Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1813 ggr
Chestnut
10/31/12, 8:46 AM

OT: Kaffeberoende?

Hur står det till med koffeinsuget här? Överlever vi utan kaffe? Foten i munnen

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Chestnut
10/31/12, 8:50 AM
#1

Har märkt det nämligen att för många med EDS är kaffe ett verkligen måste, eller ja så är det väl för dem flesta Tungan ute

Själv tar jag ett par koppar i veckan, både kaffe och te, men det har onekligen blivit mer sen jag köpte mig en kapselmaskin…

Med vänliga hälsningar
Chess

Marinas Mix
10/31/12, 9:07 AM
#2

Men bara 2 koppar på morgonen.Glad

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Tassy]
10/31/12, 10:54 AM
#3

nån kopp i månaden är gott. Köper alltid mitt kaffe ute, blir oftast en mocca maciato. Jag är inte direkt någon riktig kaffedrickare. Tungan ute

[Aquelegia]
10/31/12, 11:53 AM
#4

Just nu är en period jag inte klarar utan kaffe. Dock tycker jag bara varannan kopp är godTungan ute Märker snabbt att morgnarna blir segare och segare för min del när jag är inne i kaffedrickar perioden så snart blir det till att ha en koffeinfri period så jag orkar gå upp om dagarna igen. Är väldigt koffeinkänsligSkäms

rogart-63
10/31/12, 1:31 PM
#5

Kaffe är livets dryck.

[Aquelegia]
10/31/12, 2:07 PM
#6

Kan ju tillägga att varför jag måste vara försiktig med koffein är för att jag blir utmattad och somnar 24/7 när jag är utsliten(efter jobb och dylikt). Några koppar kaffe på det och kroppen är upp och ner. Kaffet späder på den utmattande effekten på mig för kroppen jobbar mer med koffein i kroppen men även lättare blir uttröttad. Topparna höjs och dalarna blir djupare, det jag är ute efter egentligen är ju att ha stabila och utjämnade dalar/toppar.

Så egentligen borde vi med smärtsyndrom och dylikt vara försiktigare med kaffet.

Någon mer än mig som dock märkt av en smärtstillande effekt av koffein? Då kroppen blir piggare har jag också mindre värk.

Annons:
[Tassy]
10/31/12, 2:50 PM
#7

#6 Det finns koffein i vissa smärtstillande läkemedel, för det förstärker smärtstillande effekten. En gissning är väl att det även fungerar på kroppens eget smärtstillande.

hus-musen
11/1/12, 4:30 PM
#8

Dricker kaffe eller te mer eller mindre varje dag, ibland 5-6 koppar, andra gånger kanske 1 kopp. Känner inte av någon som helst uppiggande effekt och har aldrig gjort heller, för mig är det en myt Tungan ute Kan sova med kaffet i munnen typ.

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
11/1/12, 7:48 PM
#9

#7 Bra då misstänkte jag rätt :)

38 Hihi jag som är helt kvaddad om jag råkar dricka 3 koppar XD Dricker jag dessutom kaffe på tom mage är det kaos i kroppen. Skakar och kan inte fokusera. Då blandar jag ändå kaffe jag citerar min arbetskollega "mjölk med kaffe"

Marinas Mix
11/1/12, 8:28 PM
#10

#9 Ja men precis så är det för mig med jag dricker mjölk med kaffesmak SkrattandeTungan ute

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

qawqaw
12/2/12, 11:26 AM
#11

Jag är kraftigt beroende, jag dricker mellan 6-8 dl svart starkbryggt kaffe omdagen. Missar jag så blir jag depprimerad orkeslös och får migrän. När jag var gravid sist gick jag ner till 3-4 dl om dagen.

Farwuq
12/2/12, 11:39 AM
#12

Jag har inte druckit kaffe på nära tio år, jag klarar mig utmärkt utan det.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Anterrabae
12/2/12, 5:13 PM
#13

Misstänker att jag eg är beroende, men jag periodar. Det stegrar, och så slår det över och då vill jag inget ha på några dagar/veckor och sen blir jag sugen igen. Koffein vidgar kärlen vilket gör att effekten på det värkisar ökar, men vissa saker går på samma receptorer. Sköldkörtelhormon, slås ut/ får mindre effekt av koffein. Bör gå två timmar mellan Levaxin och kaffe. Koffein stör hjärnans förmåga att läsa av ämnesomsättningen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Emo
12/4/12, 3:11 PM
#14

Oj då, vågar jag berätta vad jag häller i mig? 8 - 10 koppar om dagen.

Mitt kaffe ska inte vara förorenat med socker, grädde eller mjölk.

Jag brukar säga att jag måste tänka på blodtrycket.

Det säger jag också när jag saltar rejält på maten.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
12/4/12, 4:16 PM
#15

Emo jag instämmer helt med dig, inga föroreningar i kaffet, tack! Cool

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

qawqaw
12/4/12, 4:30 PM
#16

SVART ska det vara men nu när det är kallt brygger jag gärna med kardemumma, kanel, ingerfära och muskotnöt.

lejerblom
12/4/12, 10:15 PM
#17

Inte utan mitt kaffe! Skulle aldrig gå utanför dörrn utan att ha fått ett par köpp i systemet först. Har inte varit utan morgonkaffe en enda dag på säkert tio år.. möjligtvis vid kräksjuka eller liknande… :D

RuiXue
1/2/13, 3:12 AM
#18

Jag är periodare. Just nu är jag inne i en period med lite kaffe, dricker kanske en kopp om dagen om ens det. Ett tag la jag av helt med allt koffein och det gick lika bra det, sen andra gånger så dricker jag flera koppar kaffe var dag…

Jennie


Beckah82
1/4/13, 2:39 AM
#19

>7 koppar om dagen Skäms oftast två kannor = 10 koppar. Plus energidrycker. Tyvärr ingen uppiggande effekt på mig.

Mona22
1/4/13, 7:22 AM
#20

Tål inte kaffe så jag klarar mig utan. Har ibland köpt koffeintabletter på apoteket men de funkar inte på mig. Energidrycker utan socker ger lite uppiggande effekt en stund. Har de socker i somnar jag ganska fort, blir pigg några minuter sen är det som att man får ett sockerfall eller så.

Annons:
[Aquelegia]
1/4/13, 10:29 AM
#21

Kaffe funkar inte alls nu senaste. Blir precis kockobäng i huvet för triggerpunkten är igång. Tyvärr förstärks den värken av någon anledening av kaffe Skrikandes Koffeintabletter funkar heller inte just nu. Kanske för jag är helt gummi i musklerna så koffeinet sliter ut den lilla energin som finns. Kaffesuget är dock stort oja Skulle helst hälla i mig flera liter latteTungan ute

Upp till toppen
Annons: