Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 2725 ggr
[Aquelegia]
11/28/12, 11:33 AM

Ortopedbesök 28/11

Idag avr äntligen mitt efterlängtade ortopedbesök.
Ångrar att jag inte tog med någon, för jag höll på att svimma så nervös var jag.
Direkt när ortopeden kom in sa han "berätta lite hur du haft det med höften sen du var liten, jag är nästan säker på vad det är men vill höra lite"
hum, stum av förvåning nästan för aldrig har jag fått frågan om smärthistorik!
Berättade om ömhet och överrörligheten i höften som jag har utan förklaring. Problem med långa promenader och att jag inte kunde gå ner i spagat för det gjorde för ont.
Annars var jag i fint skick förr då jag red och höll igång muskulaturen.

Han petade lite på höften och rörde på benet och japp visst fasiken hade jag en inflammtion i ett muskelfäste (ja chestnut du hade rättFlört min egna lilla detektiv!)

Då jag hade gått med det i 2 år stod han på sig och sade att kortisonspruta borde jag verkligen ta emot så vi kan bryta trenden och jag kan gå vidare i rehabiliteringen sen. Sagt och gjort, gjorde jävligt ont för han träffade mitt i prick och jag betedde mig som en 5åring som skall till tandläkarnCool
Hur det gick med lokalbedövningen kan ni läsa om i tråden " lokalbedövning"

Sedan kan ni tänka er påpekade han att mina röntgenbilder för skelettförändringar var felaktigt resultat "inga förändringar" för jag har en underutvecklad höftled. Den är inte rund utan avplattad, där har vi förklaringen till varför jag kan vrida benet bäst jag vill utan att det tar stopp och sätta foten i midjan.
Huruvidare mer det påverkar belastningen osv kunde han inte svara på men kunde iaf vara en förklaring till varför jag blir så trött i benen vid långpromenader.

Långt inlägg men så extremt givande dag! Synd bara besöket inte var i måndags som jag trodde för nu fick jag sjukskriva mig imorgon. ett 10timmars pass är inte att rekommendera efter en spruta in i höftenTungan ute

Knäppandet i höften som jag haft problem med/fortfarande har känningar utav, beror ocksåsom chestnut ledde in mig på snapping hip. Detta har dock förbättrats avsevärt då jag inte gått i trappor, gått långa sträckor eller belastat mig hårt.

PUH kommer bli helt återställd i höften och kan börja träna igen så fort jag fått igång muskulaturen i höften/sätet igen. Glad tjej!

Annons:
Anterrabae
11/28/12, 12:53 PM
#1

Vad skönt att det gick så bra Aye!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
11/28/12, 1:32 PM
#2

Härligt! Jo Ches kan sina saker Tungan ute

qawqaw
11/28/12, 1:35 PM
#3

Skönt att det inte var några skelett förändringar då.

lejerblom
11/28/12, 4:24 PM
#4

Skönt att höra att det gick bra idag! Heja muskelfästet, bli bra fortfortfort!

[Aquelegia]
11/28/12, 5:21 PM
#5

#1 Tack, längtar så tills det slutar göra ont efter kortisonpsprutan bara och jag får se den positiva effekten ^^

#3 Jo, skelettförändringar var det ju. Det var dom från röntgen som sa att jag ej hade några avvikelser, ortopeden såg dock tydligt att höftleden är platt där den skall vara avrundad så höften är det "fel" på. Svårt att förklara då ortpeden själv inte riktigt visste hur man påverkas av en sådan led.

#4 Oja, fort fort fort får det gå nu! Har en vän som ivrigt väntar på att ha mig som projekt muskelbygge ^^ Min egna gratis PT, kommer dock aldrig mer gå med i ett gym. Onödigt dyrt när man hamnar i skoven och inte kan träna. Det har jag lärt mig efter nästan 3 års gymkostnadTungan ute

Chestnut
11/28/12, 5:43 PM
#6

Skönt att det var det och inget annat! Hoppas att du snart blir hjälpt av kortisonsprutan! Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Aquelegia]
11/28/12, 5:58 PM
#7

#6 Oja (som att du inte visste detFlört), för jag snurrar snart runt och biter mig själv i svansen av tränings och "frihets" abstinens. Vill kunna göra saker när jag känner för det inte behöva planera utefter höften.

Hoppas verkligen att när höftproblematiken försvinner (jisses jag vågar knappt säga det högt) att jag då blir lite piggare. Annars köpte jag chi san hihi skall ringa till läkare imorgon för samtal om värk/muskelavslappnande. Bokar dock tid om 2veckor så jag hinner se effekten av kortisonet. Vem vet kanske räcker det med muskelavslappnande vid behov och inga starkare värkisar behövsSkrattande
Skall bli så spännande detta! Kommer knappt kunna tro den dagen jag kan hoppa upp på cykeln utan att se ut som om jag fastnat i luften med benet, fyvad jag babblar. Koffeinstinn och glad =babbelSkäms

lejerblom
11/29/12, 8:08 AM
#8

#5 Vad roligt att du har någon som är engagerad i din träning och hjälper dig med det!
Jag har nyligen sagt upp mitt gymkort och har bara året ut kvar att gymma. Känns lite konstigt då det har varit mitt andra hem i 10 år… jaja. Jag ska träna hemma i fortsättningen så då har jag bara ett hem! :D

Hur fort känner man effekten av kortisonsprutan. Känns det bättre redan idag? :)

[Aquelegia]
11/29/12, 11:14 AM
#9

#8 Ja verkligen. Han har följt min sjukskrivning och allt. Är en av dom så som faktiskt förstår att mitt tillstånd med grundvärken är kronisk. Känns bra så slipper jag den biten när vi börjar träna. Kommer ta små små pass första 2 veckorna för att se hur kroppen reagerar så det inte blir en sån smäll med muskelbygget. Man hamnar ju lättare i skov om man stressar kroppen och inte lyssnar på varningstecknen.
Att träna hemma är väldigt bra steg då att ta sig till och från gymmet tär för mycket på krafterna för min del. Kunde vara på gym i 3 timmar bara för det tog mig en timme att komma därifrån ^^

Jadu jag har faktiskt sovit väldigt bra och vaknat lugnare i benet. GÖr fortfarande ont men mycket mindre än igår. Tror det kommer släppa mer under dagen, har smörjt med voltaren då det fortfarande sticker till bra vid steg. Absolut inte den skrikande smärtan som igår ^^

Upp till toppen
Annons: