Ortopediska skador och behandlingar

Övervinna smärta!

2012-09-14 12:20 #0 av: [Aquelegia]

Allt som oftast lyckas vi ju alla med skador som för friska människor förekommer "omöjliga"
Dessa skador ger oss värk och hindrar oss från att utföra saker fullt ut.

Man blir dock efter ett tag proffs på att lyckas få bukt med dom vanligaste skadorna. Därav denna tråden. Hur övervinner du "småskador"?

Anmäl
2012-09-14 12:28 #1 av: [Aquelegia]

I Tisdags jobbade jag första dagen igen och jag tog på mig att skrapa stekplattan. Denna dagen satt dock stekresterna HÅRT SOM ATTAN!

Dagen efter vaknade jag med höger hand värkande utav bara helvete. Kunde knappt ta tag i saker. FY FAN vad ont! Överansträngd, Ja!

Satte på min hårda handledsskena och snörde åt HÅRT! Satte den även högre upp än vanligt så att jag endast kunde röra fingrarna. Jisses vad skönt. Gjorde likadant när jag kom hem efter jobbet igår. Även under natten vart den fixerad, så imorse vaknade jag med en fungerande hand igen JIPPI!
Blev SÅ glad för jag gjorde något åt saken istället för att som vanligt bara tycka att jag är omöjlig^^

Igår kände jag också att benhinnorna började krångla lite, såg till att inte stå på samma ställe för mycket och rullade fötterna plus stretchade framsida/baksida vad. Så inga benhinneinflammtioner idagGlad

Anmäl
2012-09-14 12:42 #2 av: [Tassy]

Jag försöker som du stabilisera, men även applicera värme då jag märker att det har extrem effekt på mig. Känner jag av benhinnorna åker ortosstrumporna på (jättevadderade) och efter några timmar känner jag effekt! Extremt användbart.


Anmäl
2012-09-14 12:58 #3 av: [Aquelegia]

#2 Ortosstrumpor? Jag har stödstrumpor som underlättar ibland. Fast långa pass blir det en pina efter några timmar så har dom bara på korta eller väldigt aktiva pass. Har upptäckt precis som du att värme är första hjälpen för benhinnekänningar.

Anmäl
2012-09-14 13:30 #4 av: [Tassy]

Ja, de hör ihop med mina "pjäxor" för att jag inte ska få trycksår etc. Fungerar på samma vis som stödstrumpor fast utan stöd, och mer vaddering. Tungan ute


Anmäl
2012-09-14 13:44 #5 av: Ladydragon

det beror lite på var det sitter men ortoser tejp (fingrar) och vanlig elastik linda (sån där man köper på Apoteket)

jag brukar köra mest linda om det gör riktigt ont för att kunna stabilisera ordentligt nackdelen som man måste tänka på att inte dra alldeles för hårt med blåa tår eller fingrar som följd och inte för länge då det gör att det svullnar mer

Anmäl
2012-09-14 15:34 #6 av: [Aquelegia]

#4 Ah, misstänkte nästan det ^^ Stödstrumpornas tryck blir riktigt irriterande om jag går för länge med dom alltså. Men idag skall jag ha dom på för att hålla igång blodcirkulationen för benhinnorna. Skall stå på hårt golv ikväll. Börjat tänka lite mer "förebyggande"Glad

#5 Jag har aldrig tänkt på att jag faktiskt kan hjälpa lederna bli bra snabbare. Just det där med att linda och stabilisera för att läka, det tänkte jag aldrig på. Jag har lärt mig att vara vaksam under tiden jag gör något men sedan OM eller ja NÄR jag skadar mig har jag fått stå där med ont och inga råd.
Elastisk linda är ett bra tips! Det borde jag köra på fotlederna under mensperioden när jag blir lösare i lederna. Bra förebyggande och underlättar under tiden jag rör mig SAMT hjälper till ifall det gör ont.

Kanske låter skitdumt men jag har faktiskt aldrig tänkt i dom banorna förut Skäms Har jag haft ont eller överbelastat något har jag bara fortsatt och hoppats att det någon gång går överSkäms

Anmäl
2012-09-14 18:17 #7 av: Ladydragon

6# nja i förebyggande syfte som då vid mensen så är det nog enklare att köra på fodledsortoser finns bra o billiga på Apoteket 
men ta du o prova vad som känns bäst...

angående lindandet så va det sjukvården som tipsade mig om det då jag höll igång alldeles för hårt i tonåren och ständigt gjorde illa lederna ofta så mtycket att jag va tvingad att söka akutvård och efter röntgten då inget visades så blev det elastisk linda och förmaningar... Obestämd

men du har helt rätt i om du gör dig illa så är det en mycket god idé att stabilisera och försöka ta det lugnt och vila den skadade delen

Anmäl
2012-09-14 20:48 #8 av: Chestnut

Jag har mitt lilla arsenal med ortoser, tejp, lindor, värmedyna, ärtor i frysen, kryckor, läkemedel osv för att ta hand om de vanligaste skadorna.

Men det som är allra viktigast för mig är skallen. Man måste helt enkelt bestämma sig när något är ur led till exempel för hur man ska göra, lägga upp en plan. Ångest, stress och ovisshet gör smärtan bara värre.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2012-09-14 22:02 #9 av: [Aquelegia]

#7 På apoteket har dom hänvisat till elastiska bindor istället för fotledsstöden. Därför jag inte köpt några. Varit på 3 apotek som sagt samma. Fast det skull ju vara grymt mycket smidigare att bara dra på sig stöden istället för behöva grejja med bindor. Ska kolla alternativen och påpeka varför jag behöver stöd så kanske svaret blir annorlunda ^^

#8 Jag har ju knappt fått något alls, har fortfarande bara 2 sorters handledsortoser. Skulle ju inte tacka nej till stöd för knäna och fotlederna för dom lösa perioderna. Slipper jag oroa mig för ökad skaderik hela tiden och tänka så mycket. Man måste ju tänka så mycket med hms/eds. Istället för att "bara röra sig" tänka på hur man skall röra sig INNAN man rör på sig. PUH!


Anmäl
2012-09-15 13:57 #10 av: hus-musen

Jo lindor, skenor, bandage, tejp, plåster och framför allt värme! Sånt som alltid finns i närheten utifall, bortsett från mediciner då.
Det är ju svårt, saker som egentligen inte borde vara några problem kan vara katastrof.

Anmäl
2012-09-15 23:57 #11 av: Ladydragon

9# hmm tycker svaren Apoteket ger inte är så genomtänkta Obestämd

själv ber jag mycket sällan om råd om nåt jag letar själv upp informationen

ger dig en länk till vad jag tror är dom fotledsortoserna jag har 
länk

såg oxå att det finns ju Tubigrip det är riktigt bra oxå det är typ som en elastisk socka som man drar på över leden där man har ont 
man ska även vika den dubbel för mer stöd

Anmäl
2012-09-16 12:28 #12 av: [Aquelegia]

#11 Ja alltså jag nämnde ju som sagt inget om att jag har ledproblem utan frågade bara efter stöd vid vrickningar. Då funkar ju vanlig elastisk binda men den där futoru verkade verkligen toppen. Det är vrickningarna som ställer till det mest och att jag överarbetar med fötterna. Sträcker för mycket på foten när jag tar kliv. Futoron hjälper att avbelasta vilket låter kanon. Har 20% rabatt på sådant på mitt apotek så det skall jag köpa! Toppentips tackGlad
Är så kinkig annars med att köpa ortoser och så om det inte verkligen är hundra att det funkar för mig. Vill inte ha saker skräpande hemmaTungan ute
Futoron drar jag bara på när jag byter om till jobbskor så det är perfekt. HAde aldrig ork att linda fötterna och elastiska bindor flyttar gärna på sig och snörs åt/går lossnar under dagens gång.

Står på hårt stengolv på jobbet och på vägen in till "köksdelen" är det snorhalt, där halkar man alltid till och det sträcker till i fotlederna.
Kommer kunna hjälpa mig när jag börjar rida mer regelbundet igen med. Blir trött i fötterna jättefort när jag skall hålla dom stilla länge. Kommer på mängder med användningsområden för dessa nuGlad

Tubigripen påminner lite om mina stödstrupor och det har jag ju redan, kan ju sätta foturon på stödstruporna får jag både och ^^

Anmäl
2012-09-17 10:58 #13 av: [TrollKvinnan_66]

Tack för en bra tråd men många tips...behövde jag :)

Letar ju nått för händer/handleder och fötterna/vristerna som kan ge värme och stöd men ej tryck, då jag är jättekänslig för tryck/beröring...

Jag undrar även kring detta med olika hjälpmedel som lindrar smärtan, är det sånt man betalar själv eller finns det att få?

Kan man söka bidrag annars eller ingår det tex. i handikappsersättning via Fkassan?

Anmäl
2012-09-17 11:15 #14 av: [Aquelegia]

#13 Jag valde ett par mjuka handeledsortoser, om dom är för hårda kan du ha ett par bomullshandskar under som du skruti av fingrarna på.
Dom hårde har jag bara på nätterna då jag ligger på dom ihopknutna och annars vaknar med domnade händer och dom värker.

Ortoser får du via en sjukgymnast eller arbetsterapeut, arbetsterapeuter är proffs på händerna, ger dig övningar som stärker underarmar och fingerfärigheten. Jag kunde knappt plocka upp ett mynt utan att det gjorde ont i alla småben i händerna men nu kn jag det igenGlad
Angående stöd för fötterna tror jag stenhårt på futorun.
Jag har i dagsläget enbart handledsortoser och stödtrumpor (som jag kan bli skogstokig på ibland) är också tryckkänslig och saker börjar lätt skava och göra ont i huden. Men man får ta vänja sig lite och även välja sina dagar

Anmäl
2012-09-17 11:31 #15 av: [TrollKvinnan_66]

#14...tack så mycket skall kolla med arbetsterapin, har ju ett par stöd för händerna nu (handleden, korta svarta saker) då jag operarat karpraltunnelsyndrom (stavfel?) och har luxsioner i alla leder i händerna *suck* skall även be om hjälp kring bestick och knivar framför allt, kan ej skära grönsaker utan att pekfinger (höger) glider ur leden liksom och hakar fast...*jobbigt och ont*

Precis, skaver, får blåsor, ont och jävulskap av lilla minsta...vet ej vad futorun är men skall kolla upp det (tack)

...men vad finns det mera för lindring så sett för smärtan? Tex. i vardagen, köket, toa osv.

Anmäl
2012-09-17 22:50 #16 av: [Aquelegia]

#15 Hade också problem emd att småbenen och mjukdelar i händerna jämt låste sig och det knep och stack till konstant. Träningen hjälpte.
Felet med pekfingret är nog att du håller pekfingret på knivryggen, ajjabajja! Inte göra så, det hjälepr dig arbetsterapeuten med just hur man skär grönsaker, fy vad jag gjorde fel, gjorde fel på allt i princip vad vardagssysslor hette ^^
Det som är jobbigt med våra symptom är att kroppen inte automatiskt gör rätt för vi KAN göra så extremt fel och det känns "bra" ändå.
Man måste alltså TÄNKA hur man skall göra inte bara gå på automatik. Går ganska snabbt om man bara är med på att bli omprogrammeradTungan ute

I vardagen är det viktigt att inte göra saker stillastående, man får inte lyfta saker snett med kroppen, använda benstyrka mer än ryggen, hålla alla lemmar stabila och göra alla rörelser mjuka, långsammare och med genomtänkt kraftansträgning. Dela upp saker så att man inte står någon timme och köttar tvätt utav bövelen "så att det blir gjort" kör en maskin varannan dag tex istället för att stå en heldag. Gå inte med dammsugaren högre upp än näsan din (ej gå kutad med ryggen) lär dig olika lyfttekniker. Just den biten lär du dig allt hos arbetsterapeut.

Anmäl
2012-09-17 22:51 #17 av: [Aquelegia]

Rulla med axlarna mjukt på morgonen när du vaknar så att du får igång blodcirkulationen, har lagt upp en del trådar om saker man kan göra för händerna, vardagsträning för att få dom att slappna av och krampa mindre, har även gjort trådar om träning (dom dagarna man orkar) osv

Anmäl
2012-09-18 07:50 #18 av: [TrollKvinnan_66]

Aquelegia: tack för alla tips...Har ju levt med fibron i över 30 år och via den lärt mig att "delegera" ut allt inom hushållet under veckan, fixar inte alls att göra att på en dag eller stora saker som tvätta allt för att man måste eller få det gjort! :/

Men just med kniven så håller jag inte alls på knivryggen utan runt skaftet, kan knappt knyta mina nävar som stelnat så in i vassen, och knivskaftet trycker mot den nedre leden i pekfingret och trycker iväg den utåt då jag skall skära tex. grönsaker...(hoppas du förstår hur jag menar) skulle behöva stabilisera upp det på nått vis men då går det ju ej att skära alls, har tappat muskelstyrkan i händerna, som för 3 veckor sen visade sig vara endast 40% numera...*suck*

Då man var ung var man mera tjurig och envis, körde på som alla andra, tränade massor, kånkade, bar och gjorde allt möjligt - numera känner jag mig som en 25 åring i en 100 årig kropp, fast jag är 40+ :) som dottern säger då jag skall resa mig upp...att jag ser så gammal och skuttig ut som 100 år...Min hjärna vill så mycket men min kropp har gett upp!!! Att det blir sämre och sämre, lilla minsta stress slår ut mig i dagar och detta har min nya läkare snappat upp (som tur är)

Skall bli intressant att träffa den där genetikern som jag skall få träffa!

Berätta gärna mera om olika hjälpmedel, träningar osv. som funkar för er/dig...jag har än så länge endast kunnat vara i vatten, utan att få värsta smärtan och bli liggandes i dagar...inte ens avslappningsövningar hjälper, så fort jag spänner mig och slappnar av så blir jag så dålig och får så himla ont - överallt, känns som att ständigt gå med ett ända stort ömmande blåmärke på kroppen och som att ha influensa eller inflammation dagligen...*hm*

Tack för att ni/du delar med er...

Anmäl
2012-09-18 08:04 #19 av: [Aquelegia]

Muskelstyrkan hade jag samma som dig alldeles för lågt hade hälften av vad man borde ha jag jobbade upp fingerfärdigheten med degar som man knep åt och tryckte igenom på olika sätt. Dom degarna och uppgifterna får man hos A-terapeut. Muskelstyrkan är långt ifrån toppen än men fingerfärdigheten gör ju att jag "känner" mig starkare då jag inte slinter och tappar saker för jag numera kan hålla om saker med ett fastare, ej hårdare för det behövs oftast inte men ett fast grepp.

Just träning gör jag INGENTING om jag är dålig. Det är ett måste att verkligen inte göra nått som kan skada när man är dålig. Simma testade jag lite i somras men fick SÅ extremont efter att ha badat i en sjö :S Badade i en varmare pool men då flöttränade jag mest för ryggens skull. Flyta både på mage och rygg är toppenövningar, mer än så behöver du inte i början. GÅ också endast i rehabbassängar, vanliga motionssängar är för kalla.

Det där med att kroppen känner sig gammal oja den är standard. Skruttkroppar har vi! Men ena sega sådana!
När det gäller avslappning följer jag mycket mindfulness och prioritering av värk. Jag "pratar" med min värk. Kan tala om för den när den varit duktig och hållit sig i schack eller när jag tycker den skall skärpa till sig, slappna av mer, hålla igen osv. Låter löjligt men man måste vara "vän" med sin smärta. Jag såg den som en fiende och kroppen kämpade jämt mot knoppen. Det blir ett sjuhelsikes krig.

När det gäller att få mer ont när man slappnar av är inget konstigt men det är livsviktigt att du slappnar av, för det är först då musklerna blir mottagliga för annat!
Svårt att förklara men när jag sjukskrev mig första gången gjorde jag det i tanke att jag skulle vila i 2 veckor för att sedan köra igång igen med friska tag. HEHE jag låg i flera månader och bara sov i princip. Tog mig 5 månader att börja öppna ögonen för omvärlden igen. Mitt liv var sjukgymnastik-sova-sjukgymnast-sova-arbetsterapeut-sova ja du ser! Det har tagit mig 1 år precis som sjukgymnasten förutspådde att börja fatta grejjen! På riktigt inte bara "jaha min kropp är såhär men då fattar jag" utan verkligen förstå signlaerna, lära sig handskas med onödiga känslor som kommer upp enbart på grund av värk, sorgearbete över ens skruttiga kropp med mera.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.