Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 3925 ggr
[Aquelegia]
2012-11-12 14:31

Massage och överrörlighet

Då dom flesta utav oss har svåra problem med spänningar/knutor och värk på grund av spänningarna så är önskan om massage inte långt borta.

Vad har ni för erfarenhet av massage?

Annons:
[Aquelegia]
2012-11-12 14:36
#1

Jag har gått på massage klassisk med ben/vadmassage 2 gånger. Båda gångerna exakt ett år sedan då jag mådde som sämst och kroppen var i princip låst överallt. Detta var under sjukskrivningen och alltså var det egentligen nu ie fterhand precis onödigt att ha lagt ut pengar på massage när kroppen inte ens fungerade.

Jag skrek som en gris för det gjorde SÅ ont men samtidigt var det SÅ extremt skönt så jag ville aldrig därifrån. Jag slapp för en timma känna standard värken.
På den tiden visste jag inte om att jag hade HMS och kunde därför inte be massören undvika till exempel stretchmomenten som i efterhand skadade mer än var bra.

A och O inför massage är att basta innan så att muskulaturen är mjuk och uppvärmd- gjorde inte jag bägge gångerna, kom kall ock oavslappnad.

Sedan är det bra att meddela massören massörskan om sina grundproblem vad som är att iakta och vara försiktig med.

På onsdag har jag bokat 1 timma ben/vad och klassisk massage igen men då skall det bastas och badas i varmpool till tusen innan. Efteråt är det också väldigt viktigt att vila och ta det lugnt.

Förhoppningsvis blir denna massageupplevelsen PRECIS det jag behöver och är mer långsiktig än förra gångerna.

Funkar det kommer jag boka massage 1 gång i månaden.

Anterrabae
2012-11-12 15:48
#2

Massagen kan vara bra när jag gör den men är för hårt för att ge besående effekt. Taktil massage, eller rosenterapi funkar bättre för mig. Mjukt och avspänning på kroppens villkor. Det når djupare, där mina verkliga problem sitter. Den klassiska massagen gör för ont för att komma ner på djupet.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2012-11-13 00:34
#3

#2 Kan vara så att det är för hårt för mig med då jag fick väldigt ont efteråt av klassisk massage men då var jag så skadad och så dålig så jag kunde inte bry mig mindre vad för sorts ont det gjorde för stunden. Då var jag heller inte aktsam med att det kanske inte var bra för mig hårt så denna gången skall jag meddela mina besvär innan.
Kommer ju träffa massörskorna på jobbet imorgon (jobbar på relaxen) så jag slipper ta upp besvären samma dag. Fot och vadmassagen däremot vet jag var ljuvlig, är just ryggdelen dom får vara försiktiga med.

I göteborg hade jag ontakt med "Lilla kurorten" dom har en akupunkturmassage som jag tror skulle varit bra för mina triggerpunkter/knutor men den har dom inte härObestämd
Får diskutera med massörskorna imorgon vilken kombination dom tror är bättre för mig.

Dom kan ju kolla känsligheten på min mina ryggmuskler då vi ju ändå ses imorgon. Har absolut inget emot att dom klämmer lite hihi

[Aquelegia]
2012-11-14 22:51
#4

Körde en klassisk massage på axlar/rygg/ryggslut och nacke idag.

Berättade lite snabbt om vad mina problemområden beror på, dock utan att nämna själva diagnosen då jag jobbar ihop med massörerna och inte vill att någon känner till just vad att jag lever dagligen med ett smärtsyndrom.

Jag påtalade även innan att jag kan ta väldigt hård massage då knutorna/spänningarna gör så ont på mig så skönont är bara lycka för mig för då vet jag att det kommer igng en läkning i musklern efteråt.

Hon tog i allt hon kunde och frågade hela tiden om hon tog i för hårt varpå jag utbrast "nej herregud det är SÅ otroligt skönt"för det var det verkligen. Varför hon frågade helatiden om hon inte tog i för hårt var för att killen innan, en riktig muskelknutte tyckte det var för hårt i början så hon fick ta i med sammetshandskarna typ. Så kommer jag och kan ta hårt som attan ^^ Dock gjorde hon det på ett å bra sätt att det aldrig kom direkt på knutorna utan hon jobbade inåt tills knutorna var upplösta.
Hon var GRYM dock märkte hon min höftproblematik och tog i och jisses vad jag skrek. Sa till henne att det där är tabu då jag har en ouppkollad skada.

Under massagen så gick hon in på höften igen och kände efter försiktigt och konstaterade som jag att mina problemområden i ryggen främst beror på höften.
Hon var otroligt duktig och tog hela kroppen i beaktande så det var lite lärorikt med.
Har inte haft sådär jobbigt ont alls efter det, spänningarna är för tillfället under total kontroll. Jag är smärtlindrad och hoppas kunna sova ut utan att vakna helt groggy av värk.

Sambon fick också massage och han konstaterades att hans ryggproblem kommer från fötterna, roligt för då fick vi bevis på att hon verkligen kunde sin sak. Ingen hade talat om för henne att sambon är plattfot och läkare redan konstaterat samma ^^

[Tassy]
2012-11-15 11:41
#5

#4 Det låter som om ni hittat ett riktigt guldkorn, dit kan du fortsätta gå med gott samvete när koppen behöver det!

[Aquelegia]
2012-11-15 12:51
#6

#5 Förutom att hennes massage på höften sjävlklart försämrade höften har så JÄVLA ont på höger sida så sitter i soffan varenda sekund fram till jobbet idag. Kunde knappt stödja på benet när jag gick upp. Ska tillägga att hon aktiskt inte var hårdhänt utan det räcker med att jag väner mig om i sängen så gör det skitont men just den ökade känsligheten idag beror på massagen där.
Synd bara att våran säng är en IKEAsäng så gårdagens massageeffekt har självklart gått bort nu "stel som en pinne" aja det var så skönt att vara smärtlindrad en dag i alla fall. På lördag skall vi också relaxa och nästa vecka eller veckan därpå blir det relax och massage igenSkrattande Hittade pengar på ett konto jag hade glömt av Oskyldig

Annons:
Anterrabae
2012-11-15 12:59
#7

Vi har oxå Ikea-säng av den medelmjuka sorten, med memory-madrass, deras tempurvarant. Den ger en riktigt bra tryckavlastning :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2012-11-15 13:07
#8

#7 Vi har en som likagärna kan kallas för "plankan" snorhårdRynkar på näsan Efter jul ska vi köpa ny säng Skrattande Kan det funka omman köper en ny madrass att lägga på månne tro? Blir högt men det är lugnt då sängen just nu är ganska låg.

Anterrabae
2012-11-15 16:30
#9

Så gjorde mina föräldrar, de köpte den tjockare tempurvaranten och lä påskina hårda madrasser. Resultatet är en stadig och mjuk/formbar säng. Madrassen är ju hårdare när det är kallt, men anpassar sig ganska fort. Eftersom jag emellanåt är sjukt frusen så har vi även värmefilt under lakanet/på madrassen, och sen ett madrasskydd. Med den på blir sängen supermjuk :D men håller ändå formen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

qawqaw
2012-11-23 14:32
#10

Klassisk massage= Klara mig inte utan.

Akupressur= Tar bort mina muskelknutar bäst men klarar inte för ofta.

[Aquelegia]
2012-11-23 23:07
#11

#10 Synd att det tagits bort massage inom sjukvården bara Rynkar på näsan Har man ett smärtsyndrom tycker jag man borde få hjälp med någon form av muskelavslappning.

Akupressur gör syster på mig när jag orkar med sviterna efteråt. Gör SÅ ont trots att hon bara pillar lite och sedan blirjag alldeles febrig och "sjuk" så det får bara vara dagar jag inte har något för mig, vilket är nästan aldrig ^^

Har du testat akupunktur? Synd att vården har antalsbegränsat det. ÄLSKADE akupunkturen. Rena rama terapin för kropp och själ. Hela kroppen sjönk ner när verkan satte in. Jag kom dit spänd som en fjolstärng och gick därifrån med trippande steg och näsan högt i vädret. SÅ skönt! Inte just själva sticken men efter 5 minuter, när kroppen "sjunker ihop" och bara blir alldeles avspänd och goig <3

[Aquelegia]
2012-11-28 18:29
#12

Puttar upp tråden lite!

qawqaw
2012-11-28 18:42
#13

Jag vill skriva till regeringen om att införa medicinsk massage, det skulle gynna hela sverige i längden.

Jag skulle kunna skriva en mindre uppsats om min åsikt om det :)

Annons:
[Aquelegia]
2012-11-28 18:48
#14

#13 Fanns iaf i mariestad tills för några år sedan! Jag gick aldrig på det men 80kr kostade det år 2007! Akupunktur finns ju tack och lov kvar men det är reglerat hur många man får högst.

Har 2 kontakter jag kan få massage 1 timme för 200 kr, har inte vågat ringa än bara sicken fegis jag är. Funderat på att själv gå massörutbildning för hemmabruk men vad hjälper det mig XD

qawqaw
2012-11-28 20:18
#15

Tänk hur förebyggande det kan vara, tänka alla som blir sjukskrivna för rygg ont stress, m,m som kan förebyggas med massage men istället har man valt att gynna läkemedelsbranschen eftersom det skrivs ut smärtstillande hit och dit.

Mer massage åt folket, det finns ju mängder av teckninger runt om i världen som går att använda. jag provade själv en australiensk metod här om veckan, tyvärr hjälpte den inte mig eftersom mina problem är för svåra för den teckningen.

[Aquelegia]
2012-11-28 20:24
#16

Eller om fler företag skulle satsa på friskvård. Servicebranschen bland annat är så extremt utslitande. Jag vill inte ens tänka hur många kollegor som fått ge upp och gå vidare på grund av sveda och värk. Min syster den jekeln får friskvårdskuponger på sitt jobb som personlig assistens BAH tycker hon kan ge dom till mig för min massageterapeut tar emot sånna ^^
Hört att i england är det krav på servitriser att dom bär ländrygssbälten eller vad det heter så att dom håller med sina ryggar.

Jag tror på djupgående tvärmassage vid skada men sen är vanlig avslappnande massage det bästa. Tktil massage tycker jag är lite slängda pengar. Jag somnar bara och visst är det bra men somna gör jag ju hemma med och taktil massage kan likagärna sambon hjälpa mig med. Mamma är bäst på det, hon klappar så där moderlig på ryggen så man bara ler barnsligt i ansiktet ^^

Upp till toppen
Annons: