Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 4107 ggr
[Tassy]
2/19/13, 11:38 AM

Det här med att bygga muskler (EDS)

Jag har läst på diverse faktaställen att EDSare har svårt att bygga muskler normalt. Vissa påstår att vi inte ens kan det, men den myten kan vi nog picka hål på omgående då jag aldrig sett en människa med total avsaknad av muskler. 😮

Men frågan är hur det ligger till med detta påstående alls? Jag tror att vissa kanske har detta symptom, men att det gäller långt ifrån alla!

Ser jag till mig själv och min egen släkt (diagnosticerad EDS) så har vi tvärt om ovanligt lätt att bygga rejäla muskler! Så det rimmar lite illa att det skulle vara något som drabbar alla.

Vad har ni för tankar och teorier kring detta?

Annons:
Anterrabae
2/19/13, 12:59 PM
#1

Kan tänka att vissa kan få fel på muskelkollagenet också. Och då kan det nog bli problem. Har för mig att jag läst att typ4 alltså den vaskulära sorten, kan ha en del på ett enzym som stör muskelbildning. Men det var visst ovanligt. Jag tror de flesta har hyfsade muskler, med tanke på hur de måste arbeta för att kompensera instabiliteten. Men det är klart ju starkare, desto bättre.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

qawqaw
2/19/13, 4:33 PM
#2

Om jag vill så vet jag att jag skulle kunna tävla i bodyart utan att ta tillskott utan problem, jag har problem med att min baksida lår muskel är för stark så den vill knäcka mitt knä bakåt. Jag har där eot inte uthålliga muskler, jag har spelat på höga nivåer inom fotboll och det som saknades för att komma upp i elitserien var just uthålligheten som jag aldrig fick. Min muskler är starka men svaga om man säger så :)

[Tassy]
2/19/13, 6:17 PM
#3

Uthållighet är jag också mer eller mindre totalt avsaknad av!

qawqaw
2/19/13, 6:21 PM
#4

Eftersom jag är så van att få muskler snabbt så är jag jätte frustrerad över att mina ledar gör så ont att den lilla träning jag klarar utan att öka på morfinen inte ens ger ett tecken på träningsvärk eller ens känslan av ansträngning :(.

Chestnut
2/21/13, 9:44 PM
#5

Det hela har väl med Tenascin X brist som man lyckats identifiera hos vissa med EDS-ht att göra? Tenascin X är ju ett muskelenzym… Har i bakhuvudet hur det var exakt men orkar just nu inte riktigt tänka men är tämligen säker på att det där med nedsatt förmåga att bygga muskler hade med det att göra.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
2/22/13, 12:37 PM
#6

#5 jo, det där känner jag igen. Det var nog det jag läste..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[alfy]
4/29/13, 8:43 AM
#7

Det tar bara längre tid för oss med eds.Sen måste man vara väldigt försiktig.Så man inte skadar sina leder.Bra läkar team sjukgymnaster ett måste.

RuiXue
4/30/13, 12:05 AM
#8

För mig är det uthållighet som krånglar mest också. Är råstark av naturen, men orkar inte kompensera för överrörligheten några längre stunder och de stunder jag klarar har blivit kortare sedan min EDS började bli mer och mer symtomatisk. Har aldrig i mitt liv haft bra kondition hur jag än försökt träna!

Jennie


Upp till toppen
Annons: