Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 4939 ggr
[Fröken P]
8/30/12, 8:25 AM

Smärtlindring

Är det någon som använder Tramadol Retard? (eller liknande) Fungerar det bättre än "vanlig" Tramadol? Jag har börjat röra på mig mer, och får därmed mer ont, så 50 mg + Alvedon räcker inte långt. Det är inte kul när det tar en kvart innan man kan rulla sig ur sängen ;) Är uppe två gånger varje natt pga värken.

Annons:
oskartoller
8/30/12, 7:47 PM
#1

När jag provade tradolan så hade jag lite bättre effekt av retarden.

Men de flesta smärtlindringar funkar inte på mig, men jag har lärt mig att leva med skiten.

Har inte sovit en hel natt på 10år, blir bara 1-5timmar totalt.

Bra att du rör mer på digGlad, för mig tog det ca 3månader med träning och hemsk värk innan kroppen accepterade träningen, så nu blir jag värre när jag inte rör på mig.

[Tassy]
8/30/12, 10:01 PM
#2

Har tyvärr inte provat annat än vanlig tramadol, det blev en gång och aldrig mer. Hög som ett hus blev jag. Tyst

[Fröken P]
8/30/12, 10:18 PM
#3

#1 Ja det är bra att röra på dig, men det är jobbigt att få mer ont än innan. #2 jag kan känna mig en aning speedad av tramadol ibland, och då vill jag gärna pyssla och greja här hemma. skulle jag ta två 50 mg (har hänt två ggr) så blir jag lite hög och mår illa. Annars upplever jag att jag blir lite lulligare och lite illamående av citodon ca en timme efter intag. Då mår jag bättre av tramadol faktiskt.

[Fröken P]
8/30/12, 10:19 PM
#4

#1 Ja det är bra att röra på dig, men det är jobbigt att få mer ont än innan. #2 jag kan känna mig en aning speedad av tramadol ibland, och då vill jag gärna pyssla och greja här hemma. skulle jag ta två 50 mg (har hänt två ggr) så blir jag lite hög och mår illa. Annars upplever jag att jag blir lite lulligare och lite illamående av citodon ca en timme efter intag. Då mår jag bättre av tramadol faktiskt.

[Aquelegia]
8/31/12, 12:45 AM
#5

#4 Är i den fasen nu, få mer ont av träning än innan men av tidigare erfarenhet vet jag att det släpper, efter ca 3-4 månader blir man som #1 värre av att inte röra på sig så det är bara att bita ihop och se fram emot dom positiva effekterna. Ett tips för bästa möjliga smärtlindring är att ta en tupplur på 20 min efter träningen. Underlättr extremt för kroppens återhämtning. Annars går man där med värken.
Man blir ju väldigt mycket ömmare och tröttare med värk under träning än att "bara" ha dålig kondis.

[Tassy]
8/31/12, 1:55 AM
#6

#4 Jag blev yr, hallucinerade, spydde som en gris och satt och asgarvade hela natten. Jag brukar säga att det var den roligaste värsta natten jag nånsin haft. Jag låg och höll i mig i sängen med en hink när jag inte låg på toagolvet och vimsade. Tungan ute läkaren fick lite panik när jag nämnde det.

Annons:
hus-musen
8/31/12, 2:02 AM
#7

#6 Låter ju.. tragiskt kul på nått sätt Förvånad
Känner att jag har lite galghumor så här dags Tungan ute

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
8/31/12, 2:09 AM
#8

#7 Jo tragikomik var det allt! Otäckt som tusan men jag skrattade så jag grät Tungan ute började vid datorn, fick lite svårt att sitta rakt och läsa, sen kom illamåendet. När jag reste mig snurrade det till så jag fick hålla imot väggarna och kravla till toa, och där satt jag sen till långt inpå natten, då jag kröp till sängen med hinken. Jag tog lägsta möjliga dos för övrigt. Tungan ute

hus-musen
8/31/12, 2:15 AM
#9

#8 Ah läskigt ändå.. Man vet ju aldrig hur man reagear! Å det på lägsta dosen Förvånad

Qui dormit, non peccat

 


RuiXue
8/31/12, 2:50 PM
#10

Jag har gått på maxdos av Tramadol, varav 300mg per dygn var Retard. Det fungerade inget vidare på mig alls. Kände mig aldrig hög eller nåt tack och lov. Retard verkar längre, men inte ens maxdos i kombination med andra mediciner räckte för att ge mig tillräcklig smärtlindring. Efter en relativt kort period kunde jag ta alla mina mediciner i förskriven dos och inte märka alls om jag tagit något eller ej, då vart det bara att tänka om och byta mediciner helt, för det finns ju ingen anledning att ta något som inte ens lindrar minsta lilla…

Jennie


FelisLynx
9/1/12, 11:52 PM
#11

Har EDS typ 2/3…. Har en mycket bra smärtlindring för tillfället, beror ju sen sälvklart på dagsformen och vad jag gör och utsätts för under dagen/natten. Som grund har jag Norspanplåster 10mg och Tryptizol 50 mg till natten(har precis höjt den på eget bevåg från 25mg pga sömnstörning=verkar funka än så länge…..) Tryptizol tar jag för nervsmärta i kroppen,o restlesslegs med bra effekt på mej. Norspanet för smärta. Kompletterar med Alvedon 625 mgx2 vb +1orudis retard. Är det förjävligt så blir det en tradolan oxå, den vanliga sorten. Prövat många olika kombinationer med mer elle r mindre bra resultat! Lyrica funkade inte på mej, vart maniskt hungrig, åt allt jag hade i skafferiet. Maken skrattade när jag tryckte i mej en näve torra havregryn så dammet yrde ur munnen. Då insåg jag , plus snabb viktuppgång, att det var bara att lägga ner den tabletten. Har hört från många andra att den ska vara toppen. Dock inget för mej….. En annan bra tablett mot sömnproblem var atarax! Började med en o jobbade mej upp till tre innan det gick o sova. Gick bra ett tag tills jag blev van. Bara o sluta(därav ökningen av Tryptizol) . Man ska tydligen ha uppehåll några dagar då de inte funkar längre, sen kan man börja o sova igen på tabletten. Visste inte jag. Nu vet jag. Nån som har andra erfarenheter o kombinationer?

Chestnut
9/3/12, 6:48 PM
#12

När jag tog tramadol upplevde jag att retard var bättre till natten, slapp ofta uppvaknanden som det kunde bli när vanliga tramadol gick ur kroppen.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Fröken P]
9/7/12, 9:40 AM
#13

Norflex och paraflex, är det något som ni använt eller använder? jag har provat paraflex, men det fick jag allergiska reaktioner mot. har läst lite om norflex och det kanske kan vara ett alternativ mot muskelspänningar? jag har sobril som jag kan ta vid behov, och när jag tagit en sån så märker jag stor skillnad mot smärtstillande, nackmusklerna slappnar av och värken stillas.

det är ju så knepigt med värken, tramadol hjälper mot ryggen, höften och den nedre delen, men citodon hjälper mer mot axlar, nacke och huvudvärk. tänk om man kunde hitta något som ersätter båda läkemedlen och hjälper överallt! Flört

Annons:
[Aquelegia]
9/7/12, 11:21 AM
#14

# Norflex är inte det liknande Norgesic? Muskelavslappnande? Har du testat akupunktur. Funkade på mig mot ryggspänningarna, skulle det inte funkat hade jag velat testa norgesic! Visst akupunktur är INTE skönt första veckorna men nu njuter jag trots att jag är nålrädd!

Norgesic är iaf bra då man blir avslappnad i musklerna vilket ju bara det minska spänningsvärken och sedan är det lättare att träna vad jag förstått då musklerna är smidigare!

[Aquelegia]
9/7/12, 11:24 AM
#15

#13 Läste på precis och jodå det var samma verkning "muskelavslappnande" dock tror jag att norgesic var bättre vad jag förstått.

Dock innehåller Norgesic paracetamol vilket du inte tålde väl?

[Fröken P]
9/7/12, 1:17 PM
#16

jag har norgesic hemma, men den blir jag illamående och svettig av, och den hjälpte inte bättre än Citodon. Akupunktur gör värken värre. paracetamol tål jag, inte acetylsalicylsyra.

[Tassy]
9/7/12, 1:58 PM
#17

Jag bytte tramadolen mot citodon, och peppar peppar ta i trä det fungerar utmärkt för mig. Är så tacksam för det.

[Fröken P]
9/7/12, 2:39 PM
#18

Jag använder båda, (naturligtvis int samtidigt), beroende på vilken värk jag har. Men jag har märkt att en del läkare inte gillar citodon, men det finns inte mycket annat att välja på, när man inte tål alla läkemedel.

RuiXue
9/7/12, 7:31 PM
#19

Jag tar Paraflex vid behov. Tycker det fungerar skapligt när jag känner att kroppen är för spänd och behöver få slappna av en smula, eller värken är så genomhemsk att jag inte vet vad jag ska göra. Tar Paraflex med eller utan OxyNorm till. Med OxyNorm när värken är som värst, utan OxyNorm när jag klarar mig utan morfinpreparat.

Jennie


Upp till toppen
Annons: