Annons:
Etikettkluringar
Läst 2269 ggr
Chestnut
2012-11-05 22:20

Hypermobilkunskap 3

Då var det dags för en tredje Kluring och som vanligt återfinns svaren på sajten, på ett eller annat sätt. Glad En del är dock lite kluriga Tyst

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
rogart-63
2012-11-06 10:19
#1

Det där med tandkräm har jag aldrig hört förut . Jag har märkt att vissa tandkrämer inte funkar .Gäller det speciellt för patienter med Hypermobilitet /Eds

[Aquelegia]
2012-11-06 23:12
#2

Jag blir alltid jättetorr i munnen av tandkräm, måste alltid skölja ur med ljummet vatten många gånger. Spottar och fräser gör jag med efter borstning som vore jag slemmig i halsen, kan detta vara orsakat av tandkrämen?

[Tassy]
2012-11-06 23:35
#3

#2 Absolut!

[Aquelegia]
2012-11-07 00:13
#4

#3 Bara att byta tandkräm. Får slå slag i saken och kolla upp ett märke jag hade som liten med lakritsrot i som lugnade irriterat tandkött. Har känsligt tandkött nämligenSkäms Dricker alltid ett stort glas vatten inna tandborstningen och sedan måste jag ha vattenflaska under natten då jag är torr i munnen under nattenObestämd

[Tassy]
2012-11-07 00:52
#5

Själv kan jag bara använda sensodyne sensitive eller pro emalj (fick det rekommenderat av tandläkaren, som visste lite om EDS)

rogart-63
2012-11-07 13:10
#6

Den enda tandkräm jag använder är Sensodyn allt annat går bort.SkrattandeSen ska man ju inte skölja bort tandkrämen efter man borstat p.g.a ökad kariesrisk .

#4 Det finns nån gel på apoteket som man kan ha om man är torr i munnen Kommer inte ihåg vad den heter .

Annons:
[Aquelegia]
2012-11-07 13:29
#7

#6 Säger tandläkarna ja men borstar du nogrannt och undviker socker så får du minst lika bra efekt. Karies livnär sig på socker! Att sedan inte skölja ur och behöva svälja ner flour med saliven är inte bra för kroppen.

Jag kommer ju inte använda någon gel i munnen för att motverka sådant som går att undvika. Smaken är som baken när det gäller vad man tycker och tänker Glad

rogart-63
2012-11-07 15:10
#8

#7 Absolut

Anterrabae
2012-11-07 19:56
#9

6/10 känns inte så illa med tanke på att jag hade noll koll på fenomenet ingår..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Chestnut
2012-11-07 21:51
#10

Angående tandkräm:

Natriumlaurylsulfat (NLS) är ämnet som oftast får tandkrämen till att skumma. En del är mer känsliga och andra mindre men har man EDS tillhör man med största sannolikhet de som är mer känsliga eftersom våra slemhinnor är betydligt mera känsliga.

När man borstat tänderna i 2 min med en 2 cm lång sträng tandkräm (dvs man kan behöva "ta om" tandkräm för att få en tillräcklig mängd, det vanligaste felet folk gör är att de tar för lite tandkräm!) ska man varken skölja eller svälja efteråt utan man ska spotta ut överbliven tandkräm och därefter undvika mat och dryck åtminstone en stund efteråt.

På så sätt får flouret gott om tid på sig att verka i munhålan lokalt utan att hamna i mag-tarmsystemet där det inte hör hemma. Sköljer man efteråt så sköljer man bort merparten av flouret, det räcker fint med att bara spotta ut överbliven tandkräm så blir det "lagom" med flour kvar. Många tandkrämer är väldigt starka så det gäller att hitta en mild sort med hög flourhalt (minst 1300 ppm, helst 1450 ppm) som man trivs med.

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
2012-11-07 21:55
#11

Mot muntorrhet (som är viktigt att behandla för att undvika kariesangrepp och svampöverväxt bland annat) så finns allt ifrån Stisal och Xerodent som är sugtabletter som stimulerar salivproduktionen till geler. Sockerfria tuggummin fungerar för vissa och är ingen fara för tänderna.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
2012-11-08 00:04
#12

Gällande tandkräm så använder jag ren Aloe Vera gelé och borstar med. Den innehåller saponiner som löser smuts och beläggningar. Irriterar inte, hjälper till att läka trasiga slemhinnor samt är helt giftfri. Fluorets nyttighet är ett omdiskuterat ämne, personligen tror jag inte på fluor, annat än att man kan bli riktigt sjuk av det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: