Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1361 ggr
qawqaw
2012-12-05 08:50

Det gnager mig, gör sverige vad dom kan?

Jag hade samtal med min läkare på vc igår och hon förstod inte riktigt poängen med att ta reda på en diagnos för min del eftersom "vi kan inte göra något för dig ändå" Är det verkligen så dåligt, ska man acceptera det? NEJ!. Jag kan i alla fall komma på fler än 2 saker som skulle kunna hjälpa mig eller jag är i alla fall villig att prova men kommer inte ha råd. Nu vill jag göra något åt detta, det är flera sjukdomsgrupper som sitter i samma båt, nått måste vi ju kunna göra?

Annons:
Chestnut
2012-12-05 11:20
#1

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Är det oviljan att diagnostisera, att viss alternativ vård faller utanför subventionen eller vad är det du vill ändra på?

Vad gäller läkarutbildning och hur vården är utformad är det läskigt stor skillnad mellan exempelvis Sverige och Polen.

Med vänliga hälsningar
Chess

qawqaw
2012-12-05 11:31
#2

Ursäkta att jag skrev lite luddigt jag var såå förbannad. Nu när jag tänker efter så ja faktiskt bägge delarna, men främst att man inte kan få fler alternativ som är subventionerade. Jag hade en kollega på vc som kom från colombia han sa att vården är ibland väldigt skrämmande i sverige, han tog som ett exempel att det dör allt för många i hjärtinfarkt som skulle ha fått hjälp tidigare men tack vare komplicerat och byråkratiskt vård system så tar det för lång tid och patient ibland hinner dö. Han berättade att i colombia där han jobbade så började dom i andra änden och utgick från det sämsta senariot och på så sätt han dom ofta stoppa en infarkt.

Min syster har som sagt MS och hur dom behandlas är pinsamt, men jag är glad endå att dom jobbar rätt hårt frammåt för att hitta bättre hjälp trots att patienterna inte märker av det kanske.

Upp till toppen
Annons: