Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 1927 ggr
Chestnut
9/8/12, 7:25 PM

Åka utomlands

Vad är det man ska tänka på?

Förhoppningsvis kommer jag iväg här snart, hänger på ortopeden jag ska träffa den 18:e, åker isf veckan efter. Kan liksom inte åka med kvarliggande kateter, omlindad hand och aircast pjäxa på foten… Är inte solsemester utan rundresa i centraleuropa med en del viktiga "hållpunkter". Blir borta ca 1 vecka är tanken.

Hittills har jag kommit på:

  • Ta med mjuka ortoser fast bara de absolut nödvändigaste
  • ta med de viktigaste receptbelagda medicinerna, Alvedon och dyl kan jag ju köpa på plats.
  • Schengenintyg
  • Intyg om katetrar i mitt fall
  • Eftersom jag ska resa runt en del så packa lätt och ha en smidig väska
  • Funderar på att boka flygstol med extra benutrymme men å andra sidan är det 2 timmar dit och 1 timme 30 min hem (åker till olika flygplatser)
  • Ta med extra varm jacka
  • Ha ordentligt med tid vid tågbyten osv
  • Kollat upp vart sjukvård finns längs med vägen ifall något skulle hända och säkerställt att jag åtminstone på engelska kan förklara de mest komplicerade delarna av min problematik (jag räknar ju inte med att behöva uppsöka vård direkt men för säkerhetsskull)

Har ni något att tillägga? Hur har det funkat för er att resa utomlands?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
hus-musen
9/10/12, 3:40 PM
#1

Det har funkat bra för mig att resa, har kommit ihåg det viktigaste utom just recept på läkemedel.. Kan bli väldigt kinkigt om man inte har det!
Rullväska är ett måste dock, det funkar inte att bära. Och för mig är det viktigt med vätska och något att tugga på.

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
9/11/12, 12:17 AM
#2

Kudde! Kunde ha slagit ihjäl tusen "small animals" (skränande småkryp) för att få en mjuk kudde!

hus-musen
9/11/12, 1:10 AM
#3

Ååå hörlurar!! Ett måste när man är less och har ont är musik så man åtminstonde kan ignorera andra lite.

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
9/11/12, 5:48 AM
#4

Tack för tipsen! för mig var rullväska och hörlurar dock givet Flört Kudde får jag se om det får plats, ska inte sova på hotell utan hos kompisar men å andra sidan blir det några timmar på flygplatser och ska åka natttåg 13 timmar och då är nog kudde ingen dum idé Tungan ute

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
9/13/12, 12:13 PM
#5

Pratade med en urologsköterska igår och tydligen behövs inte något intyg för katetrar som det står bland annat på Sinobas hemsida. Får se hur det går, blir jag av med dem i tullen får jag väl försöka fixa nya när jag är i Budapest eller något…

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: