Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 1948 ggr
qawqaw
2012-12-18 14:48

Sensitisering

Idag hos A-T så fick jag viss del av min smärtproblematik är en helt egen diagnos nämligen sensitisering och fick en rad tips för att bromsa och förebygga den smärtan, har någon annan av er samma problem? vad har ni fått för tips mot detta?

Annons:
[Aquelegia]
2012-12-18 20:44
#1

Sensitisering är när kroppen blir känsligare för smärtsignalerna right?

Det har jag haft stor problematik med att försöka förklara för min sjukgymnast. Dessa dagar låter jag bli allt vad fysiskt arbete heter.
Har jag fått den problematiken under ett arbetspass gäller het dusch så fort jag kommer hem. Masserar mina axlar, rör på kroppen så jag bryter spänningar och lägger mig på spikmatta. Värme, vila är a och o när det gäller ökade smärtsignaler.

Det man absolut INTE får göra då är att stressa kroppen. Ibland blir det i form av att strunta i handlandet, strunta i fikan med väninnan.
Jag kallar det numera för mina mysstunder. Har en sådan idag, något jag måste planera in i vardagen nuförtiden för att kunna ta hand om kroppen och lugna ner mig inom och utombords.

qawqaw
2012-12-18 20:55
#2

Hon ritade upp en väldigt bra och lågisk bild för mig, hon ordinerade mig massage både ge och ta (taktil) sen varma bad, vetekudde, Tens och gärna mycket sex Skrattande

[Aquelegia]
2012-12-18 21:32
#3

Skall börja med mer regelbunden massage from januari. Kommer bli 2 gånger i månaden. Varma bad ÅH vad jag vill ha badkar! Vi köpte ett större duschmunstycke bara för dom små i hyresrätter inte sköljer över hela kroppen utan halva får frysa.
Vetekudde är så trligt när man inte gäer mikro ^^
Sex ja, why not! ^^

Anterrabae
2012-12-20 13:47
#4

Oh ja! Vissa dagar känns det som hela nervsystemet fått fnatt och jag är uppkopplad mot elnätet eller nåt. Då går jag även på lego eller smågrus, vad det känns som.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

qawqaw
2012-12-20 14:03
#5

Vi har dubbelbubbelbadkar så igår slängde jag i litte gött ifrån Lush och satt på lite Enya och gled ner i karet och gjorde gympa då gubben inte han bada. Ikväll blir det badbubbel för kropp och själ :D

Anterrabae
2012-12-20 14:05
#6

Ja, jag lovar! Jag ÄR avis! ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Aquelegia]
2012-12-20 21:52
#7

Kommer skaffa en snordyr dusch med infraröd värme, Bastufuntion, massagestrålar och dylikt när vi skaffar hus hihi. Längtar så….även om det är några år dit! Finns sittplats i den duschen så där kan man slösa några timmar. Hittade en sådan för 40.000 och måste säga att det är ett fynd. Om några år när det är husdags lär sådant ju vara billigare då tekniken har några år på nacken.

Igår vart ryggen helt kaos så somnade fin fint på spikmatta. Då låg jag där och tänkte för mig själv vad underbart livet är med den där lilla mattan som löser så stora problem för mig i vardagenGlad

Anterrabae
2012-12-20 23:07
#8

Spikmattan är fantastisk! Jag sov någon timma på min i eftermiddags Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

qawqaw
2012-12-21 16:14
#9

#7 låter rikitigt härligt :).

#8 Min mamma sa här om dagen "hur skulle jag klara mig utan min spikmatta"

Anterrabae
2012-12-22 10:19
#10

#9 Det är lite samma här faktiskt!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: