Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2539 ggr
[Tassy]
2012-12-03 04:20

God morgon 3/12

Jahopp, nu har uggleskrället (jag) vänt dygnet helt galet igen!
Passar på att säga god morgon innan jag skrotar iväg till sängen. Suck!
Ibland är det ett helvete att ha AS! Obestämd Dels pga brist på trötthetshormoner (dom utsöndras lite hipp som happ, har ingen normal dygnsrytm jag kan följa naturligt), och så klart har jag fastnat i ett superprojekt av en ren slump. (Spel, vad annars? Skrikandes) Swooosh så var klockan mitt i natten. Är fortfarande inte trött, projektet mal i huvudet på mig men jag tänker tvinga mig i säng. Får väl bli takstirrande nån timme.

Senare idag ska jag handla lite smått och koka knäck + ischoklad. Ett bröd ska jag försöka få ihop också. Lagom stillsam dag.

Annons:
qawqaw
2012-12-03 07:32
#1

Jag säger god morgon lite (mjukt), jag låg på spikmattan 20 minuter innan jag somnade igår och idag är jag lite mjukare i ryggen vilket även kan ha bidragits från gårdagens bollrullning då jag rätade ut en ytte pytte låsning.

Nu ska jag snart ut i kylan med barnen så vi får se om mjukheten håller i sig idag.

Chestnut
2012-12-03 08:51
#2

#0 Hoppas att du fått dig lite sömn nu!

Här är det fullt ös medvetslös idag, tyvärr… Obestämd Mådde inte tipp topp när jag vaknade heller och har egentligen inte tid för att ta en lugn morgon men varit så illa tvungen.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
2012-12-03 10:22
#3

Go förmiddag. Kikar in och känner mig öm. Mådde så bra igår att jag var riktigt besviken när jag vaknade med värk och kände mig svullen. Kikade ut och såg att det kommit mer snö. Happ! Det kanske är bra med instabibitet och värk i alla fall, ska till sjukgymnasten i eftermiddag och be om träning, både styrka, flås, och ffa stabilitet. Eller ja, jag har ett bokat förstabesök på en halvtimme, det blir väl att etablera en kontakt och försöka berätta om problematiken ;P Nu, juicefrukost :D

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2012-12-03 14:21
#4

Nu säger jag god morgon på riktigt. Sovit kanongott, startade dagen med en riktigt varm dusch och smaskig frukost. Nu får maten sjunka lite innan jag ska iväg och handla i lugn och ro. Känns som om det blir en kanondag idag.

Chestnut
2012-12-03 16:36
#5

#4 Härligt Glad

Projekt "dra ut tand" gick inte så bra hos tandläkaren idag… Tanden är kvar och jag har mera värk och blöder. Försökt att fixa allt annat som stod på dagens pressade schema vilket har gott sådär. Nu återstår bara vaccinering ikväll…

Med vänliga hälsningar
Chess

qawqaw
2012-12-03 17:11
#6

#1 AS vad betyder det? vad för spel fastnade du i?

#5 mardröms senario, varför fick dom inte ut den?

Annons:
[Tassy]
2012-12-03 20:14
#7

AS betyder aspergers syndrom. Jag fastnade i minecraft med ett stort byggprojekt.

Allting har jävlats järnet med mig idag, bara för att jag råkar må hyggligt. Skrikandes är på uruselt humör nu, och tänker isolera mig resten av kvällen.

qawqaw
2012-12-03 20:24
#8

Ok då er jag med, min lillebror har adhd kombo, AS och autism och han snöar gärna in sig i spel och just nu grepolis som även är beroende framkallande för min sambo så det är en riktig sömnbov.

Chestnut
2012-12-03 22:00
#9

#6 Bedövningen tog inte och tanden satt lite väl hårt i käkbenet så var svårt för att göra en lång historia kort. Tur att jag har en fantastiskt bra tandläkare i det hela, var inget mardrömscenario alls utan mera besvikelse, frustration och ont.

Med vänliga hälsningar
Chess

dcos
2012-12-05 12:38
#10

#1

Tassy, det låter "spännande" med för låga nivåer av melatonin. Gäller det för andra hormoner också när man har AS? Vart kan jag få läsa mer om detta samband?

Själv har jag något åt AS, men eftersom jag klarar att jobba, får jag ingen remiss till utredning så den är inte bekräftad.

Överrörlig är jag också. Skolläkaren sa att jag skulle växa i mina ledband så småningom. Jag är 44 år nu, och har tydligen slutat växa, innan jag han växa klart ;)

/David

qawqaw
2012-12-05 13:25
#11

David jag fick också en så härlig förklaring av skolsyster när jag var liten hon sa att jag skulle igentligen har blivit längre än vad jag blev och därför var mina ledband förlånga nu istället.

dcos
2012-12-05 13:37
#12

"11 Skrikandes

[Tassy]
2012-12-05 18:44
#13

#10 Här kan du läsa mer, dock är länken specifikt inriktad på barn, men det gäller aspergare generellt, eller snarare personer inom autismspektrumtillståndet kanske jag bör säga.

http://www.aane.org/asperger_resources/articles/children_parenting/sleep_problems_asperger.html

Jag försökte googla fram svenska sidor, men ingen källa är direkt "tillförlitlig", men det finns. Det är bara att googla på typ asperger och melatonin.

Om jag har fattat rätt kan man även drabbas av rubbningar i t.ex. serotoninet, så jag antar att det gäller flera grupper än bara sömnhormoner, men här har jag inga vetenskapliga fakta att backa upp med.

Att neka dig utredning för att du klarar av att jobba är urlöjligt gjort av dem, men fäga förvånande då systemet är fruktansvärt överbelastat så de sållar bort alla möjliga som egentligen har rätt att utredas. Har du starka misstankar så stå på dig. Att dom ahr dåligt med utredningspersonal ska inte du lida för, det kan du köra upp i ansiktet på dem om de fortsätter trilskas.

Men vad tusan har ni bägge råkat ut för stolpskott till skolsystrar? Förvånad man blir ju mörkrädd!

Annons:
dcos
2012-12-07 19:13
#14

#13 Tack för länken Tassy :) Det du skrivit kan ju förklara varför jag klarar av att jobba skift ganska obehindrat, förutom att förmiddagsveckorna är vidrigt jobbiga. Nätter och eftermiddagar fungerar mycket bättre för mig. Sen blev ju allt mycket jobbigare när vi fick Rakel, för snart 5 år sedan, för hon väcker mig mellan 7:30 och 9 varje morgon… Jag tror att jag skulle må bättre med 9 timmars sömn per dygn, men det är sällan jag sover mer än 7 :\ /David

[Tassy]
2012-12-07 19:22
#15

Det var så lite så. Glad

Jo det kan vara riktigt eländigt med sömnen ibland, gubben min kan inte ens sova varje natt. Som längst har han varit vaken 12 dygn i ett kör. Själv har jag "bara" dygnat 5 dygn som mest. Nuförtiden sover jag varje natt, men har extremt lätt att vända på dygnet huller om buller.

dcos
2012-12-07 20:12
#16

Jag har nästan aldrig några problem med att somna, när jag väl kommer så långt att jag är i sängen, men jag sover oftast väldigt ytligt och oroligt och nästa alltid för lite…

dcos
2012-12-15 01:08
#17

Jag kom precis att tänka på en sak, Tassy. Jag har aldrig känt att kaffe, eller annan form av koffein, gör mig pigg, möjligen speedad, men inte pigg. Det är snarare så att om jag har passerat en viss trötthetsgräns så måste jag undvika kaffe, om jag inte skall bli ännu tröttare. Bilkörning och kaffe är ingen bra kombination för mig, när jag är trött… Lite kall cola kan få mig lite piggare i 10-15 minuter, inte mer. Jag kom på det när Ida påpekade det lustiga i att jag skulle gå och lägga mig och tog ett glas cola precis innan ;) Är detta något som också kan kopplas till obalans i signa hos AS, på liknande sätt som låga melatoninnivåer kan kopplas till AS? Är det kanske fler här som fungerar på samma sätt?

qawqaw
2012-12-15 07:54
#18

Människor tror jag är knäpp i huvudert när jag sveper en kopp kaffe innan jag ska sova, för mig har varken cola, kaffe eller koffeintabletter någon verkan mer än att dricker jag inte kaffe så blir jag orkeslös, tappar lusten till allt och får sjukdomskännsla.

[Tassy]
2012-12-15 11:51
#19

#17 Det kopplas inte till AS, men många får faktiskt motsatt effekt av koffein. Att du speedar av colan kort beror på sockret. Glad

dcos
2012-12-15 23:02
#20

Jag är inte ensam i alla fall ;)

Annons:
[Tassy]
2012-12-15 23:14
#21

Absolut inte. Glad

Anterrabae
2012-12-16 16:31
#22

Kan det vara samma effekt som att ADHD lugnas av amfetamin? Att ett centra i hjärnan går för långsamt och ger hyperaktivitet. Genom att tillsätta centralstimulantia så får man upp hastigheten till den normala och personen blir lugnare?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2012-12-16 17:00
#23

#22 Intressant tes, har tyvärr ingen aning om hur det ligger till.

Anterrabae
2012-12-16 17:43
#24

Jag tänker som så att både AS och ADD/ADHD ligger inom autistspektrat, det är inte helt ovanligt med en kombo av AS och ADD.. AS såväl som ADD innebär ju ett visst mått av koncentrationsproblem.. Jag är rörig i huvudet.. Hoppas ni förstår hur jag tänker.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: