Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 3090 ggr
[Mamma-Mia-Marie]
2013-01-31 09:42

TIPSTRÅD - mineraler/vitaminer

Hör, läser och ser fler och fler som känner av att magnesium hjälper mot mycket saker…tänkte då fråga vilka sorter man använder, om man kunde ha en tips tråd här på olika märken!

Vars man kan handla osv.

Annons:
[Tassy]
2013-01-31 09:49
#1

Jag äter multivitamintillskott (mitt val kvinna) då jag behöver få i mig lite av varje. Det fungerade faktiskt över all förväntan, det tog inte lång tid innan jag märkte av flera positiva effekter. Faktum är att det gick så fort att jag först tänkte att det var placebo, men det är det inte.

Magnesium, vitamin E och D-vitamin har jag hört mycket gott om i övrigt.

[Mamma-Mia-Marie]
2013-01-31 11:29
#2

Samma här - hört gott om magnesium, d-vitamin…men har svårt att hitta nått som vi kan äta - som ej innehåller sånt vi är allergiska emot…skulle vilja hitta en multivitamin som innehöll allt liksom =)

Har nu den multivitamin för vegetarianer men den har ej mycket magnesium alls ej heller d-vitamin utan mera järn/selen…

Några tips?

[Aquelegia]
2013-01-31 12:12
#3

Enda kosttillskottet jag äter är "Fitline" är just nu inne i recovery. När den är slut skall jag till nästa steg. Fitline innehålle magnesium (bägge varianterna) c-vitamin och dylikt.

Kom på en grej. Istället för att ta c-vitamintabletter borde det ju vara bra mycket effektivare att äta askorbinsyra?

Har dock kollat mina matvanor och får i mig bra mycket med c-vitamin ändå. Äter mycket tomater, apelsiner, clementiner, äppen och mörkgröna blad så jag har inga brister där iaf!

Fitlinen gör att jag sover djupare och mer återhämtad faktiskt. Märker direkt när jag inte druckit kvällsdrycken för då kan det dröjja över en timme innan jag somnarTungan ute

Selen är det inga problem med heller då jag är bra på att äta både fisk och skaldjur!

Mutivitamin har jag hört är kastade pengar i sjön då man behöver äta vissa vitaminer med vissa fetter och dylikt. Så tar man en tablett är det inte hundra att kroppen verkligen får i sig allt man stoppar i via tabletten.

[Mamma-Mia-Marie]
2013-01-31 12:19
#4

intressenat, hade jag ej hört om multivitaminer…

skulle vilja få i mig just magnesium/d-vitamin och till dottern också plus järn/selen till henne med…!!!

Vet ej riktigt vad man skall kika efter/gå efter…leta efter, bara!

[Tassy]
2013-01-31 12:37
#5

#3 Står klart och tydligt på burken att de ska tas i samband med måltid, som ska vara varierad. Så om man äter sunt och varierat bör man ju få god effekt tänker jag? Det är ju just tillskott och inte ersättning.

[Aquelegia]
2013-01-31 15:52
#6

#4 Jadu, vad man skall kolla efter. Klarar ni att äta skaldjur så får man i sig bra mängder med selen. D-vitamin är lite klurigare. Tror det finns någon tråd om just dvitamin! Skall kolla om jag hittar den! Viktigaste är ju såklart att vistas utomhus så fort solen är framme! Hört att det finns en punkt i pannan "det 3eögat" som är viktigt att få sol på och även insidan underarmarna då dessa tar åt sig mycket av solen och producerar dvitamin.

#5 Det har du rätt i, juste sambon har likadana fast för man såklart då! Han säger att han känner sig piggare utav de så någon nytta tänker jag då att de gör ändå! Tänkte lite för mycket utifrån mig själv då multitabletter, just eftersom jag får i mig de vanligaste vitaminerna/mineralerna endast via kosten, så är de ganska bortkastat. Uttryckte mig klumpigtSkäms Inte så lätt att få i sig selen tex om man inte kan äta skaldjur!

Annons:
[Aquelegia]
2013-01-31 15:53
#7

Hittade tråden om D-vitamin

[Aquelegia]
2013-01-31 15:54
#8

Har en fråga angående magnesium! Stämmer det att det har bäst effekt om man tar det på kvällen? Hört att det skall hjälpa till vid återhämtningen under natten och man vaknar mer utvilad?

[Mamma-Mia-Marie]
2013-01-31 18:49
#9

#8 har ej hört det men det låter vettigt…tack för tipsen och länken…

Vi är dock allergiska mot skaldjur!

[Tassy]
2013-01-31 18:54
#10

#6 Yes, bäde ägg och skaldjur, samt en hel del frukter och några nötter står på min allergislista. Sen klarar jag knappt kostfibrer så många nyttigheter via grönsaker går till spillo då jag inte får i mig just några mängder, så för mig är det värdefulla piller. Glad

[Aquelegia]
2013-01-31 19:05
#11

#9 Kom på det en stund efter jag skrivit. Glömmer av att du är "trollkvinnan" ^^ Kommer ta en stund innan jag får in det i huvudet ^^

#10 Jadu, då är ett tillskott verkligen behövt. Jag har testat allt möjligt i pillerväg men inget har gjort så jag kännt mig piggare utom just grönsaker/frukt. Åh avd lyckligt lottad jag känner mig som kan äta skaldjur. Har på senaste tiden insett vad bra det är!

Chestnut
2013-01-31 19:18
#12

Här knapras extra järn, C-vitamin och B-vitaminer, tar flytande D-vitamin också… Vad gäller andra mineraler vågar jag inte experimentera genom att ta det så koncentrerat som det är i piller (rädd för att ställa till med mera obalanser än vad jag redan har) utan försöker att balansera upp det genom att lyssna på kroppens "sug" mera och på så sätt se vad den vill ha. Lite samma sak med C och B-vitaminerna, i perioder jag äter mera normalt än vad jag gjort det senaste nu tar inte jag det som tillskott utan försöker få i mig tillräckligt via kosten.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
2013-01-31 22:26
#13

Oj nu har jag bara slarvläst, återkommer när jag läst noggrannare. Men denna Magnesium från Holistic tar jag, och är mycket nöjd med! : http://www.holistic.se/produkter/index.php?kat=mineraler&p=magnesium

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Aquelegia]
2013-01-31 22:46
#14

Hum då förstår jag varför jag inte har så mycket kramper längre! Jag äter en hel del bönor, att det fanns magnesium i fisk visste jag inte vilket även det jag äter mycket mer utav nu! Linfrö har jag en tesked varje dag nästan till frukost och äter jag sallad äter jag det baserat på mörkgröna blad. Isbergssallad går icke att finna i vårat hem sedan ett bra tag tillbaka. Bakar även en del på nötmjöler och äter även nötter som snacks. Däremellan äter jag pizza så därför jag inte är ett enda energiknippe av vitaminer/mineraler men bra nära är jag när jag äter min hälsosamma livsstil!

[Aquelegia]
2013-01-31 22:48
#15

Glömde såklart kakaon i min nyttiga chokladpudding hehe som jag äter mer än gärnaFlört Neh from nästa vecka är det nya tag! På söndag blir det till att storhandla till grönsakslådorna i kylen!

Hur är det med musslor och selen/magnesium och dylikt? Har ett gäng kammusslor liggandes i frysen och funderar hur nyttiga de egentligen är. Likaså är jag dunderförtjust i blåmusslor!

Anterrabae
2013-01-31 23:04
#16

Jo, här äts massor av kosttillskott. Men så kräver jag mycket mer än många andra också eftersom jag går på kortisontabletter och har gjort i typ 13 år. Magnesium behövs till alla kroppens kemiska processer, den är med och reglerar allt från muskeltonus och blodtryck till tillverkningen av ATP i cellkärnan, samt i tillverkning av enzymer och hormoner. Och så vidare ;) ja, det är sant att magnesium är bäst att ta på kvällen, då det är avslappnande, och milt rogivande. Man sover bättre och somnar lättare. Vanligaste tecknet på magnesiumbrist är spasmer, kramper och ryckningar. Restless legs förekommer också.. Mm. Holistics magnesiumtillskott brukar tålas av de flesta. Så till ayes fråga om askorbinsyra. Nej, askorbinsyra är inte bättre/effektivare än c-vitaminer. Askorbinsyra är en form av flera som c-vitamin förekommer i. Det är en av de svårare formerna för kroppen att hantera. Dessutom behövs bioflavonider för att vi ska tillgodogöra oss c-vitaminet. Askorbinsyra, ensamt, brukar hamna i urinen. Men tar man den med en frukt/grönsak så är det helt annorlunda. Multivitaminer behöver inte alls resultera i dyrt kiss.. Det beror helt på vilka former vitamineralerna är i, hur biotillgängligt. En billig multitablett av låg kvalitet blir det nog tyvärr ofta så med. Men ett tillskott av högre kvalitet, helst i flytande form tillverkat av naturliga grejer, inte syntetiskt, har som regel ett mycket bra upptag. Dessa blir dock svåra när man är allergisk. Jo, och så lite om D-vitamin och sol.. Att få sol på tredje ögat, och/eller handflator och in i ögonen på näthinnan laddar oss på ljus, och energi. Och det är viktigt och vi behöver det. Särskillt effektivt är ljuset före 14 på dagen, då frekvensen är blå. Men det har inget med D-vitaminsyntes att göra. D-vitamin kan vi i Sverige tillverka i huden mellan maj och september- oktober. Då står solen tillräckligt högt på himlen tillräckligt länge för att något ska ske. Den måste upp en bit över 45grader över horisonten. Det är också viktigt att när vi solar för D-vitamin så ska vi ha så mycket hud blottad som möjligt och utan solskyddsfaktor. Och vara ute när solen står som högst och lyser som starkast. Man behöver sola såpass länge att huden blir varm och precis vill börja rodna. Man ska inte bränna sig! Ju mer pigment man har, desto längre tid tar det. En fördel är att just för D-vitamin fungerar det även med solarium! :) men även här måste man vara noga så man inte bränner sig. Bara sola så huden blir varm och börjar visa tendens till att rodna. I denna tråd, finns en mycket Intressant föreläsning om D-vitamin, av en professor och läkare inom psykiatri. http://kost.ifokus.se/discussions/509d4fc888f4724aa2007fa6-kommer-ni-ihag-d-vitaminet

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2013-01-31 23:06
#17

Skaldjur är främst bra källa till jod, zink och selen :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2013-01-31 23:16
#18

Ahkej! Då är det fisk för magnesium då, alla sorters fisk eller fetare?

Anterrabae
2013-01-31 23:20
#19

Vet faktiskt inte.. Har inte kopplat fisk och magnesium förr. ;) men eftersom det inte står specificerat tror ja det gäller all fisk.. Själv kopplar jag snarare magnesium med nötter och frön, samt vetegroddar och havre

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

RuiXue
2013-02-01 05:28
#20

Tar multivitamin varje dag, och extra vitamin D då jag haft konstaterad brist och multivitamin tabletten innehåller väldigt lite Vitamin D. Jag brukade ta Mitt Val Kvinna men nu har jag bytt till Apoteksgruppens egna, med någon rosa etikett runt burken, den är billigare och man behöver dessutom bara en om dagen. Men som sagt, tar även extra vitamin D, 25µg, ett tag tog jag 50µg extra per dag tidigare i vintras, precis när bristen konstaterats hösten 2011 så tog jag 70µg per dag, hade knappt mätbara värden… Känner absolut ingen skillnad på om jag tar tillskott eller inte för att vara helt ärlig, men tar tillskotten för att veta att jag i alla fall får i mig det som behövs, så är det upp till kroppen att ta till sig ämnena. Tar även Omega 3 varje dag.

Jennie


Annons:
[Mamma-Mia-Marie]
2013-02-01 08:42
#21

http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/multivitamin-for-vegetarianer-120-st?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

Denna har vi…letar nu en D vitamin, järn, selen och magnesium fristående eller samman/ihop - funderat på typ flytande men det mesta innehåller ju alltid nått vi ej tål *suck*

Tycker detta är intressant i alla fall!

RuiXue
2013-02-04 02:11
#22

Mina D vitamin tabletter är på 25µg eller 35µg vitamin D per styck. Köpte dem på Apoteket i Danmark när min brist på vitamin D blev konstaterad. Receptfritt, billigt och bra, men här i Sverige finns inte de styrkornaSkrikandes Tror 10µg är det starkaste jag hittat här på Apoteket.

Jennie


[Aquelegia]
2013-02-04 14:00
#23

Hittade 2 dvitamin på apoteket, den ena stod det bara dvitamin på och den andre d3, vad är det för något som är bäst?

Köpte med mig magnesium hem också för har haft kramppoblem i fötterna främst senaste 2-3 veckorna och allmänt väldigt trött i muskulaturen.

Anterrabae
2013-02-04 22:35
#24

D3 är bäst, det är den kroppsegna formen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2013-02-04 23:24
#25

#24 Ojoj då har något fastnat för jag tyckte banne mig det var det jag skulle välja av de 2 men köpte inget för jag ville kolla här först ^^ Är d3 vatten eller fettlösligt?

Första dagen med 2 magnesiumtabletter dagligen nu. Kommer tappa ner till en tablett sen men just nu när jag får kramper så fort jag sitter på huk eller lägger fötterna avslappnade tar jag 2.

Anterrabae
2013-02-04 23:26
#26

D-vitaminer är fettlösligt.. Hur starka är dina magnesiumtabletter?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2013-02-04 23:40
#27

#26 Bra, det jag misstänkte så jag inte tar de med ett glas vatten utan med äggröran till frukost ^^

Skriver lite fakta om magnesiumet:
Innehåller magnesiumlaktat och magnesiumcitrat.
120mg

1tablett 1-3ggr dagligen motsvara 5-15mmol eller 120-360mg magnseium per dygn.

Annons:
chilisalsa
2013-02-04 23:55
#28

#25

Om man vänder på burken ska det stå vad det innehåller för d-variant.

vitamin D2 = ergokalciferol och vitamin D3 = kolekalciferol

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
2013-02-05 00:02
#29

#27 då skulle jag ta 4 tabletter om dagen tills besvären ger sig och sen fortsättningsvis ta 2-3 st. Tänk minst 400/dag Du har kortison i kroppen, det gör att du förbrukar dina mineraler mycket fortare än annars, som att elda i kamin med öppna spjäll. Du behöver mer av allt nu och en tid framöver, särskillt om de planerar fler injektioner.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2013-02-05 00:33
#30

#28 Jag vet dock var jag inte hundra på om det var d3 som var det bästa eller inte. Det är dessutom erbjudande just nu 3 för 2 så det skall jag slå till påGlad

#29 Aha, då är det in konstigt. Skall jag köra någon multivitamin då kanske eller vilka vitaminer/mineraer skall jag satsa extra på ? Då käkar jag magnesium. Får nog införskaffa katrinplommonTungan ute Jag har ju recoveryn från fitline men den märkte jag inget vidare av senaste så har slarvat med den. skall påbörja direkt imorgon igen!

Anterrabae
2013-02-05 00:47
#31

Ja ett multi kan vara bra under kortisonperioden. Gärna flytande, men inte brus. Supervitalis eller MiviTotal har jag haft bra effekt på. Ta dubbel dos första veckan sen enl ordination på flaskan, så är du garderad :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: