Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 4622 ggr
Chestnut
2012-09-23 14:22

Botox och EDS

Är det någon som har erfarenhet av botoxbehandling av något slag ihop med EDS?

Hur har det funkat? Var det kosmetisk behandling eller medicinsk (mot kronisk migrän, nackspärr, spasmisk muskel osv)?

Biverkningar?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
evenic
2012-09-23 15:00
#1

Hej Har lång erfarenhet av Botox injektioner 4,5 år men inte för EDS utan för spasmer i ögonlocken kallas Blefarospasmer. De flesta blir hjälpta men jag har endast haft en begränsad förbättring ibland. Det har varit enstaka timmar och ibland en till två ggr i mån. Har hållt upp i 8 mån, har nu på slutet blivit sämre så jag tänker prova en omgång i gen 28 sept-12 så får vi se. Har provat olika alternativa behandlingar bl.a Reflexologi och även en helhetsterapeft men det har inte gett något resultat ännu men jag fortsätter med detta.

NinaCool Använder mig av mörka glasögom för det mesta mot ljus och blåst

Chestnut
2012-09-23 15:16
#2

#1 Tack för att du delade med dig!

Anledningen till att jag frågade om just ihop med EDS (det är inte för EDS utan mot en syndromyttring) var att vår tunnare bindväv borde öka risken för komplikationer rätt rejält…

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2012-09-23 17:11
#3

Botox är ju ett nervgift, i liten mängd borde det inte påverka bindväven direkt tycker jag iaf. Men förklara gärna hur du tänker, blev nyfiken nu!

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
2012-09-23 17:19
#4

Jag har fått föreslaget att man ska "bota" min muskelspasm som drar in foten i ett supinerat läge där en led luxerar genom att spruta in botox i muskeln och sedan gipsa 3-4 månader. Detta för att sedan kunna åtgärda luxationen.

Vad jag känner är att dels krävs rejäla doser eftersom det är en lång muskel men också att ökad genomsläpplighet i bindväven (i detta fallet framförallt fasciorna) gör att botoxen kan hamna där den inte riktigt var tänkt, exempelvis i blodomloppet eller en helt annan muskel som inte är spatisk. Eller att kroppen inte kan ta hand om botoxen så att effekten blir bestående och inte försvinner som planerat…

Å andra sidan finns det inte så mycket annat att göra. Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2012-09-23 17:20
#5

Jag tror det beror väldigt mycket på hurpass drabbat det området där injektionen läggs är. Det i sin tur kan ju vara stört omöjligt att ta reda på i förväg. Även EDSare har ju friskare och sjukare partier i kroppen.

[Aquelegia]
2012-09-23 18:41
#6

Intressant fårgeställning, funderade på samma sak när jag såg nått program om olika sätt att behandla olika saker på kroppen med just botox.

Det jag har funderingar kring är att botox ju är ett vergift, det vet vi alla så inget mer tjat om det MEN det jag funderar på är: Vart tar botoxen vägen när den "går ur"? Man kissar ju knappast ut det utan det lär ju vara så att det istället fördelar sig ut i kroppen. Vid stora doser ofta, hur påverkas då resterande kropp när nervgiftet delar ut sig?

Annons:
Chestnut
2012-09-23 18:52
#7

#6 Nervgiftet "ska" inte kunna dela ut sig utan stanna lokalt tills kroppen producerat antikroppar som brytit ner det har jag fattat det som.

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2012-09-23 22:35
#8

Googlade lite och hittade en del om botox och eds.. Och ja det finns risk att det "sipprar"igenom till andra delar, dock verkar det inte kunna sprida sig särskilt långt utan bara inom ett litet område. Så det borde vara rätt riskfritt så länge man inte använder det i ansiktet typ och bara behandlar i små punkter åt gången.

edit: verkar vara individuellt som allt annat iof, här läst en del historier nu om folk som använt botox i flera år helt utan problem och de har eds.

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
2012-09-24 01:16
#9

#8 Då verkar du ha hittat ungefär samma som jag, dvs att vissa får (kroniska) besvär/biverkningar och för andra har det varit räddaren i nöden.

Jag får väl helt enkelt diskutera det hela med doktorerna igen… Kruxet är ju att vi inte har något alternativ direkt Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2012-09-24 15:57
#10

#9 Det som dock beskrivs är att om man har sådär att tex bedövning släpper snabbt så gör botox det oxå.. Du kanske kan ta ett litet område och prova? Som med allt annat så är det ju så individuellt, men finns det inga andra alternativ så Obestämd

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: