Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 2555 ggr
[TrollKvinnan_66]
10/11/12, 9:30 PM

Mat intoleranser - överkänslighet - tarm/EDS?

Berätta gärna vad ni har för erfarenheter kring detta, har ni ändrat er kost, tänker ni på att viss föda kan ge symtom som gör både fibromyalgi, IBS och EDS sämre?

*nyfiken*

Finns det studerat eller forskat kring detta?

Sambandet hjärna, tarm (slemhinnor) bindväv, smärta, överrörlighet osv. Vet nu flera stycken som har tex. kombinationer mellan NPF + IBS + FMS och olika allergier, intoleranser = föda

Annons:
Chestnut
10/11/12, 9:41 PM
#1

Om jag nte minns helt tokigt håller väl Britta Berglund på och forskar i ämnet?

Med vänliga hälsningar
Chess

[TrollKvinnan_66]
10/11/12, 10:09 PM
#2

skall googla…tack

[Tassy]
10/12/12, 12:47 AM
#3

Allergier och intoleranser, va sa någon mitt namn? 
Ush, jag har en fruktansvärt kinkig mage. Jag kan inte äta för mycket fibrer, fett eller kolhydrater. Lagom är bäst och det är olika varje dag.

Jag tål inte ägg, nästan ingen frukt, en del nötter och skaldjur är kört.
Därtill reagerar jag på lite allt möjligt om magen är på surhumör, allt är inte kartlagt. När mitt "system" är överbelastat tar kroppen ut det via magen och allergierna. Allt blir tio resor värre. Blir riktigt sjuk. Ush!

Min första läkare jag var i kontakt med angående EDSen sa att "min EDS verkar utgå ifrån magen". Han hade stött på en sådan patient tidigare i sitt liv, och jobbat många år med EDSare. Han berättade att det är nästan ett signum för oss att ha någon form av problem/avvikelse i mag/tarmsystemet, men att det kan te sig väldigt olika. Vanligen är det just IBS dock, men ibland kan det bli allvarliga problem.

hus-musen
10/12/12, 1:37 AM
#4

Det kan ju förklara mina magproblem isåfall, har väldigt känslig mage. Vissa dagar är allt katastrof, levde ett tag på kokt ris med lite salt och mosad banan för de var det enda jag fick behålla. Kött. grönsaker, pasta, bröd gick helt bort. Kan äta det nu i mindre mängder, men äter jag mjölprodukter får jag utslag på magen. Laktosfria produkter är ett måste.

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: