Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 2455 ggr
[Aquelegia]
2012-09-29 23:15

Melatonin

Fick frågan om mediciner av läkaren i fredags varpå jag förklarade honom skälet till varför jag vill undvika starkare än alvedon, i alla fall så förslog han hör och häpna naturläkemedel, en läkare ojoj sedär ja.

Då pratade han om melatonin, fattade inte vad det skulle vara bra för först och han abd mig läsa på och återkomma med vad jag tyckte, han vet att jag vill kolla upp saker på egen hand och "känna in" om det känns värt att satsa på.

Läste på om melatonin och är helt kluven. Fattar nada verkligen men det jag förstod är att det hjälper för sömnen och ökar välmåendet.

Fritt att diskutera!

Annons:
Chestnut
2012-09-29 23:17
#1

Alltså melatonin finns som "riktigt läkemedel" på recept. Det är naturligt på det sättet att det är ett kroppseget sömnhormon.

Har ingen egen erfarenhet så kan inte yttra mig om effekten.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2012-09-29 23:21
#2

#1 Jaha för han sade att det var ett naturläkemedel, kanske för han försöker få mig att våga testa mediciner Tungan ute Läste dock en del oroande saker på wikipedia som gör mig fundersam. Jag jobbar ju dessutom och har redan svårt att vakna på morgonen :S

Chestnut
2012-09-29 23:26
#4

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2012-09-29 23:32
#5

#4 Har inte du och tassy snackat om cirkadin någon gång?

Chestnut
2012-09-29 23:34
#6

#5 Har vi säkert Tungan ute

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
2012-09-29 23:47
#7

öhm, njae, jag har babblat om vicadin, som är dr houses favvo"godis" Tungan ute

RuiXue
2012-09-30 00:24
#8

Jag har tagit Cirkadin, fick det utskrivet i Danmark. Rena dyngan enligt min erfarenhet, och dyrt! Cirkadin är Melatonin i depotform så finns ett flertal som har liknande erfarenheter som mig med det. Bättre att satsa på ren Melatonin i form av kosttillskott om man alls ska ta det.

När jag tog Cirkadin så sov jag inte bättre och jag vaknade lika trött på morgonen som alltid, om inte tröttare.

Har bättre effekt och mindre biverkningar utav Zopiklon (insomningstablett) och Propavan. Tar jag Zopiklon och/eller Propavan somnar jag lättare, sover bättre och har ingen "baksmälla" på morgonen.

Jennie


[TrollKvinnan_66]
2012-09-30 18:14
#9

Cirkadin rekommenderar jag inte…det är ej studerat på unga människor utan ges till dom över 55 år för tex. insomnia eller sömnstörningar…

Cirkadinen är som ett syntetiskt melatonin kan man säga…

Mitt barn fick detta först, hen har insomningsproblem pga. sin funktionsnedsättning men efter 3 veckor funkade det inte längre och biverkningarna kom som ett brev på posten…

Då fick vi ren melatonin som är kroppens egna hormon (naturligt) och man måste ha licens för det i Sverige via Apoteket…det hjälper en att somna, även att sova under natten - inte vakna upp flera gånger per natt…Tyvärr så är mitt barn väldigt medicin känsligt och även detta slutade verka efter ca. 3-4 veckor…

Vet ej om det går att få Melatonin som kosttillskott i Sverige men värt att kolla upp och hellre prova ren Melatonin än Cirkadin, om det är så att du har insomning och sömnsvårigheter…vill säga :)

[Aquelegia]
2012-09-30 19:20
#10

#9 Precis som jag misstänkte då enligt wikipedia det inte finns så värst mycket fördelar med denna medicinen faktiskt.
Varför jag har problem med sömnen är ju på grund av värk, ofta rastlöshet som resulterar i att tankarna far och håller mig vaken. Plus allt vändande i sängen som gör att jag väcker mig själv under sömnen. Det är snarare värkebarbetning och undvika att hamna i tankebanor istället för medicin.

Är väldigt känslig för biverkningar så det vill jag inte ha.

[TrollKvinnan_66]
2012-10-01 06:25
#11

#10 Jag kan ju bara berätta från egna erfarenheter men skall du prova så hellre då ren melatonin som finns naturligt i kroppen men det borde ju gå att ta ett blodprov tex. och kolla ens egna halter av melatonin i kroppen, mitt barn har ju låg halt - dålig egen tillverkning som följer med hens Aspergers Synrom/ADD hen har ju ej svårt att sova på grund av värk precis…Kanske du behöver mera avslappning, värkbearbetning, istället eller i kombination med lägsta dosen ren melatonin?

Kanske du skulle bli hjälpt av att få in vanor kring sänggående, som man gör med små barn, det är rogivande, stänga av TV i tid, ta ett varmt bad, dricka varm dryck (ört te/avslappnande)…förbereda hjärnan på att det är sängdags…bädda mysigt, ligga och läsa en stund, stänga ner alla intryck, göra avslappning i sängen med härlig musik eller som jag önskar mig en stor hängmatta att sova i…jag kan ej sova i sängen längre, för ont i kroppen men har ej råd med en sån där dyr hängmatta med benställning som jag önskar mig…

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: