Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 8911 ggr
qawqaw
11/29/12, 5:33 PM

Höft subluxation?

det som jag tolkade hände idag var att när hon undersökte min höft vred hon benet i olika läken jag kände att det vad jag anser är en låsning skedde i höften, jag själv kunde inte räta ut benet i rätt läge utan hon hjälpte mig försiktigt tillbaka vilket slutade en rejäl knäppning. Nu har jag fått ont och börjar tappa stabilteten i hela benet med utgångspunkt främre dlen av höften, kan den ha subluxerat hos sjukgymnasten?

Annons:
[Aquelegia]
11/29/12, 5:45 PM
#1

Den frågan har jag ställt tusen gånger här vid det här laget, men fått svar nu på att det är den där senan/muskel? Över höften som åker över höftkulan ibland och känns som en subluxation. Vet inte hur dina ledsymptom har varit tills nu med luxationer. Men om det knäpper till så sa ortopeden jag var hos att det är den senan/muskeln som bråkar och inte själva leden i sig.

Stabilitetsproblemet iom värk/skada i höften är som du säger även vid "snapping hip"

[Aquelegia]
11/29/12, 5:46 PM
#2

Skall kolla om jag hittar tråden med snapping hip där det är bra förklarat.

qawqaw
11/29/12, 7:41 PM
#3

nu har jag läst och läst men nää det käns inte som en snapping hip borde fastna i ett läge och låsa sig, jag har ibland det problemet fast på yttersidan men då brukar jag inte bli instabil i resten av benet efteråt inte heller att jag har ont 12 timmar efter. Jag kanske ska ta och köra en snikfråga när vi ska träffa ortopedläkaren för dotters räkning imorgon.

[Aquelegia]
11/29/12, 8:53 PM
#4

#3 Tyckte jag inte heller först men då det är en muskel som fastnar över knölen så kan det mycket väl "fastna" och låsa sig för det gjorde det på mig. Nu säger jag inte att du absolut inte kan ha subluxationer men jag har fått det konstaterat trots att jag verkligen var hundra på att den subluxade. När jag tog ett kliv framåt kunde jag rätt som det är fastna mitt i steget och få stå still ett tag tills muskeln släppte efter och rörde sig över kulan igen. Det där med 12 timmar har jag aldrig läst, det är absolut inget som jag haft. Smärtan var under tiden det hände och sedan var jag öm/varm och irriterad i höften men det kunde även släppa och kännas helt normalt efter förutom ökad känslighet för snabb acceleration.
Snapping hip kan konstateras av ortoped och även subluxationer så det är något du verkligen skall ta tag i. Är det snapping hip är det lättåtgärdat genom rätt sorts stretchning.

qawqaw
11/29/12, 9:20 PM
#5

Jag fastnade typ kissande hunden position och grod position :? nu strålar det från framsidan av höften vid övre delen utan för ljumsken och fram mot snippan och har som en brännande känsla enda ner till knätt som har blivit helt kajko och är som spagetti. Jag ska ringa tll sjukgymnasten imorgon och fråga vad som hände.

[Aquelegia]
11/29/12, 9:42 PM
#6

Ah då tror jag kan tipsa om en grej! Har läst om det någonstans! Det där med att det strålar ner i knäet osv! Du sa att det vvar insida lår/ljumsken?

Annons:
[Aquelegia]
11/29/12, 9:46 PM
#7

Hittar inte just den artikeln jag tänker på men det finns en muskel som går från baksida säte/lår genom knäet. Är den överbelastad, sträckt eller skadad i fästet så går smärtan genom lår, knä osv och ger då sviktande ork i benet. Någon som vet vilken muskel jag menar?

[Aquelegia]
11/29/12, 9:49 PM
#8

Tensormuskeln! Hette den!

Chestnut
11/29/12, 10:17 PM
#9

Kan mycket väl ha varit en tillfällig felställning som rättade till sig när det knäppte till och det du upplever nu är liksom "efterskedet". Men ring sjukgymnasten imorgon!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
11/29/12, 11:38 PM
#10

Har aldrig upplevt käppande vid höften, den leden är för stor med för kraftig muskulatur. Har dokumenterade luxar/subluxar. Däremot upphakningar och senor/muskler kan smälla. Höften sitter i ledskålen med ett slags vaccum, ruckas det misstar man sig inte, det lovar jag. Jag tror inte du behöver oroa dig. :)

qawqaw
11/30/12, 10:20 AM
#11

Det är nog den tensor muskeln som spökar, jag har ringt sjukgymnasten som skulle ringa tillbaka :)

Anterrabae
11/30/12, 3:15 PM
#12

Hade en läkare som en gång skulle känna på rörligheten i höften. Jag låg på rygg och hen tryckte mina lår/ljumskar neråt så det rörde sig i höftlederna. Och det kändes lite som ett sug, kom på det när Tassy skrev om vacuumeffekten där. Efteråt kunde jag inte gå. Höft och bäcken var helt snedställt. :/

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

qawqaw
11/30/12, 3:24 PM
#13

Det var typ så hon gjorde, fast jag kände inget sug utan bara tvärlåsning om minsta lilla rörelse gjorde ont fram tills hon fick ner benet igen. jag kan säga att dom rörelserna gör jag inte om.

Annons:
qawqaw
11/30/12, 3:47 PM
#14

#8 TACK så himla mycket, jag har nu favoritat den sidan och även vidare befodrat till min syster som delar mitt intresse för människans musklatur.

Nu ska jag konstruera mig ett tränigsprogram efter min nya kunskap och efter vad jag vet fungerar med min kropp.

[Aquelegia]
12/1/12, 1:18 AM
#15

#14 varsågodSkäms Kände igen din problematik efter en kollega som hade samma knäppande och att hon fastnade när hon skulle på toa eller ta på sig byxor. Men visst är det knasigt vad galet det känns, det känns verkligen som att något subluxerar. Det låter ju tom inombords. Jag hör när det knäpper till i min kropp och det kan smälla riktigt rejält. Hehe vet flera som skrikit rätt ut och trott jag gått av på hälften när det går loss på riktigt. Tungan ute

Min syster gillar också det där med muskler osv. Tack gode gud. Någon som förstår mig när jag pratar om muskelvärken och problematiken med samspelet muskler/leder osv.

Stirra dig nu bara inte för blint på allt som står skrivet och glöm aldrig av att ingen kropp är den andre lik. Du måste känna dig för vad som känns bra och funkar för dig i längdenGlad

qawqaw
12/1/12, 8:15 AM
#16

Mitt muskel dilemma är att jag får inte träna dens tora baksida lår muskeln för den är extremt dominant och sabbar för hela kroppen, nu är den väldigt svår att INTE träna så det blir ett klurit mission.

[Aquelegia]
12/1/12, 8:35 PM
#17

#16 Det där eviga träningsproblemet! Jag fick ju sluta helt med träning när jag i somras insåg att det är kört nu MÅSTE jag verkligen fatta att höften är nått fel på. Det går verkligen inte att smygträna problemområden. Du får jättegärna tipsa om träning som inte innefattar så mycket muskulaturen i höften. Då jag ju inte kommer kunna börja träna "på riktigt" på ett bra tag.

qawqaw
12/2/12, 10:31 AM
#18

Jag har skaffat ett konto på sidan du länkade, jag startar en tränings tråd om det istl.

qawqaw
12/10/12, 3:32 PM
#19

Jag har träffat sjukgymnasten nyss och vi pratade om höften, förmodligen var det en subluxation, hon var nästan helsäker på att det inte var någon vanlig snapping hip. Hon sa att knaket lät helt annorlunda och höften låste sig knepigt, eftersom benet har börjat krampa ibland efter det så skulle jag gå till läkaren och kolla upp det.

Upp till toppen
Annons: