Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 3424 ggr
jussivuori
10/10/12, 12:21 PM

Vanligt överrörlig eller HMS?

Ny här! Gick till sjukgymnasten för att mina knän gått ur led ett antal gånger och att jag brukar ha värk och obehag i både muskler och leder. Hon konstaterade att jag var överrörlig och ska gå hos sjukgymnasten ett tag nu.

Min fråga är.. Är jag "vanligt överrörlig" eller har jag hypermobilitetssyndrom? Jag förstår inte riktigt den biten. Har egentligen ingen betydelse men känns ändå bra att veta. Vad är skillnaden? Är det något de kollar på sjukhuset eller kollar man det själv?

Äter vanlig alvedon på kvällarna. Det svider och gör ont inne i benet och knät och gör ont i höfterna.(vet inte om det har med överrörlighet att göra. Men det va det enda sjukgymnasten sa om det) Men alvedon hjälper inte. Finns det någon receptfri tablett som hjälper mer än alvedon? :/

Annons:
hus-musen
10/10/12, 12:26 PM
#1

Skillnaden mellan vanlig överrörlighet och hypermobilitetssyndrom är att vid hms så har du ont av det. Man kan ju vara överrörlig och inte lida av det alls.

HMS är en diagnos som din läkare ställer, du kan be läkaren om en utredning.
Inget receptfritt fungerar för mig, men olika antiinflammatioriska NSAID kan fungera. Tex voltaren, diklofenak, naproxen, pronaxen osv. De finns som receptfritt.

Qui dormit, non peccat

 


jussivuori
10/10/12, 12:29 PM
#2

Okej. Tack för ditt svar :)

hus-musen
10/10/12, 12:31 PM
#3

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: