Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2778 ggr
[Aquelegia]
2012-10-23 18:15

Aj

Det där förbenade ordet "AJ" som följt mig genom hela mitt liv. Jag har ofta fått påpekat för mig att mitt favoritord är just AJ! Sambon har lärt mig av med det för ja, det låter ju väldigt tråkigt för omgivningen när någon säger aj hela tiden. tillslut slutar omgivningen att reagera.
Nu har jag vant mig av vid det så pass att jag knappt säger aj längre och faktiskt inte riktigt förstår ibland att jag faktiskt har ont då jag genom att inte säga aj, döljer det.

När folk frågar mig "har du ont nu"? Blir jag nästan förvånad för jag funderar direkt på om jag råkade säga aj högt eller om det verkligen syns.
Som liten/tonåring ifrågasatte jag min familj, varför ingen reagerade och såg efter när jag utropade aj, fick som svar att "du säger det ju jämt även fast ingenting hänt" inte kunde dom eller jag veta att jag faktiskt KUNDE ha ont för ingenting. Jag fick ofta klara mig själv ur smärtsamma situationer då ingen kom för att hjälpa mig upp eller blåsa, trsöta med mera. Jag förstod men samtidigt var det väldigt tufft att inte få hjälp med smärtor.

Idag när syster och jag gick i en butik och stannade till vid lite kläder så stack det till och krampade nått så förjävligt i höften/skinkan, ner i benet blev jag som förstenad och greppade hårt om klädstången. Min syster vände sig om mot mig då jag ryckte till och försökte se mig i ögonen men jag undvek hennes blick. Tillslut höll hon om mig och frågade försiktigt just om jag hade ont.

Jag orkade knappt ens medge att jag hade ont sådär riktigt förjävligt ont för jag är så trött på att omgivningen hör mig säga "AJ" mest är jag trött på att ha behov av att säga aj hela tiden. Hade ändå inte hjälpt att jag sagt aj högt, för hon kunde ändå inte göra något för mig. Vill inte att mina nära och kära skall behöva stå där hjälpslösa och med medömkan. Ordet aj var överflödigt där.

Hata hata hata ordet AJ! Är det jag vill säga med det hela för jag vill inte behöva säga aj till annat än om jag slagit i något eller råkar skäre mig "normala skador"
Men här sitter jag i soffan och vill skriva aj på varenda bit av rummets väggar och helst skrika det rätt ut över hela stan, för idag är en förhelvetes AJdag…men jag sparar ordet aj, till något där omgivningen faktiskt KAN hjälpa mig.

Vad har du för relation till ordet "Aj"?

Annons:
hus-musen
2012-10-23 20:38
#1

Aj är värdelöst ord! 
Har oxå fått höra det, du säger ju aj för ingenting.. Eh jo, det är för att även ingenting faktiskt kan göra ont i mitt fall. Inte så att jag klagar och gnäller, men vissa saker är aj. 
Har bytt ut aj mot fan och bedrövligt istället, kändes bättre med variation!

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
2012-10-23 21:40
#2

#1 Oja, svordomarna har haglat men även där har jag blivit ombedd att minska användningen. Mitt favoritord som börjat återkomma är ordet "f*ck" det uttrycker så väl den ilskan inombords som uppstår när man får ont för "ingenting" en sådan där klantskada är det bra för.
En djup inandning och en stirrande blick rakt in i väggen brukar alltsomoftast få stå för "aj" numera dock. Skär jag mig blir det mer "ahahahaaaaaaa" dock med en beklagande ton så det inte misstas för skratt Tungan ute

Vill jag ha hjälp uttrycker jag oftast VAD som gått fel istället för aj tex: DÄR smällde det till i foten så ja kan inte ta mig upp. Slipper folk undra och då vet dom direkt att NU kan dom vara behjäpliga ^^ Variation i sitt esse XD

Hoppas inte någon tror att tråden är "beklagande" utan det är ett intressant ämne som vi nog alla råkat ut för, att ordet AJ inte betyder så väldans mycket för oss och våran omgivning längre för det är en del av vardagen. Skönt att kunna prata om huruvidare man kan göra annars, alltid kul att lära sig variation för att KUNNA beklaga sig när man behöver meddela omgivningen att nu är det "aj"

hus-musen
2012-10-24 11:33
#3

Haha jo, "konstruktivt gnäll" är ju bättre iof, provar på det ibland oxå Skrattande Ett högt beklagande jag hatar mina fingrar/min höft/min nacke eller skjut mig förekommer ju oxå när jag tänker på saken Tungan ute

Typ "jag orkar inte knäet har låst sig IGEN skjut mig."

Mmm känner igen de där med svordomar, får nog tänka på ordförrådet ibland Flört

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
2012-10-24 20:49
#4

Idag är jag arg och förbannad, sviken med. Bara för det där förbannade ordet AJ!
Hr haft mordiskt ont senaste dagarna och igår så yttrade jag mig om min värk i 2 minuter INGET MER! Fick lite tycka synd om som man faktiskt behöver IBLAND när man inte orkar handskas med det själv. Mådde genast bättre av lite medömkan och kände "ojdå ibland klarar visst folk av ordet aj från min sida" Kände mig lättad och tänkte att det kanske intevar stört omöjligt för mig att få uttala "Aj"

Idag fick jag frågan av samma person "hur är det med dig" och vågade ännu en gång yttra mig och svarade " inte så väldans mycket bättre. Fortfarande sådan sjuk värk att jag egentligen inte fattar hur jag klarar av att jobba" Fick som svar "men jag då jag har med skitont men inte fan går jag runt och beklagar mig hela tiden"
Jag vände på klacken och gick för sådan skit tar jag inte då håller jag hellre käft. Vågade öppna mig och tala om värken 2 gånger, vad får jag för det jo ordet AJ tillbakakastat i mitt ansikte som om jag inte har RÄTT att säga aj bara för att min omgivning VET att jag har ont utan att behöva fråga. Men frågar någon får ja då inte säga ärligt "aj"?

hus-musen
2012-10-25 12:58
#5

#4 Alltså.. den personen måste ju vara tappad i farstun eller något.. Ingen empati för fem öre!! Skrikandes

Självklart får man säga att man har ont, och synnerligen om någon frågar.. Om man inte vill veta så frågar man ju inte  min värld iaf.

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
2012-10-25 22:22
#6

#5 Personen har krypit till korset idag och sa "jag visste inte att du hade SÅ ont" haha som att jag gnäller för lite XD Jaja nu gnällde jag av mig i tråden ändå men jag vart faktiskt skitledsen igår ^^

Annons:
hus-musen
2012-10-25 22:55
#7

#6 Jo jag förstår det.. Inte kul att höra sånt!
Skönt att personen ändå förstod i efterhand och kunde erkänna det :)

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
2012-10-25 23:18
#8

#7 Ibland är det bättre att inte bråka och tjaffsa för sin rätt utan bara vända på klacken och visa när ett beteende inte var okej. Inte kunde jag veta att personen ifråga med hade skitont, då hade jag ju inte ömkat mig så eller jo kanske det. Kortare än 2 minuter GÅR inte när man har skitförbenat ont.

Kylan är förresten bitande aj för lederna just nu. Har blivit jättestel i fingrarna!

hus-musen
2012-10-25 23:28
#9

Jo kylan är katastrof, händer och knän är inte glada.. dax för handledsvärmare, handskar och knästrumpor!

Känns som att nån slagit spikar i huvudet på mig oxå, vet inte om det är för kylan och fukten eller nått annat.

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: