Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 1460 ggr
[Fröken P]
8/31/12, 12:34 PM

Har du ofta migrän?

just nu har jag en period då jag har migrän några dagar i veckan. Om det beror på hormoner, överrörligheten, fibron eller annat, det vet jag inte.

har du ofta migrän? eller kanske inte alls?

Annons:
[Tassy]
8/31/12, 1:36 PM
#1

Jag har auramigrän som triggas av nackproblem/kraftiga inflammationer. Dock har jag tack och lov bara haft 3-4 anfall på ett helt år, vilket jag är mycket tacksam för då jag har svår migrän med extrem aura.

[Aquelegia]
8/31/12, 1:42 PM
#2

Inte längre då jag jobbat hårt med min höga stressnivå och framförallt träning. Ser till att jag har nackstöd i soffan och dylika saker som underlättar för avslappning i kroppen. Sedan dess har jag haft minskade antal anfall. Händer fortfarande ibland men långt ifrån så påverkande anfall som förut då jag mådde illa dagarna föra, spydde under anfallet och vart skakis och urlakad i kroppen 2-3 dagar efter.

RuiXue
8/31/12, 3:07 PM
#3

Fick migrän sommaren innan jag fyllde 14 (midsommardagen av alla dagar så kom första anfallet) och då var det med en rejäl aura så ingen tvekan om att det var migrän och inte bara vanlig huvudvärk! Hade ofta migränanfall precis innan eller kring första dagen eller dagarna utav mensen innan jag började med minipiller, numera får jag mest migrän helt appropå eller utav höga ljud eller för starkt ljus. I ljudväg är det främst slagborrmaskiner i betongväggar som triggar igång det, räcker med någon minuts borrande nära mig så är det kört om jag är extra känslig just då.

Har inte aura speciellt ofta numera, utan anfallen kommer mer som att bli skjuten i huvudet på ett visst ställe i pannan, strax ovanför höger ögonbryn nästan över näsan. Kommer helt utan förvarning och vaknar oftast med det redan på morgonen.

Att min migrän är delvis hormontriggad räknade jag ut då det blev mindre antal anfall i och med minipillrena- stabilare hormonnivåer månaden igenom och inga jätteskutt.

Antar att en del anfall som jag vaknar med kan vara ifrån nacken på något sätt. Min nacke skrämde slag på min läkare och en läkarstudent förra veckan och då hade jag ändå haft riktigt galet ont i nacken i nästan två veckor när jag träffade läkaren. Haft problem med nacken långt innan, men aldrig haft galet ont i den flera veckor i sträck. Läkaren konstaterade att min nacke är ordentligt överrörlig trots att undersökningen gjordes när jag hade ont. Finns åtminstone stark misstanke om instabilitet i nacken, om han inte redan bekräftat att det är instabilt och jag bara inte hörde det.

Migräneländet går även starkt i familjen på mammas sida. Så är attackerad av det från alla håll, både ärftligt och pga min fysikTungan ute

Jennie


Upp till toppen
Annons: