Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 3696 ggr
qawqaw
2012-11-28 08:31

Frågor om huden

Vad innebär sammetslen hud?

Hur vet man om huden är överelastisk

Hur ser ett cigarettpappers ärr ut?

Jag har försökt att googla men blir tyvärr inte klokare :(

Annons:
Anterrabae
2012-11-28 09:37
#1

Sammetslen är just superlen och jättemjuk. När huden är överelastisk kan du ta tag i den och dra ut den. Allt ifrån ett par cm till många. Vissa har det överallt, men de flesta har det bara på enstaka ställen. På halsen brukar vara vanligt. Här är en länk till variant: http://m.youtube.com/watch?v=i5nJvnsBajg Cigarettpappersärr: det är när ärren liksom inte vill bli starka. De ger ett skört och tunt intryck. På en frisk person blir ärren oftast grövre och stelare än övrig hud, på en med EDS blir ärren tunna och lite genomskinliga, och ger ett sprött intryck. Nästan som att det skulle kunna spricka där igen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

qawqaw
2012-11-28 10:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Just det där med töja huden, vart gör gränsen för vad som är mer än normalt?

ärr detta cigarettpappers ärr?

Anterrabae
2012-11-28 12:50
#3

Det beror lite på vart på kroppen man kan töja. Men jag har för mig att det finns en gräns vid 2-4 cm, kan man töja mer så är den överrörlig. Nu har jag inte gjort min utredning än så jag vet bara vad jag läst mig till och vad maken berättat. http://hypermobilitet.se har en ganska bra och utförlig lista på bl.a. Hudsymtom. Ja, jag skulle gissa på att de där klassas som cigarettpappersärr.. Det ser tunt och sprött ut. Det ser lite ut som bilderna som kom upp när jag googlade på "eds scars" Har inga synliga ärr att jämföra med, men bristningar i huden som liknar detta, fast tunnare och blåare..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

qawqaw
2012-11-28 13:07
#4

Jag har ett ännu värre sånt här ärr oxå på knät, sen har jag kelioderade ärr också sen en uppsjö ärr som ser ut som gamla blåmärken och deet är efter typ myggbett.

Eftersom minsta har tecken på överrörlighet så forskar jag för fullt i min och sambons överrörliget m.m för att om det nu skulle vara så att hon skulle ha någon syndrome så ska diagnosen kunna ställas lättare och hon få det stöd hon behöver.

Sambon har extremt lena armar, lenare än barnens till och med. Jag var och drog lite i huden på armarna och när han har armen ihopvikt som ett v, då kan jag dra ut iafl 3cm på flera ställen på armen samtidigt som jag kan rulla huden övermusklerna precis som huden inte sitter fast.

Anterrabae
2012-11-28 13:21
#5

Det låter ju som en "genbärare" om man så säger, bra att ta upp vid utredning på minstingen. Det är lite lika i vår familj, jag är den som är sjuk, men maken har överrörlig hud, pappersärr och glappa leder. Har fått mer värk i kroppen senaste åren osv. Hans stora dotter har ont, kass mage, Asperger, supermjuk hud som även den är töjbar… Och hon bär inte mina gener.. Davids syster och hennes make har också "gensymtom" men de är inte sjuka om man säger… Bara lite överrörliga, med småkrämpor och elastisk supermjuk hud ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2012-11-28 13:23
#6

Många stirrar sig fast på just huden vilket inte alls behöver betyda något. Skriv gärna ut sidan som anterrabea länkat till där det står om att överelastisk hud inte är ett måste för att diagnostisera eds-ht. För det är gärna ett skäl till att inte gå vidare med undersökningar att man inte är gummiaktig i huden.

Jag har inte övertöjbar hud vad jag vet. Har ej blivit kollad för det men jag har väldigt öm hud. Får sjukt ont när någon råkar nypa tag i skinnet. Är extremt lättrelig som igår, satt i soffan och blev precis skogstokig på håret som skavde i nacken. Jag har superlent hår så det var inte det, enda som hjälper är att sätta upp det så det inte ligger emot.
Kan inte ha håret uppsatt i hög toffs uppepå huvudet för skalpen gör förnedrigt ont efteråt och jag blir febrig och konstig, yrslig typ.

Kan ibland inte ha byxor på mig utan får köra på leggins med mjuka eller inga sömmar. Strumpbyxor funkar inte då det stickade skaver.
Har ej sett detta nämnas någonstans men har funnits en diskution om denna "känslighet" i huden här på forumet någonstans.

Har ej fått gehör för min hud"problematik" då jag ej träffat någotn speciaist/kunnig inom området. Orkar inte göra det heller helt ärligt!

Min sambo däremot kan dra sin hud som rena rama gummimannen, likaså hans bror, ser jätteläskigt ut XD Hoppas våra barn ärver hans mjukhet i kroppen.

Annons:
Anterrabae
2012-11-28 13:28
#7

Jag vet att jag pratat om den där överkänsligheten i huden. Jag är sån jag med, det får inte finnas något som ligger i vägen och "skaver" tokkittlig är jag också, och öm. När jag fått massage skriker jag och skrattar rätt ut, för det gör så ont, och kittlas på samma gång. Har inte heller elastisk hud, den känns snarare lite för liten emellanåt..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

qawqaw
2012-11-28 13:34
#8

Sambon ser ingen poäng att kolla upp ev hms eller eds eftersom han inte har mer ont av det än ibs och en axel som han inte kan ligga på och sen att han är medicin överkänslig. Han sitter alltid i lotusställning och är närmre 40år han har aldrig tränat i hela sit liv men är ändå "vig", hans mamma har både haft problem med kraftiga menstruationer, ljumskbråck och har oförklarad smärta i leder och hud. Hans farbror sitter alltid på knäna och när hans står kan han ha benet i en vinkel med foten vilandes på insida lår vilket inte är illa för en icke motionerande 66 åring.

Anterrabae
2012-11-28 13:37
#9

Även om, det är bra att ha i åtanke för minstingens skull, där finns det verkligen en historik. Misstänker även att båda mina föräldrar bär på genfelet, även om de inte gett så mycket sjukdom.. Vad vi vet.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2012-11-28 18:05
#10

#7 Sån är sambon, han har jättesvårt att hålla sig för skratt även fast det gör ont. Jag skrattar dock inte när jag blir masserad. Jag undviker massage "sådana" dagar. Blir ingen avslappning alls ju när man skrattar ^^

Den sammetslena hyn har jag dock. Kanske inte nu längre då jag är dagligen smink/foundation bärare. Som liten smekte mamma alltid mina kinder för hon älskade känslan. Dockhy som hon kallade det Glad

#8 Neh gubben härhemma har heller inga besvär förutom hans dumma disk i ryggen som började läcka i somras. Bokningsdatorn är så låg så dom får stå kutad med ryggen ._. Sa åt honom en dag att skjuta ut rumpan och han gjorde faktiskt det för att visa "vad fult det ser ut" men han blev förvånad vad rakt och skönt dt plötsligt blev.

Skall nog skriva ihop något en vacker dag angående a och o ergonomi för lederna. Jag följer det faktiskt över förväntan bra och har minskat skaderisken avsevärt!

qawqaw
2012-11-28 18:15
#11

på mitt förra jobb (industrimontör) hade vi nog världens sämsta ergonom, en i vårat arbetslag hade ont i ryggen och gnällde att maskinerna var för låga så ergonom beslöt utan att vi andra fick veta om att dom skulle bygga om maskinerna efter honom. när vi kom en måndag morgon hade dom byggt om och det blev ett helvete fel för oss andra men hon stog på sig ergonomen och sa att det var för killens bästa, men eftersom vi andra fick ont så gjorde dom en i deras ögon bra lösning. Tänk er själv att behöva jobba tungt och monotomt och sedan slänga in ett trappsteg på 40 cm som man skulle kliva upp och ner för som vi räknade 90 ggr i timma. Knäna bar mig knappt efter ett arbetspass och ländryggen strejkade.

Anterrabae
2012-11-28 18:22
#12

#11 Vad absurt!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2012-11-28 18:22
#13

#11 Uscha, nu blev det lite ot kanske men det där med ergonomi är ett känsligt ämne på arbetsplatser. Jag är ganska bra på att få igenom förbättringar. Är både den drivande och förslagtagande. Har gjort om en hel del och jobbar dagligen emd att göra utrymmen mer ergonomiska, dock aldrig utan mina arbetskamraters mottycke. Tycker dom inte om en idé jag har eller det bara stör mig hittar jag en lösning som funkar för mig som dom andra inte påverkas av.

Annons:
qawqaw
2012-11-28 18:29
#14

Så funkar jag också, på avd jag var på innan så ville dom ha mer förslag av mig fick jag veta via ett utveklingsamtal då dom många gånger märkte att mina lösningar var bra både tekniskt och ergonomiskt. Nu på min senaste arbetsplats gjorde jag likadant.

Upp till toppen
Annons: