iFokus Kluringar

Allmän hypermobil-kunskap

2012-10-02 01:01 #0 av: Chestnut

Tyckte att en ny kluring kunde vara på sin plats! Glad Temat är överrörlighet (hypermobilitet) och de syndrom där det ingår som ett delfenomen.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
Fråga 1/9

Vad användes Beighton skalan till ursprungligen?

2012-10-02 01:04 #1 av: Chestnut

Kluringen kanske upplevs lite svår men tittar ni runt på sajten finns svar på allt Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2012-10-02 01:56 #2 av: [Tassy]

Mnja, för turner syndrom räcker det med att en könskromosom kan vara trasig, den behöver inte saknas helt. Det behöver alltså inte nödvändigtvis vara X0. Glad

Superbra quiz i övrigt, väldigt uppskattad!

Anmäl
2012-10-02 17:48 #3 av: [Aquelegia]

Hihi vad roligt att testa sig själv lite. Fick 3 rätt, lustigt nog sådant som tagits upp senaste veckanTungan ute Resten var riktigt kluriga faktisktGlad

Anmäl
2012-10-02 20:41 #4 av: [TrollKvinnan_66]

roligt men kunde ej så mycket - nytt för mig men chansade lite och hade vaga minnen av vad jag läst! :)

Anmäl
2012-10-02 22:43 #5 av: Chestnut

#2 Se därja, det var ny kunskap. Jag visste sedan tidigare att mosaik förekom i ca hälften av fallen (en del celler har XX med den ena defekt och en del celler har X0) men det finns alltså dem som har XX i varje cell?

Kluringen är klurig men som sagt, svaren går att återfinna på sajten om man letar lite! Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2012-10-03 00:42 #6 av: RuiXue

8/9 Tungan ute Hade bara fel på första frågan haha

Jennie

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.