Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 1928 ggr
[Aquelegia]
10/3/12, 3:08 PM

KBT

Idag var första besöket på KBTterapin. Otroligt skönt och väl hemma stensomnade jag i några timmar OJ då jag inte kunnat sova på dagarna senaste månaden!

Vi pratade lite om HMS och lite saker som format mig til den jag är idag.

Kbt är inte samma som smärtterapi utan det är till för att nå ett mål. Kunna ta sig till målet och veta vad målet är. FÖr just nu är jag ute och cyklar! Jag vet inte vart jag skall någonstans då senaste årets sjukskrivning bara handlat om att klara att jobba igen. Nu när jag gjort det och jag trodde att det skulle vara min fasta hållpunkt så visade det sig nu att det inte var fallet. Jobbet är bara en grej jag gör men resterande tid…har jag ingen aning om vad jag skall göra med. Mycket tankar lite verkstad så att säga.

KBTterapeuten var mäkta trevlig. Ställde frågor och drev samtalet vidare. Tur att jag lärt mig lyssna för annars hade det blivit jobbigt ^^

Nästa vecka går hon igenom vad KBT kan göra för mig och vi skall komma fram till ett mål. Man räknar med 5 besök i följd och sedan sporadiska besök för att hålla sig på vägen. Perfekt för mig!

Har du någon erfarenhet om KBT?

Annons:
[Tassy]
10/3/12, 10:50 PM
#1

Det låter väldigt bra!
Har ingen egen erfarenhet tyvärr.

[Aquelegia]
10/3/12, 10:56 PM
#2

Ja, hon påpekade att hon inte kunde hjälpa mig med värken utan det går i så fall att hjälpa via det mentala. PRECIS vad jag ville ha hjälp med, det mentala ^^ Hon tyckte som alla andra säger inom vården att jag själv redan verkar veta men då sa jag att det är just DET som är problemet. Jag är så stark inom mig själv att inte gräva ner mig utan komma någonvart att jag ses som att jag inte behöver hjälp. Med tanke på sommarens totala inskräkning och panik så behöver jag visst hjälp. För jag är så trött på att själv tvingas försöka ta tag i allt hela tiden. Det tar sådan energi att försöka lösa allt själv. Jag sitter liksom fast lite nu, vet inte hur mycket som är bra att kräva utav mig själv, vad är rimliga krav på mig själv osv. Utan svar på det blir det ett konstant stressande med att försöka vara "fröken duktig"

Chestnut
10/4/12, 6:13 PM
#3

KBT tycker jag är riktigt intressant - och nyttigt för alla med kronisk sjukdom! Man lär sig så oerhört mycket vad gäller coping så att det är sanslöst! Har definitivt hjälpt mig i vardagen, nu gäller bara att få in tänket i mera extrema situationer också…

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
11/16/12, 8:55 AM
#4

Det vore intressant med fler erfarenheter av KBT. Någon som slutfört behandling - blev ni hjälpta av KBT?

Hur går det för dig TS?

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
11/17/12, 12:17 AM
#5

#4 Hade tid bokad förra veckan då var det 2 veckor sedan förra besöket, blev dock schemaändring så fick avboka tidenRynkar på näsan Hann inte denna veckan men nästa vecka blir nytt besök igen.

Har en liten ångestvarning just nu men ska göra saker för att se till att jag inte fastnar i grubblande och stressar upp mig. Har faktiskt försökt få tummen ur och gjort liiiiiite saker men allt jobb med att hålla ångesten i schack tar sådan tid att jag knappt hinner med något annat.
Har inte verktygen än att lära mig gå vidare när jag har ångesten i schack.
Går med skygglappar för "måsten" just nu. Jätteskönt men grejjen är att jag missat viktiga saker på grund av det. Glömde av en körlektion för jag tänkte "är det något imorgon så får jag ta det när jag vaknar, god sömn går före allt" Hm, tack för det liksom!

Borde göra så extremt mycket när det gäller min vård och körkort men orkar verkligen inte just nu. Behöver få hjälp med det av KBT terapeuten som jag änu inte ringt och bokat ny tid FAN!
Ju längre jag går med skygglapparna desto mer får jag kämpa för att kommaigen sen men jag vägrar fan en panik/ångestattack. Det tar så mycket energi!!!

Blä nu ska jag duscha och försöka få styr på mitt plötsligt risiga hår. Hoppas helgen blir bättre och precis så avslappnande som jag behöver, försöker att inte ha förväntningar men jag vill ha någon sorts idé om vad som vänta skall.

Upp till toppen
Annons: