Annons:
Etiketterokänd-diagnosövriga-hypermobila-sjukdomar
Läst 5312 ggr
qawqaw
2013-01-02 08:21

Stroke symtom, EDS?

Sitter här hemma och väntar på att sambon ska hitta barnvakt så jag kan åka till akuten. Igår kväll så försvann mitt tal helt spontant för andra gången på 8 månader, idag kan jag prata men t.ex en 3 ords mening tar 2 minuter och en massa kämpande och ingen fattar vad jag vill. Kan detta vara EDS relaterat? sist så hade jag explosiv huvudvärk 2men 2inte2 nu och den gången låg jag inne i 3 dygn och fick 3 olika skallröntgen som ingen visade något och jag blev utskriven med förklaring att det kom ifrån tänderna ev trots att tandläkarna sa nej så propsade nueroläkaren på det.

Känner någon igen sig?

Annons:
Marinas Mix
2013-01-02 08:34
#1

Låter för mig som om du fått en TIA, alltså en tillfällig cirkulationsstörning.

Hur det kan vara relaterat till EDS, har jag däremot ingen aning om, men du gör alldeles rätt i att åka in.

En TIA kan gå över ganska snabbt, men risken finns att där kommer en riktig stroke inom ett par dagar.

Och att hitta en TIA på skallröntgen är tydligen väldigt svårt.

Hoppas du får den hjälp du behöver.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

qawqaw
2013-01-02 08:59
#2

Jag gjorde den inpräntade stroke testet igårkväll och den klarade jag iafl :), hur kan dom se tior?

Marinas Mix
2013-01-02 09:19
#3

Det är det som är det svåra, eftersom det är en övergående rubbning, så har man tur och kommer in så kan de se, men i de flesta fall, så hittar de inget och då säger de att det är en TIA. Det är därför de oftast lägger in en. Så får man vara inne en eller ett par dagar.

Jag fick fem dagar i våras, men då hade jag ett blodtryck som hette duga också.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

qawqaw
2013-01-02 09:28
#4

Jag har alltid lågt blodtryck, och jag är inte överviktig röker inte och dricker ca 10 öl per år så jag är inte så värst ohälsosam sen är jag 29år bara så jag är rädd att dom inte tar mig på allvar

Marinas Mix
2013-01-02 09:36
#5

Ja det är väl risken. Att inte bli tagen på allvar, menden läkare jag träffade först tog mig på allvar, även om hon tyckte att jag var för ung för det, men det kan ju finnas riskfaktorer. En del saker är ju ärftliga, som högt blodtryck, övervikt och det viktiga är att DU talar om ifall någon i din familj haft en stroke eller TIA.

Jag var "bara" 40 när jag fick min TIA, förra våren, men där hade jag ju flera riskfaktorer i släkten och både mamma och mormor har haft vars en stroke.

Håller tummarna för att du får komma in och att de gör en ordentlig utredning på dig.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

qawqaw
2013-01-02 09:42
#6

Det sura är att jag är adopterad och det jag vet är att det finns hjärt och kärlproblem, min bio morbror har opererat hjärtat 5ggr och halspulsådern 1gång och haft 1 TIA.

Annons:
Marinas Mix
2013-01-02 10:09
#7

Detta SKA du berätta för läkaren.

Och att man inte skulle kunna få en stroke bara för att man är ung, är ett dumt resonemang. Läste i aftonbladet för ett bra tag sedan om en trettonårig flicka som fick en stroke och tyvärr avled.

På 1177.se finns en massa bra information om stroke och TIA. Jag vet att jag läste dem artiklarna många gånger efter jag kommit hem, för när man är mitt uppe i det, så är det svårt att greppa och ta till sig allt som blir sagt och varför alla undersökningar görs.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Tassy]
2013-01-02 14:15
#8

Jag får exakt samma sak vid svår migrän. Riktigt otäckt, har även blivit helkroppsparalyserad och har haft extrema auror. Är uppmanad att åka till akuten omedelbart om det händer igen, då det inte är normala migränsymptom.

qawqaw
2013-01-02 14:48
#9

Jag skrev i mitt brev jag hade med mig att jag ev hade eds och ingen har hittills frågat nått om det, allt annat har dom frågat om även höften.

qawqaw
2013-01-02 20:34
#10

Jag är inlagd för observation på stroke avd, min höft som har fått sitta hela dagen gör säg rejält påmind. Jag frågade efter värmedyna till min onda höft och dom frågade då om jag ville ha nått måt smärtan inför natten, då till dilemmat att få dom att förstå att ipren, alvedon, citodon, diklofeanak inte biter på mig. Dom på akuten undrade vad de va för några som skrev ut spasmofen till mig så vi får se hur denne reagerar.

Marinas Mix
2013-01-02 20:39
#11

Skönt att du är under uppsikt och hoppas att det bara var en TIA och inte blir en hel stroke. Var ju en dam som kom in med TIA, men efter en stund på avdelningen utveklades det till en riktigt stroke, TIA;n är förvarningen, så att säga.

Hoppas nu att du får de mediciner du behöver

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

qawqaw
2013-01-02 20:47
#12

Dom vet fortfarande inte vad det är och läkaren hade inte tid att kolla datorbilderna förens imorgon så jag får snällt vänta.

Chestnut
2013-01-04 17:44
#13

Hur har det gått qawqaw? Vet dem ännu vad det var för något?

Enda möjliga kopplingen till EDS vore väl ett aneurysm eller en hjärnblödning (sköra kärl) men det verkar ju inte troligt i ditt fall?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
qawqaw
2013-01-04 19:07
#14

Symtomerna har försvunnit nu underdagen, igår blev jag utskriven från stroke avd som släpper allt nu eftersom röntgen inte visar något. Jag ska ta kontakt nu med en neurolog på egenhand eftersom ingen vill göra det åt mig. Tack för att ni bryr er, det värmer.

jen83
2013-11-03 22:38
#15

Hej ja e en tjej på 30 år jag fik en stroke 15/12-12 den syndes int heler på rönken å ha hat fler efte den dom efte Ha vat små propar men endå sat små spår, d e int altid dom syns på rönken beroende på vad orsak e til at du få stroke eler så kalad tia atak vilke d låt som du hat! Be neurologogen kola dina folsyra,b12 Vitamin samt homocystein verden dom kan va orsak! Du kan ha nån sjukdom du int vet om i grund som orsak deta d tro dom at ja ha! då ja ha et extremt låg folsyraverde som liger på 3,9 ock et extremt hög homocysteinverde på 113 folsyra ska liga runt 50 tro ja å homocystein ska liga på 7 int mer en 15 å ja vat hemskikad fösta ggn ner ja kom in fö dom int såg nåt på rönken å dom påstod at d va psykist fö den lekaren såg at ja 6 år tidigare hade hat kontakt med psykiatrin pga at min mamma hade gåt bort å ja va deprimerad så då va ja psykisk sjuk å låg hema me en blodprop i järnan i en veka ca å nu ca 1 år senare siter ja halvsidesfölamad i rulstol å blind på venster öga, svåt at skriva, stava ,prata å få fram ord! Stå på dej å les på! man ska int altid tro på en rönkenbild!

[Aquelegia]
2013-11-04 09:43
#16

Hade det som värst när auramigränen satte igång för ett år sedan. Nu har det minskat tack vare att jag slutat med p-piller. Får för mig vid varje migrän att jag skall ramla ihop och dö i en stroke. Nära bekanta har fallit för detta så jag är konstant orolig. Hur fasiken vet man skillnaden?
Skrämmande sådant där. Håller tummar och tassar att alla slipper detta med stroke och tior!

jen83
2013-11-04 09:53
#17

Du merker silnad tro mej, få Du stroke så e d som blixt slå ner i huvet på dej, från ingenstans! Ja stod å diska å hel plötslit slog d til i huvet å ja låg på golv å kunde int röra venstersidan :( Men kan börj me domningar i läp,finger,stikningar i ansikte mm oså eler talet fins så myke! D ja stör mej e lekare som sejer at man e fö ung, ja va 29 fösta ggn men dom följer int utveklingen! likså behöv int en blodprop synas på rönken bero på va d e fö prop fins dom som int siter konsentrerat i et kärl utan flutit ut i störe område som min hade å då se dom den int :( Önskar bara ala hade ork at stå på sej mot såna lekare som behanlar en ila

[Aquelegia]
2013-11-04 12:49
#18

#17 Tack för råden, det hjälper. Det är så otroligt viktigt att se skillnad på symptomen så man själv kan VETA vad som är vad och då ha större makt att stå på sig.
Beklagar att det behövde gå så för dig att du inte fick hjälp😕 Sker det så sker det, detta eviga tjat om att vara för ung! Sen NÄR bestämmer läkarna när man är för ung för at råka illa ut? De kan ju inte BESTÄMMA att man är frisk när så inte är fallet. Ledsamt!

jen83
2013-11-04 13:12
#19

Aa det e jeteviktit at stå på sej fö röteg til lekare fins d överalt tyver :( men min skada e redan sked nu ha ja bestemt mej fö at bereta min historia fö så många som möjlit å nå ut til så många som möjlit så kanske kan ja jelpa nån anan at få jelp i tid å kanse slipa gå ijenom deta helvete ja fåt jöra! fö man ska int behöv kempa fö at bevis at man e sjuk bara fö at man nån ggn hat kontakt inom psykiatrin! desutom inte ner d va 6 år inan pga min mors bortgång i cancer! man bli så krenkt å stemplad å d e så fel då ca 85% av befolkning Ha nån ggn i liv hat nån kontakt inom psykiatrin å vi kan faktist bli fysiskt sjuka fö d! Men va vaksam på din huveverk å d e betre at kola en ggn fö myke än en ggn fö lite, å de besta e at ring å bestela tid på neurolog motagningen så du få trefa en lekare som kan sånt som migren å spesialiserad på huvudverk!

Upp till toppen
Annons: