Annons:
Etikettmag-tarmbesvär
Läst 3773 ggr
[TrollKvinnan_66]
11/24/12, 2:53 PM

KOST - vad tål du?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte vi här kunde skriva om saker vi tål och inte tål i maten - som man misstänker har samband med EDS via överkänslighet…

Då många får att man har allergier men ändå inte…Finns det någon gemensam nämnare av föda som man skall undvika?

Tips, råd - kring kost…

Annons:
[Tassy]
11/24/12, 3:34 PM
#1

Oj, min allergilista fyller i skrivande stund ett a4, men sammanfattninsvis tål jag nästan inga frukter, en del nötter, ägg och skaldjur.

Min erfarenhet är vä att det inte finns gemensamma allergier, utan det är just att systemet lätt blir retat och vi har lättare att utveckla diverse besvär/intoleranser/allergier just därför.

Det jag kan se som gemensamt är väl att ta det lugnt med sånt som är jobbigt för magen, men det är också individuellt. Vissa mår bra av fibrer, andra av fett etc.

DesK
11/24/12, 6:41 PM
#2

Rent allmännt tror jag att man bör äta mat med så få tillsatser som möjligt, alltså så ren mat som möjligt och helst tillagad från grunden av bra råvaror. Jag tål det mesta, men är lite återhållsam med kolhydrater, för min mage blir väldans orolig, gasig och bubblig om jag äter för mycket kolhydrater.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrollKvinnan_66]
11/24/12, 7:15 PM
#3

*hm* funderar kring detta med kolhydrater, då jag just nu utsätter mig för det med olika ris produkter och sirap tex. och magen är verkligen i olag *suck* skall läsa lite om kolhydrater…men LCHF kan jag ej äta, då fett inte heller funkar…har IBS bland annat…och sen så tål jag ej spannmål, mjölk, soja, ägg, skaldjur, nötter osv.

Så maten är väldigt strikt…fast jag försöker verkligen var påhittig =) och fuskar ibland speciellt med ost på bovete pizzan…skulle dock inte klara mig utan frukt, då jag dricker så mycket smoothies…

Försöker hitta alternativ då ag ej tål alla röda födor, jordgubbar, bär osv. skall försöka hitta en god grön smoothies…undrar om inte banan som jag äter dagligen kan ställa till det och även avokado…*hm*

Tycker det är mycket intressant detta kring kosten :)

[TrollKvinnan_66]
11/25/12, 9:22 AM
#4

*blä, blä, blä* snart finns det inget vi kan äta och må bra av - ger snart upp…kan man leva på dropp?

[TrollKvinnan_66]
11/25/12, 9:22 AM
#5

Berätta gärna vad som funkar för er, vad äter ni, skriv en dags mat tex…=) så man kanske får lite inspiration!

Chestnut
11/25/12, 9:29 AM
#6

Har inga regelrätta födoämnesallergier (inte vad jag vet iaf, däremot allergier mot en hel del annat) men reagerar på en hel del genom värre magbesvär (värre diarré, kräkningar). Något som varit ett riktigt gissel i perioder är antibiotikabehandlade varor (kött & odlad fisk). Är allergisk mot flera antibiotika och de ytterst små mängderna som kan återfinnas i kött räcker ibland för att jag ska må urdåligt.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
DesK
11/25/12, 9:38 AM
#7

TrollKvinnan har du provat att göra och dricka Rejuvelac? Det hjälper upp den tristaste magen. Alternativet är att köpa Molkosan och dricka det.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrollKvinnan_66]
11/25/12, 10:50 PM
#8

#7 hur skulle det gå - gjort av ost vassle - tål ej mjölk och måste sluta fuska med ost på pizzab - magen pallar det ej, fast det är gott, alltså molkosan…har svår IBs och det andra Rejuvelac är väl gjort av vitkål?

Anterrabae
11/25/12, 11:49 PM
#9

Rejuvelac är vattnet av mjölksyrad och groddad säd i ursprung. Men den går att göra glutenfri mes havre, och borde gå att göra även på Ris. Har inte testat själv än, men tänkte det nästa gång. Surkål görs på vitkål, men man kan mjölsyra allt som är hårt ;) vätskan runt surkålen är snäll mot magen på samma sätt som rejuvelac. Dessa två grejer innehåller det som behövs för att läka en trasig tarm :) men man behöver också tålamod. Särskillt när magen är riktigt dålig. Själv har jag problem med främst animalier, värst är proteinerna. Men även här kan jag häva eller lindra besvären med rejuvelac/surkålsspad. Sen är inte magen glad i vete.. Det har varit många fler saker genom åren, men med förändrad kost och mycket aminosyror, enzymer, och tarmbakterier så har mycket läkt bort :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrollKvinnan_66]
11/26/12, 10:04 AM
#10

*hm* det var test av att äta havre som nu pajjade tarmen/magen - spannmålsintolerans och proteinintolerans…

Vad kan man göra sånt på som ej är spannmål?

Äter inte mera kål av nått slag - blir så dålig…nyttjar bovete, solrosfrön, linfrön/phyllisfrön, pimpafrön, melonkärnor…

Håller oss borta från kolhydrater (ris, socker mm.) behöver även nu se över frukter, äter ju banan och avokado ännu och är gummiallergisk *suck* men använder ju banan som bas i smoothie och avokado som geggamojja till salladen =(

Har nu gjort granola crunch på blötlagda bovete, solrosfrön, linfrön och sen haft i boveteflingor, agavesirap ocj kanel - för att få nått gott att tugga/knapra på ibland, till bovete yoggin, smoothie eller bara äta som det är…Misstänker även äpplena - golden del. då jag vet att äpplen kan ge gas, så det var sista äpplet i morse nu så får man se vad som sker…

Brukar ju ta en tsk med phyllisfrön i vatten varje dag men läste på en sajt nyss om lösligs och olösliga fibrer + gaser osv. så jag funderar nu på om man behöver se över hela kosten och kanske börja om igen med en grund, bas och sen plocka in föda men det är svårt…

Letar just nu ett multivitamin tillskott med D vitamin, magnesium, selen, järn osv. men hittar inget - inte innehåller annat vi ej tål *blä*

Razzora
11/26/12, 3:46 PM
#11

När folk frågar mig om jag är allergisk mot något brukar mitt svar bli "nja bara laktos….. och nötter……. och paprika…..och ägg….." Man tror att man tål allt, men när man väl börjar räkna upp vad man egentligen inte tål, så blir det en liten lista.

Det jag har kommit på den senaste tiden är att om jag äter ägg (inte för att jag får någon allergisk reaktion) så får jag ont i mina leder några timmar efteråt och upp till några dagar senare. Så det är kanske något att testa om ni inte har testat detta.

Jag har kört ganska strickt LCHF kost sedan 2007 fram tills 2011 då både sambon och jag hade så ont i leder att vi inte pallade med det mer. Sambon blev sakta men säkert bättre. Men jag höll mig ungefär på samma nivå. Förrutom att jag har HMS så kunde jag inte komma på vad tusan det var som ställde till det med mina leder. Sedan för några månader sedan så fick min sambo en snilleblixt och sa att jag skulle låta bli ägg och se vad som händer, och jag är helt ägg tokig. Älskar ägg. Men verkar som min kropp inte tycker om det.

Bara ett tips till er där ute =)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Mamma-Mia-Marie]
1/30/13, 7:04 AM
#12

#11 fixar inte heller ägg =) så det kan ligga nått i det…fast vi är protein intoleranta (överkänsliga) Man får verkligen testa sig fram hela tiden.

Just nu äter vi en grönsaks och frukt baserad kost med endast quinoa och bovete till - har haft råris kakor ett tag men hittade nu en sajt som hade bovete och quinoa kex, så nu kommer jag byta ut råris kakorna mot detta istället!

I kött väg äter vi mer och mer fisk, har plockat bort kycklingen också då jag ej hittat ekologisk - fribetande som är det vi äter om vi skall äta annat kött som nöt och kyckling!

Märker tydligt förändring både i mage/tarm och kropp vid konsumering av rött kött som nöt/lamm osv. äter inte gris/fläsk alls längre…och här får jag till och med tänka på vad hunden stoppar i sig - då vi kan reagera på det, inte mot själva hunden men det han äter och avsöndrar!

fd. Trollkvinnan-66

Upp till toppen
Annons: