Annons:
Etiketterokänd-diagnosövriga-hypermobila-sjukdomar
Läst 1877 ggr
qawqaw
2012-11-29 11:34

Det går framåt

Nu senaste 2 veckorna har jag tagit mig i kragen, min kropp säger ifrån och jag har börjat lyssna.

Jag har varit hos optikerna och fått bekräftat att det är ett slött öga jag har som inte riktigt orkar med.

Jag har börjat ta in journalhandlingar från alla ställen jag har behandlats på för att en och samma läkare kan gå igenom dom.

Jag har tagit kontakt med sjukgymnast imorse.

En liten novell om sjukgymnast besöket.

Eftersom det var en drop in tid så hade vi ca 30 minuter på oss så vi började med dom 2 största problemen, höfter och rygg. Hon bände och vred i benen och benen låste sig i 6 olika lägen och när hon kollade ryggen och bäcken så domnade armen av. Slut kontentan av besöket blev bassängträning, streching förbud och konstaterat överörliga leder i större delen av kroppen. hon kommer att behandla det som det är hms eller eds tills vi vet så vi inte gör det värre.

Annons:
[Aquelegia]
2012-11-29 13:38
#1

Är det det som kallas "lazy eye" ? Det där med slött öga?
Alltid förundrats över vad det beror på.

Smart att samla ihop alla journaler så man kanske får en helhetssyn på saker och ting.

Oj, låter som en smått omild behandling av kroppen hos rehabFörvånad Hur känns det nu efteråt?
Ja det där med stretchning är en sak för sig.

Stretchning i våra fall gör att musklerna drar ihop sig och blir korta (rätta mig om jag har fel).
Man får stretcha men till viss begränsning och väldigt, väldigt försiktig.
Då är det bra att ha någon med sig som kan kolla hur just du reagerar på olika ställen.
Jag tex fick stretcha baksida lår men bara någon sekund och mjukt mjukt mer gungande och absolut tabu att stretcha ryggen. Detta då ju lederna inte tar stopp som normalt och överstretching/översträckning är stor risk.

Fick du låsningarna åtgärdade iaf?

qawqaw
2012-11-29 13:47
#2

Nä låsningarna är lika illa det blev mer en undersökning än behandling idag. Hon ska också lära mig hur jag ska röra mig för att inte överstrecka lederna i vardagen. Och o ja det gör mer och mer ont i benen nu, men det var jag beredd på. Lazy eyes som jag har är bland annat en skelning, jag behöver glasögon för att inte trötta ut ögat för då sätter den på standby och det hela blir väldigt jobbigt. Det lustiga är att jag har genomgått stora undersökningar av bl.a hjärnan just för ingen fattade varför mitt öga betedde sig som det gör. Nu i en annan stad så säger 2 optiker var av den ena på sjukhusets ögon klin att jovisst det är ingen snack om att jag skelar och sen fick jag förklaringen om fenomenet lazy eye.

[Aquelegia]
2012-11-29 13:59
#3

#2 Åh, vad bra att hon skall lära dig rörelserna som är "tillåtna" det kommer hjälpa dig otroligt mycket att minska skaderisken!
VArför knäckte hon inte till dig?
Vet att min sjukgymnast sa någon gång "men du får ju dom likafort igen" påpekade att det inte var skäl till att låta mig lida i onödan, dessutom hindrar låsningarna blodflödet att komma fram så domningarna osv beror ju delvis på dina låsningar. Hade varit skönt om du hade fått lite lättnad för lederna.
1 gång i veckan är max på hur ofta man får knäcka vilket jag krävde tills jag märkte minskning i låsningsstatistiken.
Men jisses, lazy eye är väl ändå ett ganska tydligt fenomen? Om du har glasögon, underlätta det då för ögat att inte börja "hänga" ?

Juste, något man får stå på sig om är att inte träna när man har "ajont" som jag tjatar om jämtTungan ute Man får lära sig skilja åt vad som är grundvärk och vad som är skadevärk. Har man skador i kroppen retar och stressar man kroppen med träning vilket gör att kroppen slår precis backut.
Ibland fick jag nästan skäll när jag vägrade följa träningsschema men jag fick påpeka att det är MIN kropp och bara jag kan avgöra när det gör "ajont" och att jag aldrig skulle ge mig om det bara var grundvärken som känns. Med grundvärken kan man träna ganska hårt tom men när det gör ajont märker man driekt att musklerna inte vill med. Då man blir andfådd för ingenting, yrslig, utmattad osv.

qawqaw
2012-11-29 14:13
#4

Mitt lazy eyes syns bara om man vet vad man ska titta efter, eller om jag får hjärnskakning. Hon han inte behandla problemet idag men kanske nästa gång.

qawqaw
2012-12-04 09:44
#5

Jag har pre

Upp till toppen
Annons: