Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 3506 ggr
[Fröken P]
9/6/12, 8:53 AM

Röntgat höften?

Jag har väldigt ont i vänster höft (höger ömmar, men absolut inte lika mycket) vaknar med smärta och det strålar ned i benet. det är inte fråns ischiaspunkten utan höften. detta gör ju att jag snedbelastar när det gör ont, jag har svårt att komma igång på morgonen, och när jag promenerat lite så gör det snart ont.

så nu undrar jag om någon har röntgat sin höft och om man kan se något på vanlig röntgen eller är det mrt som gäller? min läkare ringer mig i em, så jag tänkte ta upp detta med röntgen eller ev kortisoninjektion, då jag ska gå ner i vikt också, men det är inte lätt att röra på sig när det gör så här ont sedan.

tacksam för svar! Glad

Annons:
Zofia89
9/6/12, 1:07 PM
#1

Kortisoninjektioner ska man inte ta emot! Gällane röntgen kan det vara braatt ta magnet.. Med vanlig kollar dom närmast ifall hela höften är sned…

[Fröken P]
9/6/12, 1:10 PM
#2

#1 varför är du emot kortisoninjektioner? Jag fick en i axeln i vintras, och den var guld värd.

[Tassy]
9/6/12, 1:32 PM
#3

Kortison kan vara guld värt beroende på vad man har för problem. Det går inte att säga "gör si eller så" när varje enskild sak behöver sin bedömning.

[Fröken P]
9/6/12, 1:37 PM
#4

om kortison gjorde så att jag kan röra mig obehindrat i några månader så skulle det göra otroligt mycket för mitt välbefinnande. tänk att kunna ta promenader varje dag, slippa få ont för att gå i trappor, jag får ont av att gå upp för en trottoarkant t.o.m.! och sen skulle det ju hjälpa mig att kunna gå ner i vikt naturligtvis också, 10 kg skulle jag behöva gå ner, och det är inte lätt om man inte kan röra sig ordentligt.

att få kortison, eller att äta kortisontabletter ofta kanske inte är bra, men har man inga andra alternativ så, vad ska man göra?

[Aquelegia]
9/6/12, 1:53 PM
#5

Jag har tagit vanlig röntgen, där kan man se ifall någon broskbit lossnat men inte muskulära slitningar som jag förstått det. Ej heller inflammationer.
Går du till någon ortoped? Skall jag ringa och boka tid hos för dom kan hjälpa dig identifiera vart exakt smärtan kommer ifrån. Även behandla med tex djup tvärmassage och dylikt! Kolla i tråden "sartorius muskeln" lade in en länk til en ortopedisk sida om vad som kan vara fel på höften och behandlingar.

Zofia89
9/6/12, 2:02 PM
#6

Jo klart kortisoninjektioner är bra i sig.. Tar bort smärtan osv. Men om man någon gång i framtiden ska opereras på stället skapar det problem… Kortisonet försvinner aldrig ur kroppen utan det blir kvar en hemsk gegga som kirurger verkligen hatar… Dessutom kan jag tänka mig att det försvårar mrg om man ska på sådan… Men jo.. Jag har fått kortisoninjektioner i höften och det hjälpte massor… Men det kan leda till problem i framtiden…

Annons:
[Aquelegia]
9/6/12, 2:30 PM
#7

#6 Väldigt intressant fakta faktiskt! Funderade på kortison i höften med men finns bra behandlingar hos ortoped som är långvariga och inte ger några problem efteråt. Då stryker jag direkt kortison från min "fundera lista"

[Fröken P]
9/6/12, 2:50 PM
#8

#5  läste den tråden, men tycker inte att den passar in på mina besvär riktigt. har inte varit till ortoped för höften, ska prata med min läkare först om remiss till röntgen.

#6  jag tar hellre injektioner än att gå med värk i flera år OM man ska operera sig. jag kan ju bli bättre av att kunna röra mig ordentligt. förstår inte riktigt, du var väldigt emot injektioner i #1, men du har blivit hjälpt av det ändå?

Chestnut
9/6/12, 3:36 PM
#9

Gjort akut höftröntgen, minns dock inget av själva undersökningen.

Man ser ju felställningar/anatomiska förhållanden som disponerar för besvär, i viss grad broskskador och artros men inga ligament eller muskulära problem. MR är såpass dyrt och lång väntetid så det är svårt att få via VC utan isf bättre att få komma till ortoped för bedömning först.

#6 Njae. Så fungerar det mig veterligen inte. Däremot är kortison nedbrytande och försvagar bindväven men någon enstaka spruta i en bursa vid inflammation gör knappast någon "gegga" som stannar kvar.

Kortison ska man undvika, särskilt långvarigt bruk eftersom det har massor bieffekter, men är det väldigt inflammerat gör det mera nytta än skada. Inflammation är inte heller bra alltid.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Fröken P]
9/6/12, 3:42 PM
#10

för mig är det ju ett stort problem att jag inte tål inflammationshämmande läkemedel, så en injektion någon enstaka gång skulle ju inte skada. skulle behöva en i stortån med, kanske skulle ta det samtidigt isåfall. (det har varit tal om det tidigare, men jag ville avvakta)

Chestnut
9/6/12, 3:54 PM
#11

# 10 Då låter det ju i mina öron som ännu större skäl att satsa på kortison och röntgen. Men det får ju din läkare givetvis bedöma! Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[Fröken P]
9/6/12, 4:08 PM
#12

#11  precis, jag väntar på att denne ska ringa när som helst, så får vi se vad som blir sagt. jag skulle kunna bli mycket mer aktiv om jag blev smärtlindrad i höften, och därmed kunna minska i vikt och stärka muskler. Glad

Zofia89
9/6/12, 4:43 PM
#13

Ja jag har fått hjälp av injektioner men jag är emot dm av skäl jag nämnde senare… Dessutom är det sällan det är en enstaka spruta… Ofta handlar det om serier på 3 sprutor… Jag äter superbra anti-inflammatoriska värkmediciner som heter Pronaxen 500mg… Enda biverkan jag har är trötthet och de tar bort alla inflammationer på bara ett par dagar och hålls borta om man äter en kur på en vecka… Jag får inflammationer överallt genast jag tränar lite mer… I armarna av simning, fötterna av promenader och höfterna av typ trappor… Men min räddning är Pronaxen :-)

Annons:
[Fröken P]
9/6/12, 5:32 PM
#14

#13  det är bra att många kan äta och blir hjälpta av antiinflammatoriska medel. är lite avis där Flört

jag anser dock att kortisoninjektioner är bra, men inte kontinuerligt.

Chestnut
9/6/12, 5:44 PM
#15

Håller med #14. Det är många som klarar NSAID utmärkt och blir bättre men för vissa funkar det inte av olika anledningar.

Dessutom är det många som bara får en enstaka kortisonspruta då och då, långt ifrån alla sysslar med x3 längre pga att det inte har bevisad bättre effekt att ge en intensivkur så. Utan en spruta och sedan avvakta resultatet. Ålder spelar dessutom in, det tar ju emot mer vad jag förstått att ge någon ung kortison än någon äldre…

Med vänliga hälsningar
Chess

rogart-63
9/6/12, 6:25 PM
#16

Min läkare sa att kortisoninjektioner ger man inte för det skydar på förslitningen .De gånger man ger injektioner är när t.e.x knäet är så slitet att det ändå ska bytas snart .

Zofia89
9/6/12, 6:38 PM
#17

Märk väl att jag bor i finland… Vi ÄR 5 år efter i utvecklingen… Så här är det fortfarande x3 som gäller… Vrt inte hur de behandlar äldre personer… Jag själv är bara 22…

[Tassy]
9/6/12, 7:21 PM
#18

Det jag kan tänka mig är att enstaka injektioner inte är någon fara, men situationen för reumatiker etc kanske ser helt annorlunda ut, som kan behöva injektioner om och om igen. Dock måste jag faktiskt referera till min SLE-sjuka farfar som stått på kortison både tabletter och injektioner i över 60 år och är opererad flera ggr utan problem. Inget "slagg" eller liknande där. Har faktiskt aldrig hört nåt liknande trots att vi är många reumatiker/liknande i släkten.

[Fröken P]
9/6/12, 7:57 PM
#19

#17  det tror jag inte på, att ni är efter i utvecklingen. däremot så beror det ju säkerligen på vad det är för skada och var den sitter om de ger injektion *3.

Zofia89
9/6/12, 7:59 PM
#20

Konstigt att inte nån här hört om det… Här i finöand iaf har flera kirurger bett mig unvika injektioner om bara möjligt…

Annons:
Upp till toppen
Annons: