Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 5946 ggr
[Aquelegia]
2012-11-04 01:27

Capsaicin

Jag såg i en läkartidning (nått sådant där hälsotidningsaktigt) att det finns capsaicin plåster som man kan sätta på axlar tex för smärtstillande effekt och såg nu på wikipedia följande:

Medicin

Capsaicin används i smärtlindrande hudsalvor mot postherpetisk neuralgi efter bältros.

Ämnet återfinns även i krämer för tillfällig smärtlindring vid muskel- och ledvärk, som reumatism.

Så jag tänkte såhär, vad kan capsaicin göra för oss?

Någon som vet vilka krämer det är som innehåller capsaicin?
Är less på värktabletter som inte verkar där det ska eller inte verkar alls.

Voltaren gel och dylikt kan jag bara glömma mot muskelvärken MEN Capsaicin finner jag intressant.

Någon som rent utav har testat någon kräm eller sådana plåster mot musklevärken?

Annons:
DesK
2012-11-04 07:42
#1

Har inte testat nån sån kräm, men äter en hel del färsk chilepeppar och faktum är att jag mår bra av det Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

rogart-63
2012-11-04 10:26
#2

Capsaicin finns som receptbelagd salva på apoteket .Jag har fått det utskrivet av läkare mot mina smärtor i fötterna .Tyckte inte det hjälpte nåt särskilt mer än att det hettade så mycket att det blev en annan sorts smärta att tänka på .En biverkning jag fick av salvan var att den trängde in i nagelroten och gav mig inflammation och varbildning på några tår .Har en konstig nagel som tack för det idag .Men den växer väl ut igen . Foten i munnen Har man känslig hud ska man nog akta sig .

Chestnut
2012-11-04 10:28
#3

Capsaicin fungerar bäst vid ytliga nervsmärtor, typ bältros. Vad jag förstått är effekten mer tveksam vid muskelsmärtor då effekten är väldigt lokalt bedövande och inte generell.

Finns två försäljningsnamn; Qutenza och Capsina. Båda är receptbelagda.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2012-11-04 12:21
#4

#1 Fast invärtes fungerar det mer som en blodtryckshöjande och den framkallar väl endorfiner eller vad det var. Ett naturligt lyckopiller i alla fall ^^

#2 Huvaligen sicken otur, läste faktiskt på biverkningarna och ärligt så verkade biverkningarna vara fler än fördelarna :S

#3 Fast det skrivs även ut för reumatism. Capsaicin finns även i salvan Ice hum nu glömde jag av vad det hette…Ice ???? Hot nånting mot ytlig muskelvärk.

rogart-63
2012-11-04 13:10
#5

Finns nåt liniment som heter linnex ska vara bra enligt EDS-forum .Har inte testat själv ännu.

Upp till toppen
Annons: