Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 3444 ggr
[TrollKvinnan_66]
9/20/12, 4:36 PM

FRÅGA: EDS + AUTISM

Hej, idag var HAB psykologen här (barn) vi pratade då om EDS utredningen och även mitt barn som skall kollas upp. Då berättade psykologen att den nu visste 2 stycken andra barn/ung med EDS och ASPERGERS diagnos förutom mitt barn nu då, vi började prata kring detta och nu undrar jag finns det nått samband alls? Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och EDS… Någon som forskat på sånt eller liknande - studier? Då vi inte har någon alls med ASP diagnos i släkten sen tidigare och utredarna sa att dom misstänkte graviditeten (bloggat om den) så börjar man ju fundera…och jag har hört andra med EDS och autism, EDS symtom och autism/adhd… Någon som vet nått kring detta?

Annons:
[Tassy]
9/20/12, 4:41 PM
#1

Det är en liten ökning mellan överrörlighetssjukdomar och bokstavsdiagnoser konstaterad.

Själv har jag AS + EDS, och känner till flera fall med kombinerat bokstavsdiagnos och överrörlighetssjukdom.

[TrollKvinnan_66]
9/20/12, 4:57 PM
#2

Aha, så då finns det ändå tankar kring detta *hm* för hen har ju samma/lika symtom som jag…som jag även hade i hens ålder och mycket smärta i kroppen/trött och konstiga krämpor! (riklig mens, näsblod, blåmärken mm.) förutom leder och överrörlighet! Vet du om det finns nått "skrivet" kring detta någonstans, typ…?

[Tassy]
9/20/12, 5:15 PM
#3

Jag minns inte vilken bok jag läste det i, det vår för något år sedan. Men det finns lite omnämnt både hör och där om man söker, men det är svårt att finna. Jag vill minnas att jag fann samband första gången när jag fördjupade mig i fragile x syndromet.

[TrollKvinnan_66]
9/20/12, 6:23 PM
#4

=) och vad är det för syndrom? Aldrig hört talas om…intressant! Skall googla, se om jag hittar nått kring detta.

[TrollKvinnan_66]
9/20/12, 7:23 PM
#6

Tackar =) har googlat och läst även bloggat lite - hittade en del om just AS (autism) ADHD + EDS och då mitt barn har AS/ADD skall jag läsa lite kring detta, för även mitt barn kommer utredas för EDS!

Annons:
Chestnut
9/24/12, 1:35 AM
#7

I boken "Hypermobility, Fibromyalgia & Chronic pain" finns ett helt kapitel om NPF ihop med smärttillstånd, HMS och EDS där man återger flera olika studier som pekar mot ett samband. Publicerades även för några månader sedan en artikel i läkartidningen där någon psykiatriker tyckte sig se ett samband.

Med vänliga hälsningar
Chess

[TrollKvinnan_66]
9/24/12, 7:13 PM
#8

#7 vars kan man hitta om detta? Finns det att googla eller kan man låna boken på bibblo?

Chestnut
9/24/12, 7:17 PM
#9

#8 bibliotek är nog väldigt tveksamt, möjligen något universitetsbibliotek. Annars är det tyvärr köpa som gäller.

Med vänliga hälsningar
Chess

[TrollKvinnan_66]
9/24/12, 7:31 PM
#10

#9 Tackar…hittade på en sajt om EDS + ADHD - skall läsa där och söka vidare…så himla bra att detta ställe finns så man kan få tips och råd!

[Mamma-Mia-Marie]
1/30/13, 6:54 AM
#11

Är fortfarande intresserad av mera tips och råd inom detta ämne, gärna böcker eller text via internet - studier om det finns!

fd. Trollkvinnan_66

Upp till toppen
Annons: