Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 11524 ggr
Chestnut
2012-10-04 19:00

Fotleder

Vad jag förstått är vi många här med fotledsbesvär och säkerligen har vi också olika knep för att ta hand om denna värdefulla led som dagligen bär upp resterande kroppshydda.

Så, vad har ni för några besvär och hur lindrar ni dem? Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Aquelegia]
2012-10-04 19:39
#1

Mina fotleder är lösa så jag snubblar, trampar snett och har svårt att balansera övriga kroppen. Jag försöker hålla ihop kroppen, motverka inåtrotationen med inlägg och att se till att sätta fötterna "rakt" och träna upp stabiliteten genom att i duschen, när jag borstar tänderna eller lagar mat stå på ett ben tills det blir jobbigt. Byta av några gånger och detta ngr gånger dagligen. Skitjobbigt men vad gör jag inte för mina fossingar!

Vart galet svullen i benen idag efter jobbpasset mot det använder jag stödstrumpor som även håller samman fotlederna lite , stödjer och påminner om att jag skall tänka på dom ^^

[Tassy]
2012-10-04 20:36
#2

Mina fotleder är något av ett mysterium som ortopederna går bet på att förklara. Jag stukar dem och subluxerar ben extremt lätt. Tack och lov är allt så sladdrigt att inget luxerar helt. När jag är trött i fötterna flyter alla ben isär som kalleanka-fötter, till slut går jag på åkerkulorna. Ledbands, sen och muskelskador dras jag med konstant. Jag kan inte gå i skor utan specialsulor (inte vanliga ortopediska inlägg alltså, dom trampar jag sönder på nolltid), och måste alltid välja fotriktiga skor.

Jag känner mig som snubbelfot eller nåt, håller på att bli galen på att ingen är kapabel att hjälpa mig. Jag har träffat en enda som kunde någorlunda hjälpa, en sjukgymnast som bor vääääldigt många mil bort tyvärr. Men inte ens han kunde rå på allt.

Mina fötter har nuförtiden nersatt känsel, dålig blodcirkulation (iskalla och ofta blåa, ibland bortdomnade) och ibland önskar jag att jag kunde hugga bort dem… Men värsta smärtan slipper jag då dom är så kaputt att dom knappt ens kan göra ont längre känns det som…

Lindrar dom, det gör jag inte. Inget hjälper.

rogart-63
2012-10-06 10:14
#3

Använde mig av en ortos från apoteket en s.k åtta ett tag men sen jag fick mina inlägg har det gått rätt bra ändå.Men jag har det som Tassy med nersatt känsel och dålig blodcirkulation det vill säga att dom är iskalla året om .

Eeia
2012-10-15 14:33
#4

Känner allt igen mig i det mesta. Har konstant kalla fötter, och vristerna vill gänra knaka och blir det illa kan dem fastna i riktigt obehaliga lägen och strypa blodtillförseln så att jag antingen får kramp eller att foten somnar.

Spelade fotboll i när jag var yngre, började även fotbollsgymnasiet men efter att jag konstant stukade och skadade mina vrister så skickades jag till en idrottsläkare här i staden som konstaderade att mina muskelfästen var urusla och mina fötter inte riktigt "satt fast" i benen som han så fint uttryckte sig. Trots rehabträningsschema så insåg jag efter ett tag att det bara var att ge upp så det blev ingen mer fotboll för mig, något som jag sörjer än idag.

[Aquelegia]
2012-10-15 15:36
#5

Häromdagen hände något nytt med mina fotlder, annars brukar jag bara stuka/vricka fötterna men jag satt ner med fötterna åt sidan när jag skrubbade rent hyllor på jobbet, när jag plötsligt känner hur det smäller till i fotleden och jag kan inte röra på foten. Fick hjälp upp och stöd medans jag försiktigt satte foten i marken, smällde till igen och allt var på plats, tror det var min första rejäla subluxation/luxation på väldigt länge faktiskt. Visst har nyckelbenen skuttat runt lite och handlederna låst sig med mera men inte sådär att något verkligen "satt fel" Obestämd A och O i detta vädret är att hålla fötterna varma. Skall faktiskt dra på mig rejäla skidsockar nu för fötlederna är stela som attan. Kommer även köpa en till elastisk linda till att stabilisera fötterna på jobbet. Har alltid så ont efter jobbpassen och snart vågar jag inte cykla längre så då måste jag kunan gå hem efter jobbet.

Zofia89
2012-10-15 20:06
#6

Stiger väldigt lätt snett och stukar vristerna riktigt ordentligt… Jag använder ALDRIG skor som slutar under fotknölarna, alltid lite mer skaft som stöder bättre ;) Ska jag gå i svår terräng tejpar jag fötterna också =)

Annons:
[Aquelegia]
2012-10-15 20:43
#7

#6 Hur tejpar du fötterna? Mycket intressant då lindor blir så varma när man har ett stående/rörligt jobbOskyldig

RuiXue
2012-10-15 23:00
#8

Trampar snett även i platta skor, så numera satsar jag på skor som har väldigt stabila sulor! Ecco Joke, Nike women's training skor och mina Timberland kängor hör till favoriterna nu.

Tack och lov stukar jag inte fotlederna så ofta, de viker sig bara men är så flexibla att inget liksom händer. Är värre när fotleden totalt låser sig och något bara känns som det ligger helt fel.

Jennie


Zofia89
2012-10-16 07:42
#9

Jag fäster tejpet på insidan av benet typ 5-10cm ovanför inre fotknölen och ner under hälen och upp på yttre sidan lika högt som på insidan, sedan lägger jag en tejp framför den andra som då går typ mitt under foten, sen ännu ett par varv tejp runt benet ovanför fotknölarna =)

Svårt att förklara =P Kan lägga en bild här i tråden när jag kommer hem om du vill =)

Har dock inte tejpat på länge för har skaffat specialsulor och dyra vandringskängor, så klarar mig med dem nu =) Men före jag fick order av läkaren att skaffa specialsulor (vänstra benet är 1cm kortare och jag är väldigt plattfotad) tejpade jag alltid! =)

[Aquelegia]
2012-10-16 13:16
#10

Har ju sulor med men dom gör så ont efter ett tag att jag ändå går fel i slutändan om jag inte passar mig. Har sulorna endast på jobbet där enda platsen är där jag MÅSTE röra på mig länge.

Tar gärna emot bild ^^

Zofia89
2012-10-16 13:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Som sagt är jag plattfotad så hela alltihop är ju snett =P Tejpet stöder upp lite det oxå, men man stiger iaf inte snett! =)

Vet inte hur man lägger fler bilder i samma inlägg så lägger in den andra bilden i en annan kommentar =) Fråga om du/ni funderar på nåt =)

Zofia89
2012-10-16 13:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Och här från insidan =)

[Aquelegia]
2012-10-17 00:18
#13

Är inte det obekvämt? Kanske en vanesak? Jag rev av mig handledskydden varje natt i början och kunde ibland inte ens med att ta på mig dom då jag fick klaustrofobiska känslor i dom men nu kan jag inte sova utan dom så ska allt prova. Redan imorgon faktiskt då jag behöver gå hem utan min cykel.

Vad har du för tejp? jag tålde varken sjukgymnastens tejp eller vanlig sporttejp man köper på sportaffären. Visst jag klarar mig men nedrans vad blåsor och utslag jag får dagens efterObestämd

Annons:
Zofia89
2012-10-17 07:18
#14

Jag har vanligt sporttejp, men de brukar ha en massa olika på apoteket =)

Jag tycker inte det är obekvämt, känns kanske lite stelt första metrarna men efter en liten stund känns det bara avkopplande att inte behöva oroa sig för om vägen lutar lite eller inte =)

Bara man inte lägger tejpet för spänt går det nog bra =)

[Aquelegia]
2012-10-17 14:28
#15

Skall kolla på apoteket idag där har dom nog snällare lim än på sportaffärer. Får testa att tejpa lite här hemma först innan jag kör på det en hel jobbdag Glad

qawqaw
2012-12-18 14:05
#16

Jag tejpar fötterna ibland men annars så står jag bara ut, nu på senare år så har jag fått problem med knölen vid stortån som ibland känns lös. Jag hade nästan plattfot när jag var 11-12 år och gick på sjukgymnastik där jag fick läara mig träna upp dom ordentligt så nu är mitt problem att jag går på utsidan av fötterna istället för att dom faller innåt.

[Aquelegia]
2012-12-18 20:40
#17

I Lördags firade jag och min familj jul då ingen hinner ses på senare i jul.
Syster överraskade mig totalt med en uppblåsbar balandkudde att träna mina fotleder med Skrattande

qawqaw
2012-12-18 20:57
#18

#17 Vart hade hon köpt den? jag har lånat ut min vanligaplatta då jag tyckte den var gigantisk. Är det en sån som liknar en pruttkudde?

[Aquelegia]
2012-12-18 21:33
#19

#18 Japp precis hum minns inte skall fråga henne. Vet dock att det finns på biltema prisvärda!

Anterrabae
2012-12-19 18:07
#20

Jag har samma problem jag. Fotlederna viker sig utåt. Har gått väldans mycket och tränat bort plattfotheten, men utåt vrickar jag ständigt. Det känns som leden liksom kollapsar. Har fått frakturer och sprickor flera gånger, höger är sämre än vänster. Senast jag bröt mig gick benet av ovanför aerobic-skoskaftet.. Dvs några cm över fotknölen. Tur var väl det. Hyfsat lättläkt. Hade det gått av i leden hade jag nog inte blivit såpass återställd som jag är. Det är ett och ett halvt år sen och jag har fortfarande ont.. Nyvrickad, lindar och tejpar jag, och så stadiga skor såklart. Annars klarar jag mig ganska bra. Dock har jag märkt att jag börjar trampa ner mina främre fotvalv så jag har sökt upp sjukgymnast och fått fotträningsprogram över jul. I Januari ska jag gå iväg och träna under hennes överinseende.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
gaties
2013-01-15 08:06
#21

Jag vågar inte cykla, för då måste jag ju sätta ner ena foten först, då är jag livrädd att den viker sig.

För ett antal år sedan, en vinter, så vrickade jag fotleden hela tiden, jäklar vad ont det gör! Sedan ska man inte glömma hur rädd (åtminstone jag) man blir!

Men nu har jag klarat mig några år, då är jag ytterst försiktig, men börjar jag springa och trampar snett, så är jag väl tillbaka igen.

Annars tror jag på att linda foten, (har problem vid fotknölen), när jag ska göra något så avancerat som att spinga!

Upp till toppen
Annons: