Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 9071 ggr
[Aquelegia]
9/4/12, 6:26 PM

Sartorius muskeln, kan det vara du som jävlas?

Någon av er som haft problem med den?

Syster som pluggar till fysioterapeut hjälpte mig identifiera smärtan i höften jag haft senaste 2 åren efter en överbelastning. Har efter det även fått problem med knäna.
Då det gör ont I höften har det varit jättesvårt att förklara vad som gör ont och det har varit misstänkta inflammationer med mera. Dock återkommer problematiken så fort jag är lite aktivare och därför misstänkte jag nu på egen hand( ja ibland känner man sin kropp bäst själv) att det är muskelfäste som verkar vara problemet dock på vilken muskel. Så vi letade efter det som gav mina symptom och hittade just Sartorius Muskeln, skräddarsitsmuskeln, då jag ej kan sitta i skräddarsits utan att skrika i högan sky låter det ju mycket troligt.
Röntgades igår och hoppas att det visar något, dock ej troligt då det är muskler och inte ben som verkar vara problemet, har senfästet rykt, ej läkt ordentligt så lär det dock synas på röntgen.
Får dock inte svarsresultaten förän om 2 veckor då det ej bedömdes som akut sist för då vart höften bättre (kunde gå längre sträckor dock ej mycket aktiv)
Skall dock ringa till läkaren imorgon och be om remiss till ortoped som skall kolla upp min höft. Även be läkaren ändra mitt röntgenärende som akut då jag skall börja jobba nästa vecka igen Obestämd
Så som den är nu kan jag knappt gå eller stå om jag inte ger mig fan på det.

Annons:
Chestnut
9/4/12, 11:17 PM
#1

För de som inte är bekanta med vad alla muskler heter finns här en bild (OBS står på spanska så finns mindre avvikelser i stavning när man översätter till latin men hittade den här snabbt så den fick duga).

Är en ovanlig muskel att ha nämnvärt mycket enskilda besvär med, kan väldigt lite om dess exakta funktion men oftast har man då samtidiga problem med m piriformis och/eller m quadriceps. Ska kolla upp det närmare i dagarna - påminn mig om jag glömmer bort!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
9/5/12, 11:35 AM
#2

#1 Vore jättesnällt om du kunde kolla det. Ska inte träffa läkaren förän om 2 veckor. Visst ovanligt att skada den men tror alla i min omgivning slutat förvåna sig över vad jag kan skada :P
Har ju svårigheter att stå/hålla balansen, lyfta benet, belasta det och problem med knäna. Säkert mer men kommer inte på just nu. Gör svinont att ligga på, sitta ner, gå, stå. Grinade mig till sömns igår så förjävligt känns detObestämd

[Aquelegia]
9/5/12, 4:57 PM
#3

intressant länk om mycket som kan vara fel i höften http://www.omkliniken.se/side9.html kan ju vara någon broskbit som lossnat med eller varför inte ledkapselinflammation, mycket som inte vården ens nämnt eller undersökt mig för.

Upp till toppen
Annons: