Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 2797 ggr
qawqaw
2012-12-03 21:50

Vitaminer och mineraler

Nu jäklar ska det stor shoppas, jag ska köpa mer magnesium och sen vill jag prova zink. Vilka fler vitaminer och mineraler är bra att införskaffa förutom d och c vitaminer? Vad gör alla mineraler och vintaminer för nytta?

Annons:
Anterrabae
2012-12-04 00:01
#1

Mineraler och vitaminer är kemiska signalsubsyanser som är viktiga i kroppens intracellulära kommunikation. De är viktiga byggstenar i enzymer, hormoner och andra styrämnen. De är med och ser till att nerverna fungerar som de ska. För lite B-vitaminer ger generellt nervsmärtor, små och dåligt fungerande blodkroppar, mensverk och massa annat, förutom skört hår och naglar. E-vitaminet är nödvändigt för kollagentillverkning, och för huden. Magnesium används i kroppens alla processer (nästan) tar man bara upp sitt magnesium är det nästan omöjligt att överdosera. Alla sjukdomstillstånd innefattar mer eller mindre näringbrist. Om kroppen hade all den näring den behövde skulle den inte behöva producera symtom. Med olika kroniska sjukdomar och genfel så kräver kroppen mer näring än normalt för att kompensera felen vi bär på. Lägger man därtill att maten av idag inte innehåller den näring den borde så är lätt att se varför många hamnar på minus. Ett vitkålshuvud 1950 innehöll lika mycket näring (vitaminer, mineral och spårämnen) som 19(!) st i slutet av 1990-talet. Jag är säker på att det inte blivit bättre.. Jag är övertygad, personligen att alla skulle behöva ett multivitamineral-tillskott att stå på som bas. För att försäkra dig om att inte få brister. RDI är den lägsta nivån som en frisk människa kan äta utan att utveckla bristsymtom. Vi behöver alltså oftast ganska mycket mer för att funka optimalt. ODI är ett bättre mått. Det är vad jag har lärt mig ;) både av min och andras direkta erfarenheter och i böcker.. (Det här är ju min superfokusering..)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2012-12-04 00:02
#2

Oj! Vilken roman! Det såg jag inte förrän nu ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

qawqaw
2012-12-04 09:08
#3

Jag åt E vitaminer när jag skulle tränaupp mitt knä, tydligen så lagras inte den utan kroppen tar det den behöver för stunden och resten försvinner ur kroppen och därför var det bra med ett stadigt dagsintag.

Jag ska nog även köpa B och ev D oxå till mig själv i julklapp.

Anterrabae
2012-12-04 10:01
#4

E lagras till viss del då den är fettlöslig, men vi har nog en hög förbrukning så ett regelbundet intag är nog att föredra :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrollKvinnan_66]
2012-12-07 06:42
#5

Finns det någon bra multi grej att ta som inte innehåller protein och spannmål (allergisk)???

[TrollKvinnan_66]
2012-12-07 06:51
#6

Förresten Ida…jag har upptäckt att om jag inte blandar protein och kolhydrater i mitt mål så blir magen gladare…=)

utan jag äter tex. till lunch en sallad med kolhydrater (råris, quinoa) sen äter jag till middag en gryta, soppa med protein i - som en tomatsoppa med kyckling i osv.

Nått du hört om eller kan kring?

Annons:
DesK
2012-12-07 08:13
#7

#6 Det är så för en del människor, fortsätt med att inte blanda kolhydrater och protein i samma mål om du mår bra av det! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

qawqaw
2012-12-07 08:17
#8

Vart köper ni era vitaminer, jag var inne på life igår och hittade inget och sen på apoteket och hittade inget :(.

DesK
2012-12-07 08:19
#9

Jag köpte bra multivitamin och D-vitamin i en Hälsokraftbutik Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrollKvinnan_66]
2012-12-07 15:40
#10

samma här hälsokraf butiken men försöker hitta D-vitamin som inte är gjord på fårull eller fiskolja

Anterrabae
2012-12-07 16:50
#11

#10 i tråden om d-vintaminer inne på Kost finns ett par länkar via amazon på d3 som är vegansk.. har inte kollat så mycket på dem än, men de ska va bra.

Annars brukar jag hålla mig till flytande tillskott, då de har bäst upptag. Typ mivitotal, supervitalis och såna med de innehåller vetegroddar.

Dessa är bra: och ganska snälla, framför allt rena: http://attblifrisk.wordpress.com/2012/09/30/rejuvelac/

och denna: https://www.kyani.net/public/eu/sv/products/sunrise

Dessa två är de bästa jag träffat på, tyvärr kostar de därefter.

Att inte tåla kolhydrater och protein/animalier i samma måltid är inte så ovanligt. Många hälsodieter går ut på just att inte blanda, för man får ett bättre näringsupptag på kolisar för sig och protein och fett för sig. Märker du att du mår bra på det, som DesK säger, fortsätt med det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrollKvinnan_66]
2012-12-07 19:20
#12

Tack, skall kolla upp detta med veg. för vete tål vi inte…och ja, jag fortsätter med måltider separat kolhydrat och protein =)

Upp till toppen
Annons: