Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 1846 ggr
[TrollKvinnan_66]
2012-09-17 11:10

STRESS

Hej, ny här och tänkte skriva om stress och dess påverkan på våra kroppar och knoppar…Dela gärna med er av era egna erfarenheter i ämnet, länkar, tips och råd…(skriver även om det på min blogg)

http://www.stressforskning.su.se/

Stress påverkar hela kroppen/knoppen och alla är olika "känsliga" för stress, får olika symtom men behöver samma "lösning" - stressfritt!

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Stress/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stress

http://www.halsosidorna.se/Stress.htm

Hur löser du din vardag utan stress, hur reagerar du, vad hjälper dig och vad utlöser din stress?

Stress kan vara både fysisk, psykisk och själslig (känslor) Vad tycker du om dagens samhälle jämfört med endast 20 år sedan, förändringen - stressökningen osv.?

Behöver människan stress också eller är det endast skadligt, kan det bero på dom orimliga kraven som ökat, förväntningarna man inte kan leva upp till? Hur tänker just DU kring stress?

Annons:
[Tassy]
2012-09-17 13:44
#1

För mig är stress ett ständigt återkommande gissel.

Enligt min uppfattning finns det ond och god stress, och den onda dominerar samhället stort.

hus-musen
2012-09-17 16:10
#2

Jo håller med Tassy, finns både bra och dålig stress, men den dåliga dominerar. 

Vad som utlöser stress för mig allmänt är smärta, oförstående människor, när det finns saker i kalendern jag måste göra(ångest av planerade saker), folksamlingar mm. Det man kan göra är att undvika dem de dagar när man redan är i dåligt skick, men ibland är det bara att bita ihop och ta sig igenom eländet.

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
2012-09-17 23:21
#3

Mitt nya knep är att INTE ens bry sig om att man behöver ta sig igenom vissa saker. Att ge sig själv tid till att INTE bry sig. Det underlättar enormt att trigga igång den jävla anamman som krävs för att orka ta sig igenom tunga saker.

Som nu med FK jag var i krigartillstånd för 2 veckor sedan, uppgiven förre veckan och "i dont give a fuck" denna veckan. Tänkte, det jag inte kan styra skiter jag i.
Idag bestämde jag mig för att finns risken att jag får nekat även denna utredningen, störra risk än liten, då SKITER jag i att kämpa! För jag skulle må lika dåligt igen om jag skulle bli nedvärderad av FKs regler igen.
Fick hem papprena från första utredningen och bestämde mig redan innan att "läser jag det här så bedömmer jag det så som det står, jag lägger inte in egna känslor utan ser det objektivt"
Läste och nu sitter jag här med ett leende, jag kommer vinna det här så nu jävlar skall jag kriga!
Stressen, jodå, den finns där MEN jag försöker på ett rationellt sätt ta tag i det som stressar mig. Så fort något blir för tungt för mig, släpper jag det.
För ser man till det på ett fysiskt sätt: Inte bär jag väl en låda som är för tung för mig?
Jag ställer ju ner den såklart tills jag är stark nog att lyfta denGlad

[TrollKvinnan_66]
2012-09-18 08:18
#4

Intressant…och visst finns det både ond och god stress!

SOm jag skrev i tråden "tji där fick jag!" så har jag med åren lärt mig att prioritera mig själv, för det gör ingen annan :) att strukturera upp vardagen, tack vare min dotters funktionsnedsättning. Att ej ta mig vatten över huvudet, planera bättre och även att ta hjälp av andra kunniga i kampen mot Fkassan - har fått mycket hjälp av kuratorn på VC bland annat kring att överklaga beslut!

Jag tar en dag i taget…gör inte mer än 2 saker/vecka typ möten, undersökningar osv. mejlar alla då jag behöver samtala och ber dom ringa upp, så slipper jag stressen att vänta i kö osv.

Tydlig struktur, allt uppskrivet på en kalender i köket, städar lite varje dag…istället för allt en städdag, tvättar flera dar i veckan, två maskiner varje gång - det jag orkar bära och vad som får plats på torkställningen!

Men visst smyger sig stressen in i allafall - det går ju ej att styra så sett…kan räcka med som föra veckan och möte med Fkassan *blä*

Upp till toppen
Annons: