Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 2616 ggr
Moonwing
2012-11-10 20:18

Fler med samma problem?

Hej, alla!Flört

Hittade denna sida av en tillfällighet, kände igen nästan allt, både bra och tråkigt-även om jag nu utreds först och främst för en anna sak (sjukvården vill ju ta allt i sin egen takt verkar det som) Frågan om hypermobilitet dök upp i samband med en annan diagnos som ställdes.

Har alltid haft problem med framför all knäna, speciellt när jag skall sitta på dem och sedan ställa mig upp-då låser de garanterat sig och har alltid gjort. Nuförtiden är jag för stel för att sitta på knäna, men har fortfarande samma problem när jag ligger och sover, att man vaknar i panik att ena knät "halkat ur läge", och gör vansinnigt ont att få på plats igen.

Hör det här till hypemobilitetsproblemen eller är det något isolerat symtom, -kunde ha plöjt igenom lite trådar-men är just nu rätt nerkörd och trött.Skäms.så jag frågar så här istället. (jag har samma problem med en del andra leder på samma vis)

Om någon mer av er lider av detta tex, hur löser ni det-finns det några hjälpmedel man kan be sjukgymnasten om?

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
[Tassy]
2012-11-10 20:30
#1

Välkommen hit Wingen!

Ja, det hör hit de problem du nämner!
Det finns stabiliserande ortoser att få, sedan behövs nog sjukgymnastik och kanske man bör överväga operation där det är som värst.

Chestnut
2012-11-10 20:31
#2

Låter som ett typexempel på problem orsakat av överrörlighet!

Mina knäproblem är mest lokaliserade till själva knäskålarna, har blivit opererad totalt tre gånger på grund av att de tenderade att vara mer ur led än i.

Har du några ortoser (stabiliserande skydd)? Annars är det en bra ände att börja i tillsammans med sjukgymnastik.

Med vänliga hälsningar
Chess

Moonwing
2012-11-10 20:39
#3

Tack!..och vad snabbt någon svarade..(snabbast på iFokus?)FlörtGlad

Hmmm…vad är "tabiliterande ortoser"?Foten i munnen

Trodde det skulle försvinna med åldern, är runt 50;o-strecket.. (vet att knäna oftare "halkade ur" i 14-15;årsåldern) -men de kommer mer när jag är i avslappnat tillstånd nu..typ sover, eller vilar.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Moonwing
2012-11-10 20:40
#4

Oj missad ditt inlägg Chesnut!-nä, jag har aldrig haft hjälpmedel, annat än en inköpt käpp ifrån Lidl..Skäms

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[Tassy]
2012-11-10 21:11
#5

Då får du gå till vårdcentralen och peta på dem och säga att du behöver ortoser, så får dom hosta fram en remiss till ortopedtekniska åt dig. Passa på att nämna gärna både remiss till sjukgymnastik och överrörlighetsutredning också när du ändå är på dem. Glad

I vissa landsting får man ortoser gratis, i andra får man betala, men hjälper det lederna så är det ju lätt värt det!

Moonwing
2012-11-10 23:40
#6

Vad snällt, tack för tipset! springer inte så ofta på vårdcentralen, utan har ft kontakt med ett läns.jh,bla pga en akutop. som gällde magen-som de vill utreda först (men även de har varit inne på överörlighetsbiten).

Man är ju redan van vid sin värkiga kropp-så man tror inte det finns mer att göra liksom..Man känner sig lite lost ..skulle verkligen göra mycket för sömnen om jag fick hjälp med bara en sådan sak..tusen tack!

Återkommer om hur det gått!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
DesK
2012-11-11 07:29
#7

Hej Wingen, kul att se dig här också! Glad Du kan läsa om mina problem och glädjeämen i tråden 50+ och överrörlig Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2012-11-11 11:44
#8

Oj, nuförst såg jag att jag hade stavat fel, haha! stabiliserande skulle det ju stå! Nu har jag fixat till det Tungan ute

Moonwing
2012-11-17 22:54
#9

#7 Tack, Desiree!..ja kan du tänka dig, vad "världen är liten"!!-är jättetröstande att se att man inte är ensam..Kyss

#8..Aha! Tassy..!.., men jag (eftersom jag blivit "avpolleterad" ifrån arbetslivet)-kom inte ihåg namnet ortoser, skämmit men sant!Skäms

Man tror "jobbet är ens hela liv", men så fort går det..Tungan uteFoten i munnenSkrattandeCool

Sen har jag förstått i efterhand, att när man tex blir sjukskriven och utsatt för någon sjukdom,som tar mycket energi..-är som att bli en bebis på nytt, i värsta fall..det är väl därför man inte kan jobba-all kraft går åt att komma runt i vardagen!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[Tassy]
2012-11-17 22:58
#10

Ja, sannerligen går det åt energi till allt möjligt "vardagstjafs" som normalt går galant! Vi brukar säga att man måste vara frisk för att orka vara sjuk. Obestämd

Moonwing
2012-11-17 23:32
#11

Jomen Tassy, det är verkligen en sanning!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Upp till toppen
Annons: