Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 2946 ggr
sarah.skoglund1978@gmail.com

farligt med lumbalpunktion vid eds?

Kommer eventuellt att bli tvungen att göra ett ingrepp om några på grund av spontan intrakraniell hypotension. Det senare, som är extremt ovanligt, har jag fått på grund av min EDS. på olika forum står det att det ska vara farligt att göra lumbalpunktion vid EDS och jag undrar om någon vet varför och om det ens stämmer. Om inte det hål jag har i duran läker, måste försöka göra en lumbalpunktion med autologt blod för att täppa till läckaget. Men givetvis vill jag ju inte drabbas av någon komplikation av själva lumbalpunktionen.

Tacksam för råd. =)

Annons:
[Tassy]
12/30/12, 12:29 AM
#1

Det beror ju helt på hur man är drabbad av sin EDS, det går inte att säga bu eller bä i förväg. Är man överrörlig där de ska sticka kan det bli svårt för dem att sticka t.ex. men generellt sett är det väl inte farligare för oss än någon annan. (Detta är vad jag som lekman känner till).

sarah.skoglund1978@gmail.com
#2

Ja, hittills har jag inte läst eller hört någon konkret förklaring till varför man inte skulle kunna göra lumbalpunktion om man har EDS. Endast att man inte bör göra det. Får nog förlita mig på läkarna. Har bara blivit van att läkarna inte känner till så mycket om EDS, att det är bäst att läsa på själv kring allting. ;)

Chestnut
12/30/12, 10:59 AM
#3

Det enda jag kan komma att tänka på förutom vad #1 skriver är väl att risken för biverkningar efteråt (huvudvärk etc) ökar och att man måste göra en blood patch och liksom täppa till själva punktionshålet.

Men det är ju sånt folk som inte har EDS kan drabbas av också så har svårt att se varför man inte ska göra lumbalpunktion endast pga EDS diagnos.

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
1/2/13, 2:36 AM
#4

Jag har hört att risken för komplikationer kan vara något större om man har EDS i och med den svagare bindväven.

Jennie


Upp till toppen
Annons: