Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 5576 ggr
[Aquelegia]
2013-02-02 22:36

Kortison

Är ju som lite halvkänt kanske inne i kortisonets hamsterhjul.

Får sprutor mot en inflammation i ett muskelfäste.

Är inne på andra sprutan nu och jag har SÅ vrålont utav sprutorna så jag fattar inte hur jag skall orka med fler. För såsom det ser ut kommer jag få ta några fler.
Läste på lite nu och det finns 2 olika sorters medel att sprutas: Depo-medrol som ges i leder och muskler och ger då effekt i hela kroppen.
Sen finns Lederspan som bara sprutas i leder.

UNDRA vad det är jag får? Blir lite sur nu faktiskt att jag inte ens fått reda på vad för kortison jag fått insprutat! Eftersom jag mår precis skitdåligt, är utslagen samma och dagen efter sprutan så är jag lite misstänksam att jag fått d-m. Något att kolla upp!

Efter sprutan har man tydligen ont samma dag och känner av det någon dag men att jag har såhär vrålont förvånar alla inom vården jag pratat med.

I alla fall, så vill jag diskutera erfarenheterna kring kortison. Vad har ni fått för något, mot vad, hur länge, hur har ni mått med mera.
Vad går det att få för smärtstillande i samband med kortisonsputa i led?
Finns det kanske något plåster jag kan sätta lokalt? Voltaren gelen funkar bäst när jag smort på den i någon dag men den släpper så fort. Sedan tar det sin lilla tid innan nästa smörjning verkat.

Annons:
RuiXue
2013-02-03 06:24
#1

Tror mig ha sett att Voltaren även finns som plåster, det kanske kan fungera att sätta över leden? Annars brukar de nog blanda kortison och lidocain i sprutan när det ges i en led. Har ingen erfarenhet av led injektioner, utan har bara fått Depo-Medrol ett par gånger mot min pollenallergi och då var det intramuskulärt.

Jennie


[Aquelegia]
2013-02-03 10:49
#2

#1 Jupp, man får lokalbedövning men den verkar bara i 15minuter fick jag höra nu så inte konstigt att det släpper så fort. Bad om en med längre halveringstid men icke.

Skall diskutera med min läkare en plan inför nästa gång OM det inte faktiskt råkar bli bra redan nu då jag ju kör hårt med voltaren gel nu. Ska kolla upp plåster! Vore bra med plåster så jag slipper smörja.

Inatt kunde jag sova nästintill ostörtSkrattande Smorde rejält med voltaren och sedan tog jag 2 långtidsverkande alvedon. Väntade tills effekten satt in innan jag lade mig så jag kände bara som en "tyngd" lite obehagligt tryck över höften men ingen skarp smärta som väckte mig med ryck.

RuiXue
2013-02-04 02:04
#3

Påminn dom om att EDS och HMS patienter tenderar få liten eller ingen effekt utav lokalbedövning så det kan behövas mer, eller andra sorter för att få önskad effekt.

Hör på Apoteket angående Voltaren plåster, är nästan helt säker på att jag sett det. Läste dock precis nu att det inte innehåller någon aktiv substans utan bara är ett värmeplåster som varar i 10 timmar, men ibland kan ju värme vara bra också och behövs värme när man inte kan sitta med värmedyna så är ju plåstret ett alternativObestämd

http://www.voltaren.se/voltaren/produkter/voltacare-vaermeplaster

Sen finns ju även den starkare gelen som varar i 12 timmar.

Jennie


[Aquelegia]
2013-02-04 14:07
#4

#3 Inte andra sorter utan en med längre halveringstid så att den sitter i längre behöver jag för jag får effekt dock väldigt kortvarigt som sagt. Dock eftersom jag direkt fick ett "det är det här vi alltid kör på" så tog jag inte ens upp hmsen för jag väljer mina striderFlört Skall ta det med min vcläkare istället så han kan prata ihop sig med ortopederna till nästa gång och komma fram till något bättre smärtlindrande. Även i eftervården behöver jag en smärtlindringsplan.

Japp, voltaren var "bara" värme så de fick inte följa med hemö
Värme och inflammation är tveksamt. Dock fick jag rådet att variera voltarenen med tigerbalsam. Dock måste jag vara försiktig med hyn så den hinner luftas emellanåt och jag slipper irritation.
Tigerbalsam hjälpte mig toppenbra när jag fick en inflammation i axel så jag reagerar ju bra på det.

Voltarengelen fanns som starkare dock fick man bara smörja 2 ggr dagligen istället för 3-4. Ihop med alvedon funkar det jättebra men alvedonet är ju endast smärtstillande. Jag är mer ute att hjälpa kortisonet att bryta ner inflammationen så därav jag inte tar värktabletter regelbundet varje dag. Idag klarade jag av att gå ifrån stan och hem med endast 2 korta pauser så det verkar gå åt rätt håll.

Sist tog det ju också lång tid innan jag märkte förbättringen.

DesK
2013-02-05 11:23
#5

Kortison är ett undermedel vid korttidsbehandling, men ett gift vid långtidsbehandling. Min mor hade en moster som hade astma och mostern dog i praktiken av kortisonbehandlingen hon fick mot astman. Detta var nån gång på 1970-talet, så jag tror att det finns bättre kunskap idag.

Jag själv har i nästan 20 år drabbats av så kallade iriter och dessa kan endast behandlas med kortisondroppar (Isopto-Maxidex) iriten släpper rätt fort när jag börjar droppa i det angripna ögat, men det tar tid att trappa ned och fasa ut dropparna och det har blivit svårare med åren. Men *peppar peppar knackar mig i skallen* så har jag inte haft nån irit på över ett halvår, så kanske slipper jag eländet nu.

Min far fick kortisonsalva för att smörja in sina psoriasisliknande utslag med och hans hud har verkligen tagit stryk av det!

Därför är det alltid bra om man kan hitta vettiga alternativ till kostison!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2013-02-05 13:09
#6

#5 Tyvärr så har pga okunskap inom vården min höft gått så långt att det inte läker på egen hand. De inflammerade cellerna har "frätt" på höftleden så den har fått en på röntgen synligt skropvlig/ojämn yta.

I mitt fall är kortisoninjektionerna skonsammare än vad för skada de inflammerade cellerna görRynkar på näsan Jag gör dock allt i min makt för att få så god effekt som möjligt av denna kortisoninjektionen så vem vet jag kanske blir bra denna gången! Vågar inte ta ut i förskott då smärtan precis börjat släppa efter injektionen. Tog en vecka minst förra gången med och 2-3 veckor innan jag ens märkte något positivt.

Jag skall testa att ta antiinflammatoriskt så långt magen orkar med. Även tensen skall få komma igång lite på höften då det tydligen skall stimulera den egna läkeeffekten i kroppen och påminna om att "här är nått fel kom och jobba"
Har mått ganska uselt senaste veckan. Sovit dåligt, varit trött och utmattad i kroppen och humörsvägningar. Den enorma smärtan dessutom den vill jag verkligen, verkligen inte göra om!
Har läst på om inflammationer och tyvärr så fanns det i mitt fall inget annat att göra. Hade min sjukgymnast lyssnat på mig för 2 år sedan hade jag aldrig ens hunnit så långt som inflammation då jag redan då märkte en överbelastning som ökade varefter träningen höjdes.

Annons:
DesK
2013-02-05 13:20
#7

#6 Usch så tråkigt för dig! Tyvärr är det ju så att i vissa lägen är det kortison som gäller. Jag håller tummarna att du snart kan få bli kortisonfri. Själv är jag jättetacksam för var dag som jag slipper det.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2013-02-05 13:37
#8

#7 Mentalt har det varit tuffare faktiskt än fysiskt. Första gången jag gav med mig visste jag ju knappt vad jag gav mig in på. Andra injektionen ville jag bara rymma, för jag visste bra väl hur jävligt ont det gör. Tungan ute

Visst är det tråkigt men jag ser det trots allt som en investering för framtiden. Men höften får väldigt gärna skärpa till sig nu så jag slipper fler ^^

Hua droppa kortison i ögonen det låter väldans läskigt faktiskt!
Håller tummar och tår att iriterna håller sig borta! Glad

Anterrabae
2013-02-05 15:17
#9

Så länge kortisonet kommer i droppar/spruta etc är det inte så farligt vad gäller biverkningar, det handlar ju trots allt om lokal behandling och förhoppningsvis kort tid. Nu är jag ju själv medveten om att iriter kan vara sega och det kan bli långdragna behandlingar. Har ju själv gått på kortisondroppar i ögonen i snart 13 år. Utan egentliga uppehåll. Men det är eg inte förrän man åket på systembehandlingar, dvs tabletter och sånt som kortisonet blir riktigt farligt på sikt. Även om långdragna lokala behandlingar också kan ge skador. Om vi ska vara lite "bräckiga" med kortisongrejer.. Så är nog de tre kortisonsprutorna rätt in i ögat värst, sen kommer kortisonsprutorna som sätts i ögonhålan/bindehinnan bakom ögat. Men dessa två är inte på samma världskarta ;) den senare är ingenting jämfört med den första :P Annars kan kortison ge grå och grön starr, högt blodtryck och diabetes, om man går på det länge som tabletter. Men utan hade jag varit blind.. Det är bästa medicinen vid akuta besvär.. "Kort-i-zon" lokalt och kort tid..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: