Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 5504 ggr
Chestnut
1/13/13, 4:30 PM

Klara sig utan gluten

Vi har ju i tidigare trådar konstaterat att överkänsligheter/allergier är vanligt så hoppas att ni har lite bra tips för att få ihop mat på bordet utan gluten?

Vet ni några goda ersättningsprodukter för pasta/bröd/flingor etc?

Blir lite mera komplicerat av att det är barn (varav en med autism så det behöver liksom vara "vanlig" mat) inblandat + att mina tarmar reagerar starkt på fett och fibrer (Low carb kost funkar inte, jag klarar bara relativt små mängder fett), en annan i familjen är "kinkig" med maten… Inte lätt det här! Obestämd Funkar det inte att plocka bort gluten ska laktos + mjölkprotein bort också (har själv testat men gav upp fort för sjukhusvistelser etc kom emellan) och det lär ju bli ännu tuffare!

Ni som äter glutenfritt; vad äter ni en typisk dag? Frukost…? Lunch, middag? Mellis?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
1/13/13, 4:40 PM
#1

Ica maxi här har ett bra glutenfritt utbud. De har bröd, pasta och lite allt möjligt att välja mellan. Mjukt bröd hittar du oftast i frysen.

Det kan bli lurigt med barnen, det glutenfria smakar helt annorlunda, och man behöver vänja om sig. Tyvärr är även glutenfritt en dyr kost Rynkar på näsan

Till såser och redningar finns maizena.

Ni får det nog betydligt enklare med glutenfritt än jag, för man använder ofta ägg att binda ihop det glutanfria med.

[Aquelegia]
1/13/13, 5:35 PM
#2

Finns ett LCHF recept på bröd jag åt när jag uteslöt gluten. Använder du kvarg i receptet istället för creme fraiche är det inte så fetthaltigt dessutom. Det finns på matlust om jag inte minns helt galet.

Påminner om vanligt vitt bröd men självklart inte likadantTungan ute Majsknäcke är gudomligt gott och ja det finns ett väldigt bra utbud av glutenfritt nuförtiden. Allt man reder med vanligt mjöl går ju att reda med arrowrot, maizena eller potatismjöl.

Finns många bra glutenfria mjölmixer i butikerna med om man vill baka själv.

Till köttfärssås etc åt jag faktiskt rispasta när jag inte hade majspasta hemmaTyst

Håller på att baka glutenfria muffins just i detta nu ^^ Baserat på ett lchf recept.

När det gäller resterande gänget kan du ju laga vanlig mat och koka din glutenfria pasta eller dylikt vid sidan av. Gör mycket på potatis, ris så slipper du tänka på glutenGlad

När jag åt glutenfritt, åt jag exakt samma som nu. Fast med glutenfria produkter. Äter sällan bröd så för min del var det ju lätt att byta till glutenfritt. Att äta ute var heller inte svårt då dom flesta restaurangerna reder såserna med just glutenfria alternativ såsom maizena. Allt som är med bröd går att plocka bort brödet på, man blir mätt även utan.

[Aquelegia]
1/13/13, 5:49 PM
#3

Läste i en annan tråd att hela familjen skulle köra glutenfritt.

Hirsflingor och allmänt hirs är naturligt glutenfritt. Så otroligt gott att koka hirs i vatten. Sedan ha på mjölk och rårössocker! God frukost som håller en mätt länge.
Annan frukost är Gröt på rismjöl. Ni kanske allmänt kan göa som så att till frukost blir det gröt i alla former. Underlättar då det blir billigare i längden än bröd.

Annars har vi bovete. Finns på maxi bland annat där man kan blanda sin egna müsli. Där finns nästan alltid både boveteflingor och hirsflingor.

I köttbullar måste man ju inte ha ströbröd om du har en bra färs. Ha i en skvätt grädde eller ett ägg istället så binder den bra vilket som. Det är fettet som binder köttbullen inte ströbrödet.

Chestnut
1/13/13, 7:38 PM
#4

#3 Ja precis, är hela familjen som ska äta glutenfritt. Glad

Reder sällan av med mjöl eftersom jag tycker maizena är bättre, gör inte ofta färs med ströbröd i.

Klurat vidare och största problemet är nog frukost. Ska botanisera i hyllorna på maxi på fredag, men brorsorna äter gärna flingor (Special K) till frukost, finns det några vettiga glutenfria flingor som påminner om dem ni kan tipsa om?

Hur är det med havre egentligen - visst brukar man generellt tolerera dess gluten bättre än vete/råg? Har för mig att det är något sådant.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
1/13/13, 8:31 PM
#5

Semper har glutenfria specialflingor, oförskämt dyrt men det finns. Sen har risenta en naturligt glitenfri müsli som är god. Havre är glutenfritt, särskilt de från Gyllenhammar. Att göra egen typ Start! är lätt utan att ha i vete. Ska ni äta fritt från gluten eller fritt från vete? Det finns glutenfritt med vetestärkelse. Jag tålde inget med något från vete :/ men det visar sig om det är så. Inom Ica finns en ren majspasta som heter Pasta Doro och motsvarande finns på Willys/Hemköp fast med blå påse i stället för grön. Annars har du fått många bra förslag. :) Jag har en del bra bröd på min blogg som är glutenfria, samt en hel del bra på specialkost.se Med en autist i familjen rekommenderar jag mjöljkproteinfritt framför laktosfritt. Jag vet många artister som blivit mycket bättre när just mjölk och vete tagits bort. Googla på det, det är så fantastiska resultat så man blir tårögd. (Förutom de tre i min familj och min mor) Har levt glutenfritt i många år, så fråga gärna :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

hus-musen
1/14/13, 1:10 PM
#6

Glutenfria produkter smakar ju oftast urk har jag märkt, uteslöt det mesta gluten ett tag och det hjälpte faktiskt magen en hel del. Pasta och bröd är mest skräp i mina ögon, undviker det annars oxå även om jag kan äta mindre mängder gluten nu mer.

Bröd bakar du lättast själv, och pasta gör du oxå själv (om det ska gå att äta tycker jag) finns massor med bra pastarecept!
Mina ersättningsprodukter är annars grönsaker i olika former, vilket iof kan bli känsligt om det är barn inblandade. Alla äter ju inte allt Tungan ute

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
qawqaw
1/14/13, 4:40 PM
#7

Min mage klarar inte potatis, ris, pasta, mjöl, laktos m.m min mage får kramper av för mycket fett + att jag tycker det smakar illa. Jag kör LCHF utan extra fett, jag gör t.ex skinksås på skinka, grädde, spenat och till det har jag zuccinipasta och om man kokar grädden så tjocknar den av sig själv utan redning. Sen till kött så gör jag ofta någon god sås och har antingen hericovert till eller blomkålsmos eller blomkålsris. mina barn har inte märkt skillnad på blomkålsriset och vanligt när det finns sås med och samma med zuccinipastan.

Chestnut
1/23/13, 5:00 PM
#8

Familjens autist klarar glutenfritt riktigt bra! Glad Jag fuskar dock, min mage fixar inte det glutenfria brödet alls och jag är för stressad för att orka hitta annan frukost/mellanmål/vissa dagar lunch.

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: