Annons:
Etikettmyndigheter-sjukvårdsorganisation
Läst 2814 ggr
[Jasså]
11/10/12, 12:42 AM

Utredning på fk

Ska ha ett möte med af och fk för att bedöma vilket arbete som passar mig. Har inte haft med af att göra sen 80-talet. ska bli intressant att höra vad de säger om mig som har många kroniska diagnoser och besvär som hör till dem. Kan inte stå, sitta eller gå många minuter åt gången. Är redan halvtidare och har det enklaste anpassade jobbet. Blir utförsäkrad i april om inget annat händer. Men jag måste väl göra detta via af innan jag ansöker om hej sjukersättning. Det känns inte bra att med af att göra igen. Ska skriva en lång minnesanteckning om mina besvär att ta med, det är lätt att glömma saker när man är så van vid dem. Är så trött på att förklara ständigt och folk är inte insatta i vad de olika diagnoserna verkligen innebär. "Jag är ju också överrörlig, men jag jobbar och tränar ändå" sova svar får man jämt. Ville bara skriva av mig lite, god natt!

Annons:
[Tassy]
11/10/12, 12:46 AM
#1

Hoppas ditt möte går bra och att du får ordentligt gehör.

Anteckningar är suveränt, så man verkligen får med allt man vill ta upp. Kanske vill man skriva ner något som sägs på mötet också för den delen.

_""Jag är ju också överrörlig, men jag jobbar och tränar ändå"
_Ush och tvi för såna trista onödiga kommentarer!

[Aquelegia]
11/10/12, 10:45 AM
#2

Uscha vad jag inte saknar att vara i din sits.
Sorgligt när man inte kan få stöd för att klara sig så "helskadd" som möjligt genom livet.

Frågan är, börjar du på AF igen så slutar väl din sjukersättning/penning (vilket man nu går på) att gälla och du får aktivitetsstöd istället eller har jag fel där?

#1 Dom kommentarerna alltså! Skrikandes

Ladydragon
11/10/12, 11:56 AM
#3

2# jo blir man utförsäkrad och genomgår Arbetslivsintroduktion hos AF så får man aktivitetsstöd

[Jasså]
11/10/12, 12:57 PM
#4

Jag ska göra en bedömning av min arbetsförmåga medan jag är sjukskriven, är inte utförsäkrad ännu. Fk vill börja hos af, och höra vad de säger. Det är jag själv och min läkare som tycker att det vore bra då jag har många hinder och begränsningar. jag trodde att det var ett team av läkare, sjukgymnast mm som skulle göra det. Det kanske blir så sen, vi får väl se.

Anterrabae
11/11/12, 11:09 AM
#5

Det är jättebra att få göra på det viset. Se då bara till att inte skriva på något om aktivitetssöd Flört för då blir du automatiskt utförsäkrad.

Jag fick samma möjlighet som du, att arbetsträna och utvärdera under min sjukskrivning. Just för att man inte visste vad jag kunde och inte. För att slippa bli utförsäkrad, utan ha möjlighet att söka hel eller del av sjukersättning permanent.

Det som är viktigt att komma ihåg, är att om läkaren skiver ett LUH som gäller permanent sjukersättning så får det inte finnas NÅGOT som kan antyda att det går över. Det ska stå att man inte kommer bli bättre båtten är nådd och det kommer inte vända. (sen kan det göra det i alla fall, eller bli bättre, men det får itne synas i intyget) Nu är detta inte akutellt än, du ska arbetsträna först. Men det är bra kunskap att ha med sig.

Jag hoppas att din arbetsträning går bra!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Jasså]
11/11/12, 1:12 PM
#6

Jag ska inte arbetsträna, det har inte varit tal om det. Fk var lite osäker på hur man skulle gå tillväga med min bedömning och frågade mig om det var ok att vi hade ett möte med af ifall de tycker eller tror att det finns jobb jag kan utföra. Lite märkligt egentligen, det är väl läkare mm som har mer att säga om det. Jag har förberett mig med papper på mina besvär och diagnoser, får se om de gör nån nytta. Det finns i stort sett inget enklare jobb än det jag har så jag kan inte förstå vad de kan göra för mig då jag har svårt att stå, sitta och gå mer än ca 15 min utan pauser.

Annons:
Anterrabae
11/11/12, 1:25 PM
#7

Det hette inte arbetsträna det jag gjorde heller, det var en utredning på arbetsplats för att se om och i så fall hur stor arbetsförmåga som fanns. Men jag tycker det känndes lättare att säga arbetsträna. Mitt misstag. Flört

Jag gjorde något liknande som du ska, och hade också världens mest anpassade arbetsplats. jag fick till och med gå och lägga mig om jag behövde. För min del gick det tyvärr inte i alla fall. Noll arbetsförmåga, och är i ganska mycket sämre skick nu efteråt, och fortfarande än innan jag började. Då upplevde jag att jag mådde ganska bra.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Jasså]
11/11/12, 2:33 PM
#8

Okej, då förstår jag vad du menar :) Idag har jag gått i affärer, med restid (körde bil) så var jag borta en timme och jag har nu vilat i två timmar och börjar så smått piggna till nu. Hela kroppen och speciellt ländryggen värker. Brukar vara alert till kvällen igen, lagom till läggdags, när jag aktiverat mig lite på fm. Och det innebär lite plock hemma och ev en promenad, eller gjorda ärenden på max en timme. Men det ska bli intressant med mötet som troligen blir av i början på december.

Anterrabae
11/11/12, 2:36 PM
#9

Känner igen det där, just förmiddagar och jag är verkligen inte kompisar. Klarar mer om jag får göra det från lunch, eller tidig eftermiddag och framåt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Jasså]
11/11/12, 2:51 PM
#10

Nej jag är tvärtom, :) jag måste fixa saker på fm, sen är det "försent", jag blir då trött i kroppen sen. Kan heller inte jobba em, finns ingen ork, utan jag fungerar som bäst mellan 7-11 ungefär. Jag måste också planera medicinintagen då jag måste kunnas köra bil inte vara påverkad (lullig eller okoncentrerad) på arbetstid och det går inte riktigt ihop :) Hade jag råd så skulle jag säga upp mig men jag klarar inte mig på en halv sjukersättning tyvärr :)

Anterrabae
11/11/12, 2:54 PM
#11

Tänk så olika det kan vara. När jag testade att arbeta, så började jag 13 för att ens ha en chans.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Jasså]
11/11/12, 3:01 PM
#12

Ja, många tycker att det vore ju så bra för mig att jobba em, men jag har alltid varit morronmänniska :) Har provat att jobba någon timme mitt på dagen men då kunde jag inte göra något hemma innan jobbet för då var jag slut när jag skulle iväg, sen var jag liggandes resten av dagen när jag kom hem. Har försökt komma på nåt dom jag kan jobba med men kommer inte på något alls, jag skulle bara vilja kunna ha en vardag som jag klarar av, i dagsläget orkar jag inte ens ha ett socialt liv.

Anterrabae
11/11/12, 4:46 PM
#13

Jag tycker det låter som du borde få hel permanent sjukersättning. Då kan du satsa på att få ett fungerande liv och vardag, man kan alltid själv välja att häva sin sjukersättning. Eller pausa den. Man kan pausa den i tre månader om man vill göra en ny test på arbetsmarknaden. Man har kvar tryggheten att kunna gå tillbaka till sjukersättningen om det inte funkar. Man får göra så många prövningar man vill.

Det är i det läget jag är, Jag siktar på att hitta en verktygslåda att klara min vardag. Och om jag kan komma på något att jobba med som jag klarar, och kan styra mycket själv beroende på hur jag mår, så visst Då arbetar jag mer än gärna.

Själv har jag aldrig varit en morgonmänniska, hade urjobbigt i skolan, för när klockan ringde sov jag som djupast på hela natten. Tungan ute Så är det fortfarande. Sover djupast mellan 6 och 9 på morgonen. Mycket opraktiskt. Ska jag upp, är det före sex eller efter nio som gäller. Dessutom är startsträckan lååång oavsätt när.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Jasså]
11/11/12, 4:56 PM
#14

Det sjuka i det hela är att jag är anställd på Samhall sedan lääänge.. Och jag till Af?? Räknade lite på skoj, om jag hade 75% sjukersättning, då skulle jag faktiskt säga upp mig..

Anterrabae
11/11/12, 5:39 PM
#15

Är det typ AF-rehab då, eller tycker de att du ska till vanliga AF? Helt sjukt, du är ju hos Samhall av en orsak! Jag blev uppsagd pga sjukdom, det betyder att när af och fk började utreda mig för massa år sen så ställdes inte min arbetsförmåga mot att arbete utan "vilket på marknaden tillgängligt arbete som helst" det betyder att jag då hade 100% arbetsförmåga, för om det funnits ett jobb där man skulle provligga sängar hade jag klarat det!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Jasså]
11/11/12, 5:51 PM
#16

Har varit anställd sedan 80-talet, så visst har jag orsaker, (började med asma och allergi, och nu har jag fler diagnoser och besvär) jag har haft många olika arbetsuppgifter, allt från mobiltelefonbatterier till kontorsarbete. Jag själv har tjatat i flera år om att jag vill att min arbetsförmåga ska bedömas fysiskt, så att fk ser vad jag faktiskt inte klarar, för jag ser helt frisk ut på utsidan, det är ju det som är det jäkliga. Det syns inte att jag har ont i händerna, ryggen, nacken, höften mm. Jag vill ju kunna bevisa hur läget är. Det är väldigt tråkigt att tjata hela tiden om vad man inte klarar av, när de föreslår ett arbete. Så nu ville handläggaren på fk, börja med af..

Jag vet inte om jag skulle klara av att prova sängar heller :) Låter som ett drömjobb, men det är mycket runtomkring innan man kan ta sig till jobbet Flört

Anterrabae
11/11/12, 5:53 PM
#17

Ja, det är just det. Jag klarade eg själva jobbet. Men inte allt runt om för att komma dit.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: