Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2025 ggr
[TrollKvinnan_66]
2012-09-17 13:05

Fibromyalgi - EDS

http://doctorstevesbanjo.com/can-person-have-both-eds-fibromyalgia/

Kan man ha både och är väl min undran, då jag har fibromyalgi men symtom som ej tillhör den och att läkaren nu anser även EDS…Har hört av andra att man av EDS kan utveckla fibromyalgi, vet ni nått om detta?

Kanske fel ställe att fråga, kanske skall fråga i fibromyalgigruppen också men då vet dom kanske inte om EDS så jag frågar i båda :)

Berätta gärna om era erfarenheter och åsikter kring detta och har ni bra länkar så tas det emot tacksamt!

Annons:
Chestnut
2012-09-17 13:09
#1

Symptomen påminner om varandra och ja, man kan få fibromyalgi sekundärt till EDS men då är EDS huvuddiagnosen. Är vanligt att folk först får fibro diagnos som sedan ändras till en HMS/EDS diagnos när de stöter på "rätt" läkare.

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2012-09-17 13:14
#2

Jag har både EDS och fibro så ja det är möjligt. Fibromyalgi är ju muskelsmärta, vilket är rätt vanligt.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2012-09-17 13:43
#3

Jag var först diagnosticerad med fibro, sedan EDS. Dock försvann det som jag tyckte var fibro, så den diagnosen bad jag att få struken även om jag ibland känner av det jag tycker är fibrovärk.

[TrollKvinnan_66]
2012-09-17 15:11
#4

Okej, skall ta upp det med min läkare, tror ju på detta att man har EDS i grunden men kan utveckla fibromyalgi…

För jag känner ju som av min fibro men har även symtom som absolut inte hänger ihop med fibron så sett…och det är dom - grund symtom som är jobbigast som ingen tidigare lyssnat på men denna läkare såg helheten *skönt*

hus-musen
2012-09-17 16:08
#5

Jo kan ju vara hms/eds och fibro som spökar ihop sig, jag hade inte fibro från början heller. Utan den kom efterhand som en liten extra känga.

Qui dormit, non peccat

 


RuiXue
2012-09-17 22:33
#6

Har hört att man som EDSare eller HMSare kan utveckla Fibro om man får för dåligt med smärtlindring, som om det blir kortslutning på något vis av alla smärtsignalerObestämd

Jag har inte Fibro utan bara HMS med stark EDS misstanke (måste bara träffa rätt läkare!)

Jennie


Annons:
[Aquelegia]
2012-09-17 23:06
#7

Usch fibron har ingen som helst aning vad mina smärtor kan hänvisas till för dom uppkommer av inga och alla skäl, ofta är det något som triggar som sedan fuckar upp hela nervsystemet och jag blir skakig och illamående av den ostyriga värken.
Kommer aldrig vilja ha Fibro på pappret HUA värken skall inte mina nerver få bestämma, det är ena sak som är klar!

[Fröken P]
2012-09-21 22:02
#8

Jag har både fibro och hms, har kollats för eds, men det har jag inte som tur är :)

[TrollKvinnan_66]
2012-09-23 12:14
#9

*hm* vad är då skillnaden på detta HMS och EDS? Min läkare anser jag har EDS (överörlig, leder m.m.) men jag har haft fibro diagnos i många, många år nu och även fått artros diagnos m.m.

Men min läkare nu har kollat journalen och ser till helheten och anser då EDS - skall till en genetiker, för att besluta vilken sort, antar jag men vad är detta HMS ni skriver om?

Upp till toppen
Annons: