Annons:
Etiketterokänd-diagnosövriga-hypermobila-sjukdomar
Läst 4019 ggr
Chestnut
9/26/12, 12:09 PM

Vilka andra sjukdomar med likartade symptom finns?

Vilka sjukdomar finns det som har EDS likartade problem men ändå viss skillnad? Och vad skiljer dem åt?

Vad jag kan komma på är:

  • Ovanligare EDS typer där vaskulär är den mest omtalade. Men även kyfoskolios B typen, derma typen osv. Varje typ är ju en egne sjukdom när man kommer till de ovanligare…

  • Marfans mera hjärt-kärlpåverkan, skolios

  • Loeys-Dietz Syndrom

  • Turners Syndrom kortvuxenhet, brist på hormoner

  • Beals Syndrom korta ledband vilket orsakar kontrakturer,

  • Fragile X

  • HMS väldigt liknande problematik avseende leder, dock saknas i regel blod- och/eller hudsymptom eller så är dessa så lindriga att det ej kvalificerar för EDS diagnos. Också vanligt med dysautonomi precis som vid EDS-HT.

  • Fibromyalgi

  • MS

  • ALS (till viss del)

Fyll gärna på med fler diagnoser ni tycker passar in, särskilt de ovanliga sjukdomarna. Fyll gärna på också vilka likheter och skillnader som finns mellan diagnoserna jämfört med låt oss säga, hypermobilitetstypen av EDS (som är den absolut vanligaste)?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
qawqaw
12/8/12, 9:38 PM
#1

Jag har inget jag vill tillägga men vill veta mer om likheter mellan eds och MS.

Anterrabae
12/8/12, 10:46 PM
#2

ME och Utmattning/Kronisk trötthet

SLE eller Lupus som man också säger. Reumatisk systemsjukdom som ger spretande inflammationer, hudproblem och värk.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Ladydragon
12/9/12, 2:54 AM
#3

2# nja SLE kan oxå vara en riktigt hemsk sjukdom som inflammerar och förstör dom inre organen länk

Anterrabae
12/9/12, 1:07 PM
#4

Jo, men den är också lätt att blanda ihop.. jag har "nästan" en SLE-diagnos, har massor av symptmen, men inte riktigt mitt i. Och de är då gruvligt lika de EDS-symtom som gjort att jag skickats utan krusiduller till klinisk genetik för utredning.

Har man en solkar SLE, så syns det i blodprover bla. Men har man en diffusare sort, eller något som pekar åt det hållet, så kan den visst förväxlas med EDS/HMS

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Chestnut
12/9/12, 1:15 PM
#5

#1 Framförallt de lite diffusare symptomen med trötthet, yrsel, nervdomningar kan härleda både från EDS och MS bland annat.

Med vänliga hälsningar
Chess

qawqaw
12/11/12, 10:46 AM
#6

Men jag vet att stor del av tröttheten hos en med ms är för att flera av dom har d-vitamin brist och därför finns det möjligheter för dom att få åka på hälsoresor till solen. Finns det något känt faktum att eds'are brukar ha d-vitamin brist?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Anterrabae
12/18/12, 12:07 AM
#11

Borrelia många symtom är samma som vid EDS dessutom förvärrar borrelia eds-symtomen och gör sjukdomen besvärligare. Förvärrar eller utlöser skov tex.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: