Annons:
Etiketterokänd-diagnosövriga-hypermobila-sjukdomar
Läst 4233 ggr
DesK
2012-11-02 21:55

50+ och överrörlig

Hade äran att få träffa Tassy, Chestnut och Aquelegia när jag var i Skövde Glad Tack tjejer! Glad

Jag har i många år haft lite diffusa problem med leder och hud. Lederna främst i knän, fötter och nacke känns sladdriga och ömmar till och från. Jag har trott att så är det väl här i livet. När jag beskrev detta för Tassy så sa hon att det verkar vara överrörlighet. Okej dags att lära om då! Tog mig till mitt gym /vattengympaställe och snackade lite med ägaren idag. Hon sa: AJ aj aj det där ser inte bra ut! Du får allt ha ett specialprogram och bara vattengympa och simning och absolut ingen stretching (som Tassy också sa). Hur i hela friden har du klarat detta hittills? Svaret är enkelt, jag har inte tränat bara promenerat med voffarna och simmat.

Huden då? Jo jag har haft psoriasisliknande utslag lite här och där på kroppen, men aldrig några stora fält. Sen har jag alltid varit skinntorr och har haft lätt att bli riktigt torr. Jag tillhör de som inte gillar att kladda med salvor och krämer mer än nödvändigt, så sånt använder jag spasamt. Försöker dock smörja in mig när jag simmat /vattengympat för att motverka uttorkning pga klorerat vatten.

Kollade lite med mina båda tonårsdöttrar och den ena är lika överrörlig som jag, men den andra verkar vara mer stabil. Så nu är det träning som gäller här!

Jag har förstått att överrörlighet minskar med åren, men här är väl jag ett bevis för att så inte alltid är fallet.

Stort tack till Tassy som gett mig information om detta! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Tassy]
2012-11-02 22:16
#1

Välkommen hit Dessan!

Sannerligen blev jag snopen när jag insåg att du också är överrörlig. Tungan ute Vad jag förstod dig så verkar det handla om lindrigare överrörlighetsproblem, men att de ändå finns där? Jag rekommenderar att du kikar på artickeln om hypermobilitetssyndrom Glad

Hoppas att du kan få lite klarhet i dina mystiska problem som kanske inte är så mystiska längre. Glad

DesK
2012-11-02 22:26
#2

Tack Tassy! Kollar artiklarna här efter hand. Min gube sa faktiskt till mig när jag berättade om detta att han flera gånger funderat över hur jag, gamla käringen kan vara så rörlig, men han ser det som positivt och det är det så klart. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2012-11-02 22:51
#3

Visst finns det fördelar med att vara överrörlig också!

Ladydragon
2012-11-03 00:12
#4

mitt råd när det gäller den torra huden är att smörja in dig istället för att gå runt och ha ständiga problem med huden 
det ser försskräckligt ut du riskerar infektioner och kliar det inte och gör det inte ont?

har du utretts för Psoriasis misstanken? har du inte gjort det så är det en mycket god idé då det är en kronisk sjukdom och som kommer bli bara värre och värre om du inte behandlar den 
när det gäller Psoriasis så kan det även sätta sig på lederna

Chestnut
2012-11-03 13:30
#5

Jag ville inte säga något eftersom jag inte kände att jag kände dig såpass väl DesK men det syntes att du var helt klart överrörlig Tyst

Och har man HMS/EDS minskar inte alltid överrörligheten med åren. Var någon forskare för en väldans massa år sedan som formulerade en hypotes kring att HMS = blir stelare med åren, EDS = lika överrörlig genom hela livet och ville på så sätt särskilja tillstånden. Han blev dock starkt motbevisad, någon sådan generell slutsats kan ej dras eftersom det har med massor av faktorer att göra, alltifrån hormoner till olika muskelenzymer till livsstil osv.

Med vänliga hälsningar
Chess

DesK
2012-11-03 14:04
#6

Chestnut jag hade bara blivit glad om du hade sagt det. När Tassy sa det så blev jag glad, för det förklarar ju en hel del av mina ledbekymmer, för att inte säga alla Glad

Ladydragon min hud är kollad av läkare och de konstaterade att det inte är psoriasis, men att det liknar det. Jag har skärpt mig betydligt med att smörja in mig, sedan jag började med vattengympan Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Chestnut
2012-11-03 20:13
#7

#6 Jag har blivit lite försiktig med att påpeka att folk är överrörliga men jo, det syndes och tur att Tassy hade lite stake iaf! Flört

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2012-11-03 20:28
#8

#7 Jag känner lite samma sak, man får ju se upp så man inte "ser överrörlighet överallt", men här var det inget snack om saken!

[Aquelegia]
2012-11-03 23:19
#9

Desk har tänkt skriva till dig efter vi träffades men blev inte av. Så otroligt ledsamt att jag inte fick träffa dig mer. Hoppas det kommer fler chanser snart framöverSkrattande

DesK
2012-11-04 07:39
#10

Aquelegia vi har redan planer på en ny tur till våren eller sommaren Glad

Nu väntar jag på yngsta dottern för vi ska åka till badet och simma, får se hur långt det blir idag.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2012-11-04 17:01
#11

Blev inte så lång simtur för mig, har attans ont i knäna och höger axel Gråter

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2012-11-04 18:49
#12

Ajajaj! Ibland kan det vara skönt att plaska runt lite planlöst och sen duscha länge och varmt eller basta en stund. Bra att du lyssnar när kroppen säger ifrån. Glad

DesK
2012-11-04 20:35
#13

Precis vad jag gjorde, plaskade runt ca 600 meter, hoppade in i duschen och sen bastun. Fattar inte riktigt varför jag blev så risig just idag? Obestämd Eller kan det vara en reaktion på all god info jag fick av dig och övriga här på sajten? Kanske har jag gått omkring och burit på detta utan att veta vad jag ska ta mig till!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Tassy]
2012-11-04 21:36
#14

#13 Kanske är det så enkelt att du noterar problemen på ett annat sätt, när du är mer medveten om dem? (Annars kan det ju vara sviterna ifrån resan, bilkörningen etc.)

DesK
2012-11-05 08:11
#15

Tassy det är nog just så, en kombi av medvetenhet och för mycket bilkörning med mera Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-11-07 00:03
#16

Skönt att veta, tråkigt att konstatera. Jag känner så väl igen mig också! Jag tänkte på det dessan skrev om ena dottern, är HMS ärftligt? Mor min är mäkta överrörlig, och har ont av det. Visst muskelbortfall och svaghet. Hon kan inte träna upp vissa muskelgrupper, de svarar inte.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2012-11-07 00:44
#17

#16 Välkommen hit!

Om jag inte yrar i nattmössan så är alla hypermobila sjukdomar starkt ärftliga (i genomsnitt 50% chans, om man ska dra en grov generalisering).

Det är mycket vanligt vid kollagendefekter att musklerna inte går att träna upp, på grund av sjukdomen i grunden. Jag tycker du ska läsa mer om Ehlers danlos syndrom, Ida!

Anterrabae
2012-11-07 10:40
#18

Tack, det ska jag… Och gör jag ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2012-11-07 19:34
#19

Ida välkommen in i klubben (från en färsking till en annan)! Glad

Hum jag snackade med äldsta dottern imorse om att jag blev så skruttig nu och hon påminde mig om att jag blir det då och då, sen sa sambon och yngsta dottern samma sak vid middagen idag. Ja ja det vänder väl snart igen, men är just nu osäker på om det är så lyckat att simma imorrn Obestämd

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-11-07 19:46
#20

Visst är det en fascinerande känsla av att inte minnas hur ont det gjorde förra skovet? Ja blir alltid sämre på hösten, varje år säger ja att det var många år sen jag hade så HÄR ont.. Men nu när jag tänker efter är jag faktiskt inte säker ;) jag kommer inte ihåg. Jag menar inte vardagsvärken, som i mitt fall faktiskt varit ganska ok i perioder, utan de tydliga skoven. Visst vänder det, hoppas bara att det låter skynda på sig lite ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Tassy]
2012-11-07 20:12
#21

Såvida det inte är varmvattenbasäng (minst 32 grader) så skippa badet tills du mår lite bättre, DesK. Glad

DesK
2012-11-07 20:21
#22

Nix stora badhuset har inte så varm bassäng, däremot vattengympaställets bassäng är varm, men jag hoppar nog även vattengympan till nästa vecka.

Positivt är att jag hittade jättevarma och sköna tights på City Gross som nu är invigda Glad Tack vare min käre far har jag alltid varit först på med varma kläder på hösten och sist av på våren. Kanske är just den lilla detaljen en anledning till att jag ändå har klarat mig rätt bra, trots skruttiga leder.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2012-11-07 22:19
#23

#20 Jag kan ärligt talat säga att såhär ont hade jag inte förra året iaf på grund av vädret, helt enkelt för jag var sjukskriven och slapp gå ut om jag tyckte det var för kallt. Hade gott om tid på mig att gå ut när jag orkadeoch när jag lyckats pälsa på mig.

Nu när jag ska till jobbet händer det att jag slänger på mig lite för kallt bara för jag blir så varm när jag är framme. Insåg idag vad skönt det var med tjocka sockar och gympaskor! Skall köpa enbart tjocka strumpor till vintern i år. Äger annars nästan bara tunna. Urdumt!

Kommer även rensa ur sommarkläderna så jag kan köpa in fler varma vinterplagg. Har inte kunnat köpa mer vinterplagg då det är fullt i gareroberna ^^

DesK
2012-11-09 18:25
#24

Skrutt-Dessan kikar in. Tror för min del att den fuktiga och kalla sommaren också är en orsak till hur jag mår just nu!

Sen har jag ett annat MYCKET allvarligt problem! Hur förstår man sig på en ny kameramanual? Kliar mig i skallen så att jag får stickor i fingrarna! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-11-09 18:39
#25

#24 man lämnar över den till någon annan, ber dem läsa och förklara så man fattar! Flört Till exempel en aspieg make (i mitt fall)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2012-11-09 19:00
#26

#25 Jo det kan man så klart göra! Men problemet är att jag kan mer om manuella inställningar med mera än aspie-sambon! Jag får lägga mig på soffan under fars fantastiska lampa och läsa och fingra på kameran! (Snacka om i-landsproblem!)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-11-09 19:20
#27

Haha! Jo det är faktiskt ett av skälen till att jag inte vill ha systemkamra. Jag tror inte att jag skulle orka lära mig den. Flört Tycker våran nu mera inte så nya halvsystem är tillräckligt besvärlig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
DesK
2012-11-10 14:19
#28

Halvsystem, vad är det för nått? Jag blir nog sams med min nya kamera så småningom, min kära lilla G11 har tillfälligt rymt till Italien Glad

Suck! Nu måste jag gnälla! Tänk om vädergubbarna kunde tala sanning nån gång, här lovade de kallt väder och jo igår var det kallt, men inatt slog det om och nu är det fuktigt och grått = aj aj aj Gråter

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-11-10 22:14
#29

Stackars dig dessan! De omslagen är inte roliga alls., gör gruvligt ont.

Hlavsystem, den klarar det mesta som en systemkamera, är helt manuell i inställningarna om man vill det, men det går inte att byta objektiv. Tänk dig en systemkamera, med ett fast objektiv, som klarar ungefär vad de tre vanligaste objektiven klarar till en riktig systemkamera.

Sen gissar jag att den inte håller samma exakthet som en kamera i 10k klassen, för den kostade nog runt hälften av det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2012-11-11 07:40
#30

Tack Ida, jo det är aj aj aj Gråter

Aha, min Canon G11 är ju en sån, fast jag hade aldrig hört det uttrycket Skäms

Efter att ha haft på mig extra varma kläder i flera dagar, tror jag nu att jag känner mig lite lite bättre Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-11-11 11:50
#31

Gällande de extra varma kläderna, som hjälpt.. Frös du eller pälsade du på dig i alla fall? Funderar om detkan hjälpa, men fryser inte egentligen. Har bara ont! Mest i nerverna och musklerna.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2012-11-11 12:32
#32

Lite både ock! Alltså jag har ju rätt lågt blodtryck, så jag fryser lätt, men sen pälsade jag på mig lite extra för att det känndes skönt Glad Testa du med, det kanske hjälper lite i alla fall Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2012-11-11 12:55
#33

Jag pälsar alltid på mig när jag är dålig, även om jag inte fryser. Det är dock viktigt att inte svettas, eftersom fukten ger motsatt effekt.

Anterrabae
2012-11-11 13:20
#34

Ok fram med kofta och sockar då! och se om det känns bättre.

Tack!

Det är lite blåsigt här, och jag känner liksom hur det blåser rakt igenom mig, känner mig verkligen urblåst. Skrikandes Men fryser inte.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
DesK
2012-11-14 07:42
#35

Kombinationen blåst och fukt är rent förödande för min del! Skrikandes

Jag har packat gympaväskan, får se om jag tar mig en sväng i bassängen senare idag, ska på ett litet möte på förmiddagen och måste proviantera. Får se vad knäna säger när jag sätter mig i bilen Obestämd

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Moonwing
2012-11-17 23:28
#36

#0 "Jag har i många år haft lite diffusa problem med leder och hud. Lederna främst i knän, fötter och nacke känns sladdriga och ömmar till och från. Jag har trott att så är det väl här i livet."

Ja, du milde!..precis vad jag tänkt med-samtidigt som man (ofta enl. andra) är "sååå vig för sin ålder", när man har "bra dagar"!..

..-så kan man jue nästa slå knut på sig själv, de dåliga! (billig fylla som min man sägerFoten i munnen-som även han är överrörlig, men inte utredd)

Vi har bägge två fått nytt hopp,  bla i och med denna sajten, får man förståelse för varför man fungerar som man gör, kan man definitivt leva lättare med sig själv.Känner även att man får nytt mod att be om hjälp i vården (gammel å väderbiten som man är)!KyssFlört

Tror även att det är ärftligt..eftersom min make och jag efter flera år tillsammans kom på att vi var släkt på långt håll-bryllingar (vilken chans på millionen är egentligen det?Förvånad), vi delar många "sjukdomstillstånd", med varandra..och det är ingen tillfällighet tror jag.

Han har även han problem med sådana utslag som du säger Desiree, trodde först det var bakteriellt, men det försvinner på sommaren när han är ute i solen.Skall pusha honom med, så han möjligen får lite hjälp med utslagen som blivit värre, faktiskt!

Tack för att du delar med dig, Desiree-det är så tufft att inte må bra och ändå hänga med ..det är en stor uppoffring av alla som är här att dela både med och motgång.

En sak som jag tycker är jättviktig, är att man inte ses som överflödig (aspirant till ättestupan)-för att man kanske inte är så kompetent att fullt ut "vara människa" var dag-något man bara inte klarar när man har värk/led-problem..

…man blir kinkig, dum och kanske lite cynisk tom, men så har man ju bra dagar då man ser hur underbart livet är och då man uppskattar att fortfarande få hänga med, trots att man kanske som du beskriver det kanske har mer livserfarenhet än driv och ork!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

DesK
2012-11-18 17:16
#37

Wingen sen några månader tillbaka har jag inte haft problem med hudutslag, jag bytte, efter stor tvekan, ut min gamla ansiktskräm till en ny - Olay 7 i 1 och var gång (morgon och kväll) som jag smort ansiktet med den, har jag även smort de ställen där jag hade utslag och de försvann rätt kvickt, men självklart håller jag koll.

Visst är det ärftligt, min far var livet ut väldans rörlig, men han hade inte särskilt ont av det, tror bara att han hade lite känningar i knäna.

Det var ju Tassy som satte mig på spåret vad som fattas mig Glad Visst blir det lättare när man får insikt och förståelse och för mig känns det inte fullt så motigt att ta en magnecyl eller två när jag har ont.

Sen kan jag berätta att detta är sannolikt medfött hos mig, för jag hittade lite anteckningar bland fars papper om mig när jag var riktigt liten. Där stod bland annat att de lindade mina fot- och knäleder därför att de var så fruktansvärt rörliga. Tyvärr framgår det inte om jag föddes med någon led urled. Då trodde de att dessa "gummileder" var en mycket mild form av missbildning till följd av min mors tablettmissbruk, men det var nån läkare som påpekade att det finns människor med "gummileder" och påvisade att det i mitt fall helt klart är ärft efter far.
När jag sedan började försöka ta mig fram på egen hand, så kröp jag inte, utan hasade /hoppade baklänges på rumpan, så jag har aldrig krupit på knä och ej heller kunnat sitta på huk.
Far lärde mig tidigt att simma och uppmanade mig att simma regelbundet, minst en gång i veckan, vilket jag väl har gjort i långa perioder, men visst har där varit en hel del perioder utan simning också. Numera kör jag med både simning och vattengympa Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Moonwing
2012-11-20 00:49
#38

#37 Ah!..-det skall jag investera i, måhända hjälper det! (om inte annat är den gamla vanliga Oil of Olay är kanonkräm)

Jag vet att jag var sk överrörlig redan som liten-min mor tyckte det passade mig perfekt, eftersom jag tyckte om musik så hamnade jag på balettskola.

Där hade en lärarinna efter några terminer vett nog att anmärka på min sneda rygg(skolios), som hon inte tyckte passade för dansen-så jag fick rida istället ..vet inte om det var mycket bättre-men fick fina ryggfileer som räddade mig långt senare i livet, när jag skulle lyfta tungt.

På den tiden-är ju i din ålder, då var inte överrörlighet något sjukt på det sättet-det var nästan häftigt att ha ett barn som var lite extra vigt..

Om jag hade problem med detta i tidig ålder vet jag inte-jag har dålig kontakt med min mor, men jag kom inte ihåg annat än jag låste knäna/vrickade mig lätt och hade ont i ryggen efter tex många timmar i stallet/på hästryggen..men det var ju även det något fint när man var ung-att ha träningsvärk.Cool

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

DesK
2012-11-24 20:01
#39

Jo träningsvärk var ju något som ansågs riktigt fint förr. I och för sig är det väl så att om man tränar när man är otränad så bör man få lite träningsvärk om träningen ska göra någon nytta Flört Jag gissar att du bodde här i Sverige som barn? Själv är jag född i Tyskland och det verkar ju som att de hade lite bättre koll där på problem med överrörlighet, med tanke på vad jag hittade i fars anteckningar.

Jo, ridit har jag också gjort i omgångar och det är en både trevlig och rolig träning, förutsatt att man håller sig kvar uppe på hästryggen Foten i munnen

Suck! Nu måste jag få gnälla! Det här fuktiga mörka och trista vädret tar kål på mig! Gråter

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2012-11-24 23:00
#40

Träningsvärken ja, undrar hur många gånger man har hört den ursäkten! Eller för all del växtvärk, men när jag fräste i från vid 20 års ålder, att jag banne mig bara har vuxit på bredden sen jag var 12, så blev det tyst om den saken!

[Aquelegia]
2012-11-26 00:19
#41

#38 Åh, saknar mina ryggfiléer Rynkar på näsan Red också förr och skall återuppta det så fort jag har körkort och höften är fixadGlad Rolig träning som inte gör lika ont som att sitta i en dum maskin och kånka på tyngd!

#39 Mina barnläkare i tyskland sa till min mor redan i 1 års ålder att jag kommer ha besvär av mina benhinnor så hon skall se upp emd det. Sen började jag gå dagen efter så hon förlade den infon i minnet och gick aldrig till läkare mer med mig då jag aldrig var något "sjukt" barn annat än förbannat gnällig och ajjig. Så ja, dom har mer kunskap där. Du vet inte vart man kan hitta sina gamla journaler? Jag hann ju födas innan muren revs på östtyska sidan.

#40 Haha, så skönt när man kan fräsa ifrån och bara "sätta dit" deras påståenden. Jävla växtvärk. UScha hade också växtvärk ända till jag sa till mor hur fan jag kunde ha växtvärk som vuxen "ahmen jag hade det med" tjenis, vart tror hon jag fått det ifrånFlört

Annons:
DesK
2012-11-26 09:07
#42

#41 Nej det vet jag inte, men du skulle kunna fråga på det sjukhus där du är född. En brasklapp dock! Om det handlar om före detta östtyskland kan det i värsta fall vara så att journalerna är borta. Det hände en hel del underligheter i samband med att muren föll! Obestämd

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Moonwing
2012-11-26 22:16
#43

#39 Jo, det stämmer är ju född i vår huvudstad, men bodde på sommarloven oftast hos mina tyska släktingar i NTyskland (Essen)-dock fick jag inte svenskt pass förrän 1984-något som senare försvårade livet när jag sökte arbete, och även sjukvård.

Min pappas tanke var att jag skulle flytta till mina släktingar, och utbilda mig där..dock hann han avlida precis i den vevan, annars hade jag nog ej bott i Sverige utan i Tyskland som yrkesverksam idag.

Jag upplever också att de var mer påpassliga med mig i Tyskland, min farmor sade alltid att jag satt snett vid matbordet och rök ihop med min mamma om det ("Hon kommer bli puckelrygg"-sade hon ofta..något som stämmer lite, då jag har en uttalad "Kaptens-nacke"-alldeles för rak nacke.)

De har i alla fall en större helhetssyn i Tyskland och det är inte så fult att gå till en "Naturläkare" tex.

Ja, jag har ju mina gamla märrar kvar, som jag införskaffade på den tiden jag var amatörtränare inom travet-de är nu 23, vs 14 år..de får gå och beta av vår vackra natur innan de "går vidare", rida/köra orkar jag inte längre, men tack å lov roar sig grannbarnen med dem. Jag njuter numer bara av lukten-och bara det är en guds Gåva, när man inte är så pigg..Flört

Har haft en evärdelig (heter det så?) värkdag i dag-jag låter som "ett skelett på hett plåttak", som min man säger, när jag rör på mig.Whatever, man rår inte för sina gener..

Vädret är verkligen; hum-hum-hum-hum…Skrikandes först rätt milt fm-sen -5 på kvällen, sen+5 vid 22-tiden..man blir jue mer eller mindre fnoskig..så gnäll ni bara..vet hur det är!Tungan ute

#41 Är nog väldigt svårt att hitta sjukjournaler i forna Öst, min släkt kommer ju ursprungligen ifrån det forna Ostpreussen, och där har man inte ännu "kommit över" de gamla prövningarna, det kommer att ta tid…Dock är det lite synd med alla sorts gamla konflikter, nu när man upptäckt så många genetiskt ärvda sjukdomar, som blir svårare att spåra -men vi får göra det vi kan!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[Aquelegia]
2012-11-26 22:39
#44

#42 Japp det handlar om östtyska sjukhus jag var på. Är född i Strausberg, till 1-2årsålder trakterna bodde vi i Müncheberg. Sedan har vi bott i berlin, treptow. Där var vi dock aldrig hos läkare, för fötterna var vi hos ortoped men där gav vi upp då jag blev så dyr eftersom jag trampade sönder inläggen. Mor min sade återigen "jag var ju också sådan och har klarat mig" så fick inga mer inlägg och vi trodde mina vrickningar berodde på avsaknaden av inlägg. Ska fråga mor lite mer ingående hur pass mycket hon var hos läkare med mig och om hon minns läkarnamn och exakt vart hon tog mig för mina gåproblem. "växtvärken" och ryggvärken i tonåren sökte vi aldrig för så där hittar jag inga läkarfakta. Det hade ju mor också som liten och blev inte hjälpt av sjukgymnastik och dylikt.

Dock minns jag nu att jag gick hos en läkare i Treptow, han som påpekade problem med navelbråcket och kramperna i magtrakterna. Den informationen borde ju gå att få tag på!

DesK
2012-11-29 16:54
#45

#44 Ja det borde den!

Nu måste jag fråga en sak! Jag får ofta kramp, främst i fötter och händer, är det nått som är vanligt när man är överrörlig? Senast idag har jag i omgångar haft kramp i hålfötterna och tårna Gråter

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

qawqaw
2012-11-29 17:12
#46

Jag har inte fått på papper att jag har någon diagnos men överrölig är jag och jag får kramper i ben och hander.

[Aquelegia]
2012-11-29 17:14
#47

#45 Jag hade det när jag jobbade som servitris. Fått inlägg att stödja upp hålfoten nu. Har du kollat om du är plattfotad?
Sedan är bra stötdämpning i skorna a och o. Dåliga dagar går jag i gympaskor.
Händerna kan vara att man har för dålig styrka i då handlederna ofta är svagare om dom är överrörliga.
Jag har hälften av styrkan vad man ska ha i händerna detta på grund av att jag över/felbelastade länge.
Har tipsat någonstans om hur man blir av med krampen i händerna. Likadant kan man göra med fötterna. Skall leta efter tråden!

[Aquelegia]
2012-11-29 17:16
#48

Övningar för kramper i händer/handleder

Tack vare övningarna har jag numera aldrig kramp i händerna längre.

Jag har också lärt mig att vara avslappnad i händerna och använda styrkan ända från tårna när jag använder händerna. Aldrig böjja på handlederna när man lyfter osv

Annons:
DesK
2012-11-29 17:19
#49

#46 Det har ju inte jag heller, om nu inte doktor Tassys och doktor Chestnuts diagnos räknas Flört

#47 Nix plattfot är jag inte, vore toppen om du hittar den tråden! Glad I händerna får jag oftast kramp när jag ska skära eller klippa + när jag lyfter kastruller, stekjärn, grytor och bunkar. Krampen i fötterna är mer svårdefinierad.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-11-29 18:55
#50

Hur mycket magnesium äter du? för visst har du i alla fall ätit magnesium? Magnesium och Kalium behövs för att musklerna ska kunna slappna av. Kalcium spänner muskeln, och magnesium får dem att slappna av.

I och för sig märker jag av ökade kramper jag med, detta skov. Tröts att jag käkar tillskott..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2012-11-29 21:13
#51

#49 Du missade visst mitt inlägg där jag lade in trådenFlört finns i #48 Glad

DesK
2012-11-30 05:40
#52

Aye ja det gjorde jag Skäms men nu har jag hittat din länk, Tack! Kyss

Ida nix jag brukar inte käka tillskott, vanligen räcker det att jag käkar banan till kaffet Glad men som sagt i perioder får jag alltså mer kramp och när jag tänker efter så är det oftast när jag inte mår så bra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-11-30 10:01
#53

Hm, hade för mig att du tog en magnesium då och då.. Jaja, det är i alla fall kramplösande och muskelavslappnande. Används som akutmedicin i Europa för att häva infarkter. Och även i Sverige för att stoppa värkarbete som startat för tidigt. Kanske kan vara idé i sämre perioder?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2012-12-01 01:26
#54

#52 Finns flytande magnseium så du slipper ha tabletter för vid behov av magnesium. Samma märke som Blutsaften, Salus tror jag det heter?

DesK
2012-12-01 08:19
#55

Ida det var min far som käkade magnesium, men han slutade med det strax efter att han kom hit, för då började han käka 1-2 bananer om dagen, vilket räckte åt honom. Du har ju helt rätt i at jag skulle kunna ta magnesium i de perioderna när jag drabbas som mest av kramp.

Aye flytande magnesium ska jag kolla efter, tack för tipset! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
qawqaw
2012-12-01 08:22
#56

Jag tar 500-600mg per dag via tabletter och dottern tar 200mg och tillhennes mosar jag dom till pulver ocg ger i nyponsoppa, tabletterna jag har köpt kan man mosa lätt i vitlöks pressen och även mellan fingrarna.

[Aquelegia]
2012-12-01 20:32
#57

#55 Jag tog magnesium tuggtabletter när jag hade mina krampperioder. Nu har jag ju gått ner i tid och använder stödstrumpor flitigt så behöver det sällan numera men förr hjälpte det mig otroligt mycket. Var Antarrabea som tipsade mig om det för väldigt länge sen ^^

qawqaw
2012-12-02 09:48
#58

Efter ha läst på migrän iFokus så provade jag att öka till 700mg igår och tog allt innan läggning och tjohoo vad jag sov hårt.

DesK
2012-12-03 19:19
#59

#58 Det är ju ett bra tips att ta till i nödfall! Glad

Wihoo! Äntligen riktigt högtryck, soligt, kallt och torrt Skrattande Då blev skruttdessan mycket piggare och inte så ajjig längre Skrattande Fast nu har jag som träningsvärk för att jag har gått och spänt mig så länge - men det kan jag ta! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-12-03 21:41
#60

Känner väl igen det där med högtryck. Imorrn ska det vara kallt och klart och bag siktar på ett träningspass i simhallen, och härlig bastu imorgon förmiddag. Som info kan jag berätta att magnesium kan man ta upp till 1200mg/dag eller tills man blir lös i magen. :D

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

qawqaw
2012-12-03 21:47
#61

jag ska köpa på mig en annan sort, jag köpte för testandets skull 100 tabl a 100mg på life och den tog slut snabbt. Nu är jag ute efter Storpack med högre koncentration av magnesium.

Anterrabae
2012-12-03 23:43
#62

Bättre med en tablett/sort med flera olika magnesiumformer i. Magnesiumstearat, som är billig, kan vara svår att ta upp och blir därmed dyrt bajs :/ den är särskillt svår om man redan har kass mage. Personligen går jag på Holistics magnesium, de är inte jättestarka men har å andra sidan högt upptag. Jag klarar mig på 240-480mg av den, där jag annars behöver närmare 1000… Tänkte att det kan vara bra att veta :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
qawqaw
2012-12-04 09:12
#63

Just nu har jag kört magnesium+B6 från life, funkar bra men dyrt i längden.

DesK
2013-01-27 18:45
#64

Nu måste jag gnälla! Idag var tjejerna och jag i Rättvik. När jag reste mig för att hämta påtår vek min högra vrist sig, så att jag tappade balansen, självklart tog jag emot med höger ben, så nu är knät där helkasst! Fick ta fram fars /farfars käpp så att jag kan ta mig fram på egen tass

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2013-01-27 19:10
#65

Menoj! Dessan var det så illa?! Har du vitkål hemma? Ett kålomslag skulle nog hjälpa i detta läget. Det är löjligt effektivt. Alternativt Arnica.. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2013-01-27 19:35
#66

Ajajaj Dessan! Kram!

Moonwing
2013-01-27 19:51
#67

Men lilla du, vilken otur-du slet väl inte sönder nåt? Du käppar väl inte runt med någe allvarligt!?

Varma kramisen/wingenKyss

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

DesK
2013-01-27 20:31
#68

Tack goa vänner! Jo ett kålhuvud fanns i matkällaren så de yttersta bladen är nu virade runt det onda knät. Wingen jag tror inte att jag slet av något allvarligt, får se efter en natt i sängen. He he det är väl fördelen med att vara överrörlig - man bryter sig inte lika lätt! Men aj aj aj vad ont jag har nu!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2013-01-27 20:34
#69

Nerven krossad? Bättre effekt då.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
DesK
2013-01-27 20:37
#70

Ida, nu hänger jag inte med! Vill du vidareutveckla och förklara?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Moonwing
2013-01-27 20:39
#71

Hualigen!..-såå ont skall man väl inte ha!..jag är ändå lite orolig..

Hmmm..vi får se hur du mår i mörrrn..är du inte better-så käppar du minsannen till farbror doktorn.Flört.

..Å därmed basta! (skullle min far ha sagt)SkämsTungan ute

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[Tassy]
2013-01-27 22:12
#72

#70 Nerven i kålbladen! inte knäet Flört

Anterrabae
2013-01-27 22:33
#73

Oj, precis som Tassy skriver, nerven i kålen.. Den ska vara lite blöt och gosig. Och sen packas det hela runt knät med plastfiolie och stödlinda. Varmt och dant ska det bli! Tänkte inte ens att man kunde tolka det som knä-nerven ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2013-01-27 22:50
#74

hahaha!

Upp till toppen
Annons: