Allmänt prat

Hårdträning

2013-01-19 10:39 #0 av: qawqaw

Nu när jag var hos sjukgymnasten med dottern i torsdags pratade vi både om mig och henne, sjukgymnasten som var påläst kring hypermobilitet och eds sa att förr trodde man att det som var bäst var att träna försiktigt men efter ny forskning så är det hår träning som gäller. Jag berättade vad min sjukgymnast (hennes kollega) hade sagt om träning vid överrölighet och hon skakade på huvudet och ska nu prata med min nya sjukgymnsat så han inte följer samma spår. Hur har ni fått höra?

Anmäl
2013-01-19 10:43 #1 av: [Tassy]

Av erfarenhet så säger jag ta det lugnt! Glöm hårdträning så vida du inte vill vrida dig i plågor och förstöra kroppen! Det är vansinne. Ta det lugnt och försiktigt, bygg upp kroppen successivt.


Anmäl
2013-01-19 11:08 #2 av: qawqaw

Nä hård träningen ligger ganska långt fram för min del då jag måste börja om från 0 nu men jag kan tänka mig göra det i framtiden, jag har vart väldigt hårt tränad förr och hade då bara lite ont jämnfört med nu.

Anmäl
2013-01-19 11:13 #3 av: [Tassy]

Då missförstod jag helt. Man anpassar ju så klart träningen efter vad man klarar av, ökar successivt.


Anmäl
2013-01-19 11:17 #4 av: qawqaw

Det spåret som min tidigare sjukgymnast var inne på var endast mjukträning och aldrig i ytterlägen. Just nu så måste jag hitta någon form av träning som inte gör så förbannat ont.

 

Anmäl
2013-01-19 13:56 #5 av: Chestnut

Vad som funkat bäst för mig gällande träning är extremt försiktig upptrappning under lång tid med en väldigt mjukstart tills jag når en vettig grundstyrka och sen köra hård träning (varvat styrka och kondition) minst 3-4 gånger i veckan. Då hade jag väldigt lite ledsmärtor, var superpigg och mådde bra, kände mig liksom stark. Glad Nu fungerar det dock inte av andra orsaker för mig längre (infektioner, skador etc) att träna så hårt (eller som i nuläget träna alls) men det är så skönt att må så bra som jag gör då! Och mer muskler = ökad kroppskontroll = mindre skador.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2013-01-19 13:59 #6 av: Chestnut

Mjukstart för mig var för övrigt när det var som värst - gå till sjukgymnasten 3-4 gånger i veckan för att "rulla boll" med fötterna, sitta på pilatesboll en stund med armövningar och göra raka benlyft. Sen lades benpress med låg vikt, senare cykling osv på allt eftersom men det tog månader innan jag tränade där som en "normal" sjukling! Bara för att ge er ett hum om vad jag menar när jag säger mjukstart Flört

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2013-01-19 15:53 #7 av: hus-musen

Det går ju att hårdträna, bara du börjar med att bygga upp kroppen långsamt långsamt. Man klarar ju sig bättre med muskler, men skaderisken är hög om man har lite för brottom.

Men ja, du ska aldrig gå ut i ytterlägen då det gör mer skada än nytta.

Anmäl
2013-01-20 00:03 #8 av: [Aquelegia]

Jag har hårdtränat då jag blev drillad att göra det för det var det enda rätta. Tills kroppen bröt ihop.

När jag låg där platt som en pannkaka tänkte jag igenom alla scenarion där jag känt "NEJ, det här är FEL" vad det var som kändes fel, vad jag ville istället, vad jag ville undvika och varför jag ville undvika vissa saker.

Grejjen är som så att har man en skruttkropp måste man ta ministeg TILLS kroppen har en sådan bra grundstabilitet och musklerna är så pass medgörliga att dom är MOTTAGLIGA för hårdträning. Sedan går det inte att göra allt samtidigt som hårdträning. Jag får tex inte jobba den dagen jag tränar, jag får inte ha några aktiviteter inbokade utan den dagen gäller ENDAST träning och vila!

För mig tog det ca 2-3månader för en bra grundstabilitet. Sedan ytterligare 2-3 månader innan jag märkte rejäl muskeltillväxt. Jag personligen märkte redan fortare men det är först när omgivningen lägger märke till det som man kan vara säker på att det verkligen är muskler att snacka om. Sedan krävs underhåll en bra tid till så först efter 1 år märkte jag lättnad. Är nu inne i grundstabilitetsfasen igen då jag förlorat alla muskelmassa. Till nästa sommar räknar jag mig kunna vara så pass bra igen att jag kan hårdträna.

Anmäl
2013-01-20 14:10 #9 av: qawqaw

Jag räknar med att jag har nått grundstabilitet till sommaren sen nästa sommar så är jag vältränad, och för att underlätta för lederna ska jag även gå ner dom där 5 extra kilorna jag har kvar.

 

Anmäl
2013-01-20 19:53 #10 av: [Aquelegia]

#9 Då har vi exakt samma mål Skrattande Realistiska sådana känns det som med Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.