigen så är mensen ofta boven i dramat. Fått något mindre mens migrän sedan jag började med minipiller för något år sedan men problemet är inte helt borta. Antar att det är de kraftiga hormonella svängningarna som min kropp inte gillar, och att det blir lite stabilare med minipiller. Nu har jag Mirena (och det är ett rent helvete) och har haft något migränanfall sedan den sattes in.

Har mycket huvudvärk i allmänhet, men det är inte alltid den är såpass kraftig att den "stör" det är bara migrän och spinal huvudvärk som verkligen däckar! Den spinala huvudvärken känns att den kommer ifrån nacken och ländryggen, känner liksom ett tryck där, samtidigt som jag har en klusterhuvudvärk som gör att man verkligen ser stjärnor. Den spinala huvudvärken är den som är besvärligast just nu…

Jennie


[alfy]
5/8/13, 11:07 AM
#34

Jag har med alltid huvevärk,kommer från mina överörliga käkar plus nacken.Blir mugrän när jag gjort för mycket plus stressat.Mon mina käkar har jag söt bett skena på natten 🙂

Annons:
Chestnut
5/12/13, 10:20 AM
#35

Tre migränanfall sedan i tisdags (varav två har kommit nattetid och jag har vaknat av dem), det senaste imorse. Känner nu att jag verkligen behöver en riktig migränmedicin, är det lättast att gå till VC och få säkerställt att det verkligen är migrän och recept utskrivet eller ska man börja med receptfria?

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
5/12/13, 10:24 AM
#36

gå till VC först.

[Aquelegia]
5/12/13, 8:25 PM
#37

#35 Kan vara så att du får migränanfall utav några mediciner. Ganska vanligt när man tar smärtstillande länge att det ger biverkningaristället för verkning.

Tror ni inte fröken jag fick migrän i helgen på minisemestern? JO! Men jag hade ändå planerat att dra mig undan emellanåt så det var skönt att ha en anledning😛 Hade med mig nevroform och behövde således endast ta en omgång långtidsverkande alvedon. Sedan höll jag migränen i schack med nevroformen som jag numera kan tala mig varm om som lindring för efterdyningar av huvudvärk/migrän.
Druckit mycket vatten!

Chestnut
5/12/13, 8:39 PM
#38

#37 Fast det förutsätter ju att man äter smärtstillande från början 😛

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
5/12/13, 8:45 PM
#39

#38 😟 Okaj kan la inte jag hålla reda på (även om jag trodde jag kunde hihi) ^^ Trodde i min enfald att det kunde vara där skon klämde för det är det jag fått lära mig av farbror doktor i veckan😃

RuiXue
5/13/13, 12:05 AM
#40

Man kan numera köpa sumatriptan (som Imigran innehåller) receptfritt på Apoteket. Enda skillnaden mellan recept eller icke recept är antalet tabletter i asken (2 utan recept, minst 6 med recept) och att man får det med på högkostnadsskyddet på recept. Men om VC dröjer så KAN du i alla fall få tag på "riktig migrän medicin" utan recept👍 Men i och med magbesvären så kanske Zoomig nasal (receptfritt, men SKITDYRT med sina nästan 200kr för två doser) är bättre än tabletter, och sen att du får recept på smälttabletter eller spray istället eftersom det är skonsammare för magen.

Jennie


[Aquelegia]
5/13/13, 10:08 AM
#41

#40 Om det var vänt till mig såär det lugnt på den fronten har fungerande tabletter än sålänge. Sedan är det upp till min läkare att gå vidare med nästa sort om jag får problem med denne. Spray funkar ändå inte på mig av skälet att jag inte får i mig dosen ordentligt. Har problem med nässpray med att få upp det i näsan så det är ett osäkert kort. Har spray hemma i värsta fall :)

Annons:
RuiXue
5/13/13, 5:44 PM
#42

Skrev i största allmänhet om migrän medicinerna, till vem som helst som kan tänkas behöva dem🙂

Jennie


[Aquelegia]
5/27/13, 11:50 PM
#43

Kan härmed meddela att migränen minskat lavinartat. Vad mycket tid över till annat!

lightseeker
6/19/13, 9:27 AM
#44

har haft problem med migrän/spänningshuvudvärk/spinal huvudvärk (som någon sa här) sedan jag var 25 år, den debuterade när jag under en månad bar ett dött foster i magen.

Jag op. när det var riktigit, illa, för läkarna hade nonchalerat mitt hjälpsökande, nog om det: Det tog tid att få migrändiagnos, och när jag väl fick det så var det behandling med suppar som de började med, som tyvärr gav mig problem med tarmen (vilket är en vanlig biverkan).

Före det hade jag fått ordinationen att "bara" äta panodil mot huvudvärken från helvetet, som jag hade ätit under så lång tid att det "gav" mig huvudvärk, som biverkan. Långa promenader var det som jag fick ta till istället och en liten kopp kaffe (är inte kaffedrickare annars), idag verkar det som man varnar mer för överanvändning av panodilen.

Det var ingen läkare, utan mina föräldrar som ställde diagnosen migrän, eftersom de själva hade det. Kände mig SÅ dum, när jag insåg att det var det som jag hade. Jag är ju uppväxt med två migrän-föräldrar som vandrade i mörka, tysta rum och kräktes timmar i sträck.

Min gynekolog ledde mig på spåren om den var hormonstyrd, och visst var det så: två ggr/månad, vid ägglossning och mens  blir det värre.

Men här kommer nästa problem in: inflammationer och generell överrörlighet i nacke/skulderblad/rygg, ger en liknande "spinal huvudvärk", då jag också kräks av smärta och vandrade i mörker hemma. 
Kunde inte utföra hushållssysslor som innebär att jag använder armarna i långa perioder.

Till slut lärde jag mig (den hårda vägen) NÄR jag kan utföra/genomföra mina åtaganden, HUR jag skall ta det lugnt och inte stressa, samt VILKA åtaganden/hushållsysslor/uppgifter jag omöjligt klarar av, fast jag är van att ALLTID köra över mig själv (det verkar ju som om man blir misstrodd när man har ett osynligt handikapp).

Nu har jag inga småbarn längre, vilket underlättar.

Mina barn har fått migrän efter mig, i varierande svårighetsgrad. Den yngsta tyvärr, har det ohanterbart och där kommer mina personliga samlade erfarenhter till hjälp.

Minns hur migränläkaren (som vi tidigare hade mycket goda erfarenheter av) "flippade" på henne, när han kände stark frustration över att inte förstå hur han skulle kunna hjälpa henne, då var hon 12 år.

nu har det gått fem år till och vi är på det klara över att vår generella överrörlighet (i tex. nacken) gör att det kan vara nerver som lätt hamnar i kläm.

Därav går hon nu hos en sjukgymnast med special-kompetens, i kroppskännedom och avspänning, helt fantastiskt. Det hjälpte mig oerhört mycket och nu är det dotterns tur och MYCKET tidigare i livet än  för mig :)

Utöver det så har de också ställt diagnosen: Migraine accompangé på henne, (tal, syn, hörsel, kroppskoordination faller bara bort helt plötsligt) och sedan kommer mirgänanfallet.

Hade jag inte haft en bror med denna diagnos, så hade jag blivit mycket rädd. Det trista är att det inte finns någon info. kring denna ovanliga migrändiagnos på migräninfo-sidor. 
Jag har hittat EN blogg i Svergie där en yngre kvinna skriver om sitt liv med Migraine Accompangé, så det skulle vara intressant att höra om det är någon mer hör med denna diagnos?

[Tassy]
6/19/13, 9:58 AM
#45

Jag har inte diagnosen, men symptomen på pricken och skrämda läkare! Du gav just "skräcken" ett namn, tack!!! Är också mkt överrörlig i nacke + whiplash. Hormonmigrän pga p-piller från helvetet.

lightseeker
6/19/13, 8:56 PM
#46

Tassy, avser du då diagnosen Migraine accompange?

skrämda läkare? som inte vet vad du har för diagnos alltså? jag vet inte vad jag ska tro.

 Som tur var så hade vi redan kontakt med neurologen när första attacken kom, han tog det mycket allvarligt, då det "kan" vara tecken på en hjärnblödning (när man får halvsides förlamning i ansiktet ner över bröstkorgen och tappar talförmågan) men när det återkom efter ett halvår så sa han att det var "lätt" att ställa diagnosen, eftersom symtom mynnar ut i ett migränanfall och efter det så avklingar alla symtom.

du behöver nog få en remiss till en neurolog, det skumma är bara att jag hittar INGEN info kring denna diagnos, utom på franska (som jag inte kan läsa, förstå) och EN enda blogg, för en ung svensk kvinna boendes utomlands. Jag blir SÅÅÅ trött, min dotter har BARA ovanliga diagnoser.

[Tassy]
6/19/13, 10:09 PM
#47

Ja precis. Allt du skriver stämmer på pricken, även läkarens tankebana om att det kunde vara tecken på hjärnblödning el liknande (därav skrämd läkare).

RuiXue
6/20/13, 12:55 AM
#48

Den där spinala huvudvärken är min största huvudvärk (pun indented), när den slår till så är det sängläge som gäller, kan inte hålla upp huvudet och försöker jag vara uppe så går smärtan från outhärdlig till i det närmaste självmords nivå. Finns inga mediciner som biter på det heller. Extra morfin kan ta lite utav toppen, men annars är det bara platt fall i sängen som gäller. Småsaker eller inget alls som utlöser det också. 

Migrän har jag haft sedan 1999, det firar 14 års dag nu på Midsommardagen för att vara mer precis 🤪 Fick min diagnos någon dag senare när jag träffade läkare, det gick inte att ta miste på att det var migrän jag har eftersom jag hade ett riktigt Aura anfall som första migränanfall, och migrän går i släkten på mammas sida vilket jag visste redan då. Har tack och lov inte migrän så ofta, håller det borta genom att veta vad som utlöser anfallen för mig. För mig är mörk choklad av dålig kvalitet (typ vanlig marabou mörk) en trigger, mycket oljud och/eller starkt ljus en annan. Så jag håller mig i lugna miljöer med mjukt ljus (låga watt eller "soft tone") så mycket jag bara kan.

Jennie


Annons:
Upp till toppen
Annons: