Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1971 ggr
hus-musen
2013-01-18 16:36

God dag 18/1

God dag till er allihop, äntligen fredag och helg!
Hur ser agendan ut för er? Glad

Här blir det lugnt, misstänker filmkväll med popcorn och chili cheese lite senare och annars bara mys! helgen blir nog ungefär lika faktiskt Tungan ute

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[Aquelegia]
2013-01-18 17:38
#1

ÅH! Chili chesse som är så gott!

Har världens skitdag. Vaknade med extremt ont i kroppen. Massagen igår gick otroligt djupt och jag blev väldigt påverkad. Sen bar jag en halvtung väska över ena axeln vilket bidrog till att högra muskeln på axeln är totalkörd idag. Kunde inte ens hålla en kaffekopp på jobbet utan att jag fick som spasmaktigt. Det ryckte till i muskeln och den drog ihop sig en stund. Kramper kanske? Inget fel på massagen. Fel på att jag inte fick nog med vila så musklerna fick läka.

Fick gå hem från jobbet för jag klarade inte ens av att hantera kassan. Typiskt när jag varit ledig 5 dagarRynkar på näsan

Fick tid hos ortopeden och min nästa långledighet kommer gå åt till att gå med kortison i benet. Kan ju knappast påstå att jag längtar!
Sambon jobbar så blir inte roligare än såhär idag. Jobbar i helgen så vila är välbehövt Glad

hus-musen
2013-01-18 18:10
#2

Ja jag älskar chili cheese, bästa uppfinningten på länge! Mina hemmagjorda är lite starkare men goda Skrattande
Ställde mig och svängde ihop några syltgrottor, fick något kaffetillbehörssug Skäms

Usch låter jobbigt, men det är nog för att musklerna inte fick vila ut tillräckligt. Får oxå sådär, främst i lårmusklerna men även arm/axlelmuskelryckningar mm när jag blir slutkörd. Brukar ta en varm dusch och vila framför tv då för ryckningarna gör mig galen!

Kortison är ju aldrig kul.. Undviker det helt faktiskt så länge jag kan. Men förhoppningsvis så hjälper det dig iaf :)

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2013-01-18 21:28
#3

God kväll! Hemma från "storstan" och URRRRK vad ont jag fick (som förväntat). Alltså jag fattar inte hur man kan bo där och gå runt på dessa eländiga gator och torg dag ut och dag in, knuffas, trängas och allt som hör till. Det är charmigt några gånger om året, men att leva i det? Obestämd

[Aquelegia]
2013-01-18 22:13
#4

#2 Hemgjorde tom ojoj! De man köper är lite mesiga oftast ^^
Ville verkligen inte ens första kortisonsprutan men det gör så sjukt ont att jag inte kan sova ordentligt och är konstant utmattad i kroppen. Då det heller aldrig visar något steg framåt utan kortison får jag bita i det sura äpplet och köra en till. Kommer satsa stenhårt på vila 1 vecka efter det (är ledig 7 dagar i rad) Sedan gäller endast simning som träning tills jag byggt upp nog med muskelstyrka att klara av övningar på land. Glad

#3 All eländig asfalt är nog det värsta i stockholm! Även dom olika nivåerna, gatorna gårr upp, ner, upp, ner! Hihi ja folk blir man nog aldrig av med i en storstad. Gillar det dock för här i stan är det nästan läskigt vad lite folk som syns på gatornaFörvånad Vad gjorde ni för spännande i sthlm? Sov ni över eller var det över dagen?

[Tassy]
2013-01-18 22:30
#5

#4 Vi var upp över dagen, strosade, småshoppade, och mina jirdar bytte hem.

Chestnut
2013-01-18 22:55
#6

Det har varit en lång dag med väldigt stressig morgon/förmiddag/lunch med "måste vara social och hålla uppe en stark fasad". Sen har jag pluggat en hel del (10 sidor matte och 3 kapitel fysik samt repeterat lite etologi), varit ute hos årets första lamm (som vi inte väntade än på några månader…) och gullat samt pussat lite extra på Fröken. Köpte en ny grimma och nytt grimskaft åt henne imorse och hon är sååå söt i äppelgrönt Kyss Stallhjälpen hade gjort jättefint i stallet så vi fick lite kvalitetstid istället när det var dags för insläpp, väldigt uppskattat!

Passade på att köpa ett par tröjor också, en funktionströja och en sweatshirt. Saknar bara en ny superstöttande sport BH, nya löpardojjor och löpartights så ska det bli lite fart på chess med när gipset och KADen rykt om två veckor.. Foten är iofs inte löst än på långa vägar men kan åtminstone cykla, promenera och träna lite styrka. Alltid något, då är dessutom skolan lite lugnare och det är förhoppningsvis varmare än dagens -13…

Har börjat lägga upp en utvecklingsplan för bebishästen (som numer är 4 år, hjälp vad tiden går fort!) att följa under våren, anmält mig till diverse antagningsprov under våren, ska klicka in mig på högskoleprovet imorgon så är det klart sen också. Glad

Kroppen mår liksom allt annat än bra nu men jag behöver MÅL att sträva efter, något som kan motivera mig till att kämpa mig igenom det här tunga. För f*n, smärtmässigt har det inte varit någon rolig dag men det gör ju lika ont om jag försöker att göra något vettigt som om jag ligger bara och bölar. Är det som skiljer led-/muskelsmärta och mens-, blås- och tarmsmärtor åt. Förstnämnda lindras av vila, sistnämnda spelar kroppsläge ingen roll åt även om orken är nedsatt och idag har jag haft sistnämnda big time sedan 04 imorse i intervaller…Rynkar på näsan Behöver nog ta en ny diskussion med läkarna i nästa vecka om vad man ska göra.

Positiva idag är att jag inte har så ont och det blöder knappt inget efter onsdagens tandutdragning idag Skrattande har ett lite "tandlöst" leende, kan inte äta sega/svårtuggade saker och kan inte tugga på höger sidan alls men jag har kunnat dricka kaffe som normalt folk (dvs inte fisljummet som jag gjort senaste halvåret) utan att få de där hemska ilningarna!

Nu är jag i valet och kvalet mellan försöka sova först eller försöka få till något slags bakgrundsmaterial till kommande möte om min vårdsituation först. Lutar dock åt sova!

#1 Hoppas att kortisonet har mera och bättre effekt den här gången!

#3 Uscha, jag tycker stan här är jobbig när det är lönehelg, vågar knappt tänka på hur större städer är… Obestämd Tråkigt med jiddrarna även om det var för både ditt och deras bästa!

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Aquelegia]
2013-01-19 00:31
#7

#5 Oj, stressigt värre men hoppas ni fick ut vad ni ville av dagen. Synd med jiddrarna men det är bra att man inser gränser, hur mycket man orkar hålla ut med allergier. Aldrig lätt när det handla om djur!

#6 Tänkte när jag läste "herregud hur orkar hon" men i samma veva som du skrev att du behöver mål fick jag samma tanke. När man som minst egentligen orkar MÅSTE man ha något att jobba emot. Du är stark, extremt stark!

Ja hoppas verkligen kortisonet biter. Skall ta ledigt dagarna jag skulle jobbat den veckan jag tar sprutan så jag inte pressar höften för tidigt som förra gången. Sist fick jag ju faktiskt stor effekt om man jämför hur det har varit. Höften hakar inte upp sig på långa vägar som förr! Har börjat känna avdomingar igen MEN jag får behandling snart så allt är relativt just nu. Försöker se som att det är i sluttampen.

Behöver lite råd angående lokalbedövningen. Min VC läkare sa att det tydligen gick att reglera. Då förra lokalbedövningen släppte helt efter 15 minuter så vore det ju trevligt med lite längre. Är det värt att höjja dosen?

qawqaw
2013-01-19 08:19
#8

#3 Det var lite därför jag flyttade ifrån sthlm, jag blev tok stressad av att trängas jämt.

#6 Hehee ja vad är det som skiljer dessa smärtor åt, för mig värker iofs lederna eller vad det nu är i viloläge oxå.

7# Nu har jag bara haft en lyckad lokalbedövning och då fick jag extra dos, samma dom senaste gångerna hos tandläkaren.

hus-musen
2013-01-19 15:51
#9

#3 Ja väldigt lättsamma att göra iordning ett lass på 50 stycken och sen bara förvara dem i frysen tills man blir sugen Skrattande Köpta är oxå goda men lite mesiga Tungan ute

Kortison är ju bra, ett tag, men ja får hoppas att det inte behövs mer efter den sprutan Glad

#4 Enkelt, vi går inte och vi går inte ut när det är för mycket folk ute och definitivt inte i stan Flört Då slipper man hela eländet med stockholm!

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
2013-01-19 22:10
#10

#8 För mig är det oftast så att leder/muskler gör mindre ont efter en stunds vila medan buksmärtor av alla dess slag är lite "sak samma". Blåsan krampar lika mycket om jag står upp som om jag ligger ner medan krångelknäet gör mindre ont om jag inte belastar det jämfört mot om jag joggar.

#7 Det är just det, hitta fokus, sätt mål, våga drömma och kämpa som gäller för annars går man fan under! Är mycket mentalt att har jag ont så "kan jag inte", visst det blir inte lika bra resultat, men lite kan jag prestera även om jag har väldigt ont, eventuellt med hjälp av smärtstillande. Har jobbat mycket med "det här kan jag idag"-tänket snarare än "det här kan jag inte, buhu"-tänket som är vansinnigt lätt att fastna i.

Vad gäller lokalbedövning kan jag spontant tänka mig att man skulle kunna byta preparat till ett med längre halveringstid men det är något som ortopeden har större kunskaper kring Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2013-01-19 23:56
#11

#8 Bra, då är det inte helt omöjligt att det skulle funka rent praktiskt med högre dos. Skall ta upp det som första grej när jag träffar doktorn!

#9 OM man skulle ha plats i frysenTungan ute Jag och fritösen är inte bästisar heller. Lukten som hänger kvar huh ^^

#10 Tycker du har kämpat på grymt hela tiden. Mycket bra tänk det där med "idag" för vad man orkar imorgon går aldrig att göra. Man kan ha lite idéeroch fingervisningar men sen säger kroppen skrutt rätt vad det är och när planer går åt stöpet kommer buhutänket.
Jag har lärt mig tvärtom, att det är okej att inte klara det man trodde sig klara en dag. Då mitt buhutänk kommer.
Åh, toppentips! Dock fattar jag inte vad du syftar på med "längre halveringstid" Va? Skäms

Chestnut
2013-01-20 00:00
#12

#11 Att effekten sitter i längre

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2013-01-20 00:04
#13

#12 jaha, inget krångligare än så alltså haha halveringstid sa mig verkligen nadaTungan ute Hoppas du haft en bra dag idag <3

Annons:
Chestnut
2013-01-20 00:41
#14

#13 Är så inne i kärnfysiken idag och där är det halveringstider hit och dit, är samma term när man pratar läkemedel i kroppen. Skäms Men man kan generellt förklara halveringstid som den tid det tar för att det ska bli hälften av något. Till exempel:

Ett läkemedel (som vi kan kalla för A) har halveringstiden en timme och 100 mg ges kl 08.00. Alltså blir det:

09.00 50 mg kvar (100/2=50)
10.00 25 mg kvar  (50/2=25)
11.00 12,5 mg kvar (25/2=12,5)
12.00 6,25 mg
13.00 3,13 mg
14.00 1,55 mg
osv

Ett annat läkemedel (B) har halveringstiden 2 timmar och 100 mg av det ges också 08.00:

09.00 75 mg
10.00 50 mg
11.00 37,5 mg
12.00 25 mg
13.00 18,8 mg
14.00  12,5 mg
osv

Även om man skulle dubbla dosen av A är det fortfarande mer långvarig effekt av B. Antar vi att båda läkemedlena bara ger effekt när det är minst 10 mg kvar så sitter A bara i till strax efter 11 medan B sitter i till efter 14. Nu är det betydligt kortare halveringstider på de flesta lokalbedövningsmedel men ville ge ett tydligt exempel Glad Alltså är det bättre att byta preparat än att höja dosen (som kan ge ökad risk för biverkningar). Det fina med just lokalbedövning är att man kan blanda olika preparat, exempelvis ett kortverkande och ett långverkande osv.

Dagen idag har väl varit sådär helt enkelt, hoppas på en betydligt bättre morgondag! Kram <3

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2013-01-20 00:52
#15

#14 Fattade faktiskt skapligt nu ^^ Bara roligt att få lära sig sånt för vcläkaren snackade ju om att dubbla dosen istället. Så om ortopeden säger det så lägger jag fram mina nyfunna kunskaper om annat läkemedel med längre halveringstid Skrattande Denna gången blir det absolut en fusklapp med ^^

hus-musen
2013-01-24 15:07
#16

#11 Äger ingen fritös, kör med vanlig olja i en kastrull :)

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
2013-01-24 22:41
#17

#16 Blir ju samma lukt av själva friteringen :P Det är ju het olja som avger en lukt jag har svårt för. Ironiskt nog då jag jobbar med friöser bland annat :P

Upp till toppen
Annons: