Annons:
Etikettaktivt-liv
Läst 2180 ggr
Chestnut
2013-02-26 09:40

Stegräknare

Bestämde mig för några dagar sedan för att börja kolla hur mycket jag rör på mig egentligen och laddade därför ner en stegräknar-app (finns massvis olika, jag tog Walkdroid och är hittills nöjd). Har dubbelkollat så att den inte räknar extra steg och det verkar funka bra.

Men, vad jag kommit fram till är väldigt intressant. En "lugn" dag som jag ser mig själv mest liggande tar jag minst 3000-5000 steg (!) och då är inte allt inräknat utan det är framförallt eventuella stallsysslor, laga mat, hämta post, ev handla osv. Alltså inte bara gå på toaletten (även om det nog skulle kunna läggas ihop till rätt många steg om dagen också, haha)😉

En aktiv/normal dag kommer jag lätt över 10 000 steg vilket var en positiv överraskning. Jag är visst mer på benen än vad jag trodde. 😎

Någon mer som håller koll på sin fysiska aktivitet med stegräknare?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
2013-02-26 11:24
#1

åh, jag har länge tänkt att köpa en, men finns det en app ska jag genast testa 👍

Chestnut
2013-02-26 12:44
#2

Det finns massor appar! Söker du i appstore/android market på pedometer så är det bara att välja och vraka ☝️

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
2013-03-01 09:23
#3

Vilket bra tips! Det ska jag också kolla upp :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

chilisalsa
2013-03-02 23:11
#4

Lita inte på siffrorna bara😉

Sådana appar fungerar OK om man jämför dom med sig själva. Dvs de visar om man har rört sig mer…

Inte heller GPS-prylar som borde funka gör det heller bra vilket PLUS testade i nåt program
http://www.svt.se/plus/artiklar/loparapparna-haller-inte-mattet

Medarbeterare på Kost

Chestnut
2013-03-03 08:11
#5

#4 Det testet berör inte stegräknande appar utan gps-appar. Stor skillnad.

Med vänliga hälsningar
Chess

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
chilisalsa
2013-03-03 11:04
#7

Jorå jag vet det, vilket är extra bekymmersamt för t.ex Garmin Forerunner. Man kunde ju tycka att en specialapparat för uppåt tre tusen borde vara bättre…

De appar jag testat samtidigt har haft en stor spridning i resultat trots att jag varit noggrann (t.ex att bära nära kroppen inte i en jackficka) Algorithmerna skiljer uppenbarligen väldigt mycket mellan apparna. En riktig 3-axlad Omron accelerometer-stegräknare är väl det som stämt bäst, och dessutom mäter intensitet.

Är man bara medveten om att antal steg kan variera mycket och att hur långt man gått därmed inte stämmer så bra spelar det ju ingen roll.

Det viktiga är väl kanske motivationsfaktorn 🙂

Medarbeterare på Kost

Upp till toppen
Annons: