Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 3783 ggr
[Aquelegia]
11/28/12, 11:20 AM

Lokalbedövning

Då skall vi prata lite om ämnet lokalbedövning.

Har fått höra att dessa inte verkar på "oss" som det gör på friska människor. Vet att jag fått ta större doser vid tandläkarbesök och att jag ändå alltid kännt stickande känsla vid borrning även om tungan levt sigtt egna bedövade lilla liv men mer än så har jag inte kommit lokalbedövning.

Nu idag fick jag mitt livs första lokalbedövning i en muskel och jag kände verkan kanske i 15 minuter. Tidsmässigt vet jag bara för jag vet att bussen från KSS in till stan tar 15minuter. Under den tiden kändes det behagligt. Men på vägen hem. Herregud, hade vi haft bil hade jag ringt sambon 5minuter hemifrån. Uppför en backe gjorde detså ont att jag nästan föll, nu är jag soffbunden för höften smärtar så fort jag rör på mig och jag skriker till hela tiden när detsticker till av smärtan.
Har smort in med voltaren salva så hoppas det lindrar.

Fick lokalbedövningen i samband med kotisonspruta, någon som kan berätta varför?
Det enda jag vet är att jag inte fick den där flera timmars smärtbefrielsen som jag blev utlovad.
Skrev i mina papper att lokalbedövningar osv skall iaktas med försiktighet på grund av min hms.

Kan det verkligen ha get SÅ dålig effekt på mig? Är ingen spöksmärta då jag verkligen trodde jag var smärtfri när jag klev av bussen.

Annons:
qawqaw
11/28/12, 11:42 AM
#1

I munnen är jag väldigt svårbedövad och eftersom ingen trott på mig har jag fått 1 tand utdragen utan bedövning, en rotfyllning utan bedövning och en massa andra lagningar där bedövning inte har tagit. Jag fick eda vid första barnet, den hjälpte i 45 min för att sedan släppa till 90% och ingen gjorde något åt saken. Jag har fått pcb vid förlossning och den funkade och samma med tandläkar bedövning på cervix isamband med uttag av spiral som fastnat. Vid artroskopin i knät fick jag dubbladoser och då funkade det, jag var iofs nerdrogad så jag knappt visste vad jag hette.

Kan det vara så att dom mer drabbade områden svarar sämre än dom friskare?

[Aquelegia]
11/28/12, 11:47 AM
#2

#1 Kan vara så kanske som du säger att dom skadade områden är så på sin vakt att lokalbedövning inte biter. Det är ju ett irriterat område. Fy kunde inte komma upp ur soffan själv så sambon fick dra upp mig med bägge händernaObestämd Känns som ett mycket viktigt ämne att diskutera så man kan få tips och råd hur man kan underlätta effekten av lokalbedövning osv.

Hoppas syster kan komma idag så jag kan få mina ärenden uträttade. Vill Köpa lite Chi san och sånna där hippisaker ^^

qawqaw
11/28/12, 12:01 PM
#3

Jag har fått kraftig tandläkar skräck och får äntligen hjälp med det nu, efter årskiftet får jag domen om jag ska sövas eller om vi ska prova lustgasen.

[Aquelegia]
11/28/12, 12:18 PM
#4

#3 Åh fy vad jobbigt. Jag har bra minnen utav borrningar etc då jag endast haft ytliga hål, därav jag inte vet huruvidare bedövningens djupa verkan, vet bara att det småstack under borrning.
Nuförtiden åtgärdas ju inte småhål utan man satsar på självläkning. Bra så slipper jag ondöiga bedövningar.
Hoppas du får lustgas eller sövning så du slipper fler jobbiga tandläkarbesökObestämd

Ladydragon
11/28/12, 4:17 PM
#5

när jag fick Kortisonspruta för några år sedan så sa läkaren tvärtemot att Kortisonet retar ordentligt kroppen och man får riktigt skitont i 1.2 dygn efteråt 
jag fick Tramadol att ta innan jag fick sprutan och det va en j-kla tur det

däremot så efter dom där 1-2 dygnen så borde man sakta få mindre och mindre ont och förhoppningsvis bli smärtfri

sen oxå sa läkaren att det är oerhört viktigt att hålla sig still minst 24 timmar efter en kortisonspruta och gäller det då benen så ska kryckor eller rullstol användas för annars så sprider kortisonet ut sig i kroppen och man kan bli rejält sjuk Obestämd

jag fick oxå i en muskel vid/runt höften men jag fick ingen bedövning i efterhand så hade jag nog föredragt det för jag svimmade av smärtan när nålen sattes….

[Aquelegia]
11/28/12, 5:37 PM
#6

#5 Kanske var det han sa. Minns inte riktigt för jag dog lite när han var lite tydlig med att jag borde ta sprutanSkäms Var nog därför jag fick lokalbedövningen då, så man inte skulle få så ont. Dock funkade ju inte lokalbedövningen för migTungan ute
Har aldrig varit med om det innan och fy ja sprutan gjorde så sjukt ont. Trodde det var 2 sprutor. Lokalbedövning första för att bedöva inför kortisonsprutan men när han drog ur sprutan och jag trodde hlvetet skulle börja om med nästa spruta så visade det sig vara "dubbelspruta" bedövning och kortison gick genom samma nål, fast i varsin kanal eller vad man säger, så han sprutade varannat eller nått. Eftersom jag trodde det var 2 sprutor så var det dock helt okej med "bara" en ^^

Sprutan i sig var helt okej men när han kom i centrat av inflammationen i muskelfästet trodde jag att jag skulle dra, haha var dock som förlamad där på britsen så jag rörde inte ena fena.

Hur känns det om kortisonet sprider sig? Haltade runt på stan mellan bilen och hälsobutiken och bilen och granngården. Lyfte inget men ändå jag använde ju benetObestämd Jag körde inte heller utan syster och sambon som skjutsade runt mig och bar saker åt mig. Stod stilla i butiken och beordrade vad jag behövde Oskyldig Tur jag skämmer bort dom annars så det inte gör något när man behöver skämmas bort själv.

Annons:
Chestnut
11/28/12, 5:45 PM
#7

Antagligen använde han samma nål och bara böt själva sprutdelen mellan bedövning och kortison. Glad

Gensvaret är otroligt individuellt, särskilt i inflammerad vävnad. Sen har olika bedövningsmedel olika lång halveringstid vilket givetvis också inverkar.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
11/28/12, 5:51 PM
#8

#7 Han sa att det var 2 kanaler i nålen liksom en kombospruta typ för han bytte ingenting. Smart var det iaf för jag höll ut i tron om att en till jäkel skulle komma Flört
Jag vet ju inte hur lokalbedövning skall fungera men seriöst en kvart? Du vet backen från bolunger eller ja den lilla uppförsstigen från rese mot östermalmshållet? DEN ramlade jag nästan i för benet gjorde så sjukt ont. Då kan ju inte lokalbedövningen suttit i? För den borde jag kommit upp på. Frågade ortopeden om jag kunde gå hem och fick svaret att jag skulle kunna gå normalt. Men det kunde jag verkligen inteRynkar på näsan

Anterrabae
11/28/12, 6:37 PM
#9

Man blir inte direkt sjuk om man rör sig efter kortisonsprutan, däremot kan kortisonet sprida ut sig i kroppen och inte ge den effekt den ska. Den ska ju verka lokalt, där man sprutat in. Har fått många leder sprutade, men sluppit muskelfästen. Jag svarar generellt kraftigt på mediciner, behöver lite för mycket effekt så att säga. Utom just vid bedövning, och lugnande. Då är det som att det inte går att bedöva bort. Jag har alltid skyllt på att det är jag som är känslig och "gnällig". Vid förlossningen tog epiduralen bara i halva kroppen, så jag fick lägga mig på andra sidan och få en till, så den skulle "rinna" rätt :-O

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
11/28/12, 6:42 PM
#10

#9 Läser överallt om leder och muskler men inte muskelfästen! Därför jag inte fattade varför man inte fick röra på sig. Då fattar jag varför det är dåligt att röra på sig.

Eller hur den där "jag är ju så känslig" eller att man bara är gnällig haha, jag trodde tills i våras att det var jag som hade låg smärttröskel och överdrevTungan ute

Anterrabae
11/28/12, 6:48 PM
#11

Tror vi har låg smärttröskel också, för den där extrasmärtan, när man går med grundsmärta hela tiden finns inte så mycket marginaler.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
11/28/12, 6:54 PM
#12

#11 Där tror jag tvärtemot. Kroppen vänjer sig och får en högre tolerans vid långvarig smärta. Då är låg smärttröskel inte så troligt, i mitt tänk för tänk bara på vad "små" saker som dock är stort för "friska" (menas ej nedlåtande) som klagas på. Träningsvärk kan vara det värsta som finns i vissas liv fastän alla vet att det går över. Det är dock så hög värk för den som inte är van att det tar över hela välmåendet. Kroppen kan inte handskas med det. När jag får värk så har jag en helt annan accepstans för värk och en helt annan förståelse vilket i sig höjjer smärttröskeln. Men visst håller jag med om lägre smärttröskel om vi pratar skador osv. Då det blir "droppen som får bägaren att rinna över" då fribrovärken kommer in i vissa fall. Då kan det vara tänkbart att smärttröskeln blir väldigt låg och minsta lilla retar hela systemet till vansinnet. Hm, ibland känns det som att jag bara filosoferar över mina tankar om smärta men jag pratar ju ur egna erfarenheter. Så även fast jag inte kan stödja mig mot forskning osv så kan jag luta mig mot hur jag upplever det jämfört med andra iaf.

Anterrabae
11/28/12, 6:57 PM
#13

Det är lite så jag tänker också. Man har generellt en högre tröskel, för vardagsvärk och träningsvärk och så, men den där extravärken typ skador och övertriggat system gör då extra ont också.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Aquelegia]
11/28/12, 7:02 PM
#14

#13 Då är vi på samma tankebanor ^^ Dock undrar jag den dagen jag förhoppnings kommer föda, om jag inte är mer beredd på det då tack vare att jag har verktygen och tänket att hanskas med smärta/värk. Sedan har jag en helt annan tillit till min kropps egna förmåga att klara av smärta än vad jag haft förut.

Anterrabae
11/28/12, 8:55 PM
#15

Det kommer säkert gå bra! Det som gjorde att jag inte handskades med den smärtan var att jag inte fick egna värkar. jag blev igångsatt, och vad jag förstått på flera så är de värkarna svårare att följa med och dyka in i. De blir mekaniska på något vis.

Sen hade jag ingen aning om vilken typ av smärta det skulle vara. Flört Den är superspeciell. Men det är helt klart det häftigaste jag varit med om! Sen att jag gärna skulle sett att det varade i tre-sex timmar i stället för över 12 är ju en annan sak Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

qawqaw
11/28/12, 9:22 PM
#16

Jag har haft 3 icke naturstartade förlossningar, jag var livrädd inför första förlossnigen hur jag skulle klara smärtan och mina då tidigare dåliga erfarenheter av smärtstillande gjorde inte saken bättre. jag har haft verkstimulerande dropp vid första och sen sluppit det dom andra 2 gångerna och smärtan för mig var lika vedervärdig, tack vet jag lustgas. Jag fick nu sist morfin spruta och pcb vilket jag kan rekomendera om man inte har tillgång till varmt bad. Sprutorna down där gjorde ont men det gav effektiv effekt i 20 minuter och det var det helt värt.

Anterrabae
11/28/12, 9:30 PM
#17

Jag spydde av lustgasen! Annars hade jag kanske klarat mig med den! Men med lustgasen blev de bara värre ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

qawqaw
11/28/12, 9:32 PM
#18

Ja man får se till att ta bort den i tid, jag var nära på att spy i slutet sist då jag började hyperventliera men tack vare den allra bästa bm student hjälpte hon mig att andas rätt och då ta bart den i tid.

Anterrabae
11/28/12, 9:42 PM
#19

Hann knappt börja andas in första andetaget.. BM sa att jag skulle skippa den ;) försökte några gånger, men kom inte igenom första andetaget förrän jag började hulka, vissa blir visst sådana av lustgasen, däremot när bebis var ute och jag skulle sys då funkade gasen.. Det är visst inte heller ovanligt. Men vet inte om jag tyckte det gjorde så mycket mindre ont att sys med eller utan. Båda var vidriga ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: